Változások lesznek az érettségi logisztikájában

Változások várhatók az érettségi logisztikájában: az oktatási tárca olyan megoldást dolgoz ki, amely a jövőben lehetetlenné teszi a visszaéléseket az érettségi tételekkel.

Magyar Bálint oktatási miniszter az Országos Igazgatói Fórumon elmondta, hogy az egész logisztikát biztonságosabbá kell tenni. Egyik lehetséges megoldásként említette a tételek digitális úton történő eljuttatását az iskolákba.

Ugyanakkor ehhez "a fogadó oldalról" is meg kell teremteni a feltételeket, megfelelő számú nyomtatónak kell lennie az iskolákban, és szükséges a szolgáltatói háttér kialakítása, hogy rendszergazdák legyenek az intézményekben.

Magyar Bálint azt mondta: a kétszintű érettségi premierje nem úgy sikerült, mint ahogy szerették volna. "Egy tétellopási ügy megzavarta az egészet, amelyben elvileg olyan rendkívüli dolog alig lenne, hiszen alig telt el év az elmúlt másfél évtizedben, amikor ne kerültek volna ki tételek a rendszerből" - mondta a miniszter, hozzátéve: ami új, soha nem fordult még elő, hogy ne csak a saját hasznukra fordították volna azokat. Az, hogy felkerült az internetre, eljutott a sajtóhoz, azt mutatja, hogy a rendszer egészének akartak ártani - mutatott rá Magyar Bálint. Leszögezte, hogy a kétszintű érettségi nem bukott meg, tartalmi bevezetése bevált, sikeres volt a fogadtatása.

További változások is lesznek

Az oktatási tárca új tankönyv-akkreditálási rendszert alakít ki, s ennek részeként az eljárás szigorítása várható -  mondta a szakminiszter. Az oktatási tárca vezetője ennek szükségességét azzal indokolta, hogy jelenleg a tankönyvek jelentős részében a szakkifejezések túlburjánzása figyelhető meg, a mondatok hihetetlenül hosszúak, és a szövegek és illusztrációk aránya felborult az előbbiek javára. Ugyanakkor a könyvekben nincsenek - vagy csak nagyon kevés számban vannak - problémamegoldó, ismeretalkotói feladatok.

A tárca azt tervezi, hogy szigorúbbá teszi az akkreditációs eljárást a minőség érdekében - közölte Magyar Bálint. Lehetőségként említette - amiről még nincs döntés - a szakkifejezések külön szótárszerű felsorolását, hogy a pedagógusok a tankönyvrendeléskor ezt is figyelembe vehessék. A miniszter kérdésre válaszolva elmondta: nem tervezik a tankönyvtámogatási rendszer felülvizsgálatát. Ugyanakkor - mint mondta - valóban feszültség van a normatíva és a tankönyvpiaci árak között. A különböző évfolyamok között ezért megpróbálnak differenciálni, s rendeletileg is igyekeznek maximálni az árnövekedés mértékét, amely infláció körüli összeg lehet - jelezte a miniszter.

A pedagógus-továbbképzés központi támogatása várhatóan nem emelkedik, de a második nemzeti fejlesztési tervben megnövelt forrásokra lehet majd számítani. Magyar Bálint szólt arról is, hogy a tárca tárgyalásokat folytat a Matávval, hogy pedagógusok kedvezményes áron juthassanak internet-kapcsolathoz.

A megnövekedett művészeti iskolai díjakról kifejtette: a térítési díj differenciált, az iskola dönthet arról, mennyit szed. Ugyanakkor az elmúlt években a művészeti alapképzésre fordított összegek drámaian megnőttek, a központi büdzsé 30 milliárdot fordít e célra. A tényleges teljesítmény mérésére azonban nem alakult ki rendszer.

(MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.