A magyar vásárló még nem online

Könyvet, CD-t vagy DVD-t a tengerentúlon és Nyugat-Európában egyre többen az interneten át elérhető áruházakban vásárolnak. Magyarországon viszont még mindig a klasszikus áruházak forgalma teszi ki a piac nagy részét. Árucikkenként változó, hogy pontosan mennyit, még a szakemberek is csak becslésekre vállalkoznak.

Az biztos, hogy a már évek óta bajban lévő, évről évre csökkenő CD-eladásoknak csak jelképes része zajlik a neten keresztül. Korábban több internetes áruház kínált könnyű és komolyzenei CD-ket, mára ezek szinte egytől egyig megszűntek vagy átalakulóban vannak. Jelenleg a pár évvel ezelőtt piacvezető Fotexnet is zárva tart, de klaszszikus boltláncukat is csaknem teljesen felszámolták.

- Csak a komoly gyűjtők, a konkrét kiadványokat kereső réteg vásárol az interneten - mondja Szever Pál, a cdbt.hu áruház tulajdonosa. Mivel a multimarketekkel itthon senki sem tud az éppen reklámozott tömegkiadványok eladásában konkurálni, marad nekünk a különlegességeket kutató rétegvásárlók kiszolgálása.

Ez sem olyan egyszerű, mert a hazai könnyűzenei kiadók megmerevednek, ha egyedi igényről van szó, ezért számos kiadványt külföldről kell beszereznie a cdbt.hu-nak. Éppen ezért Szever nem is a multikat, hanem a külföldi online áruházakat tartja konkurenciának.

Nem is alaptalanul. A világ legnagyobb internetes áruháza, az Amazon (amely a CD-k mellett DVD-ket, könyveket és műszaki termékeket is árusít) nemcsak az Egyesült Államokban, de több EU-s tagországban - Nagy-Britanniában, Franciaországban és Németországban - is fenntart "kihelyezett tagozatot". Minthogy teljesen mindegy, a szerzői jogdíjat hol fizetjük meg, legálisan vásárolhatunk itthon sokszor csak jóval drágábban beszerezhető vagy nálunk forgalomba sem kerülő kiadványokat. A forgalmi adó sem akadály, az unión belül bármelyik országban megfizethetjük.

A legkedvezőbb CD-árak és a legnagyobb választék az Amazon amerikai anyaáruházában várja az érdeklődőket. Innen is lehet vásárolni, de mert unión kívülről érkezik a küldemény, szinte bizonyos, hogy fennakad a vámon. Sokszor még ezzel a pluszköltséggel - nyolc százalék vámmal és a 25 százalék áfával együtt is megéri. Nemcsak CD-lemezt, de DVD-t is érdemes külföldről rendelni.

A nagy hazai online filmboltok - mint a netpiac.hu vagy az xpress.hu - forgalma százalékosan sokkal kisebb nyugati társaikénál: tíz-húsz százalék (az Egyesült Államokban több mint 90). Feldmájer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesületének alelnöke szerint a jövő Magyarországon is az online eladásoké. A DVD-lemez tipikusan olyan termék, amelyet nyugodtan megvehet bárki anélkül, hogy kézbe venné, és megvizsgálná. Egy filmnél nincsenek minőségi eltérések.

A piac forgalmának zömét mégis a nagy multiáruházak bonyolítják le, az úgynevezett "raklapos", akciós árú termékekből fogy a legtöbb. Sokan csak azért dobnak be a kosarukba egy-egy DVD-t, hogy vegyenek valamit. A szakember szerint az vásárol online boltokban, akinek fontos a kényelem, nincs ideje végigfutkosni a boltokat, vagy konkrét címet keres. Ezért is nem tudnak a friss kiadású filmek terén az online boltok komoly piaci tényezővé válni: nem versenyezhetnek a multik akciós áraival.

Ráadásul a hazai online filmáruházak nyugati társaiktól eltérően nem ingyen szállítják ki a megvásárolt terméket. Ezt egyébként a nagykereskedelmi és a kiskereskedelmi ár közötti kis árréssel szokták magyarázni. Pedig a szállítási ár miatt sok lehetséges vásárlótól esnek el. A hazai DVD-piac egyedi jelensége, hogy számos olyan ember van, aki kiválasztja a filmet az interneten, de már nem teszi be virtuális kosarába, hanem leugrik megvenni a legközelebbi hipermarketben. Több szakember egybehangzó véleménye szerint a hazai forgalmazóknak sürgősen át kellene gondolniuk az üzletpolitikájukat. Egyébként a magyar piac is átláthatóbb volna, ha megerősödne az online DVD-eladás, mindemellett egy nagyobb árcsökkentés még a kalózokat is visszaszorítaná.

A hazai online könyvpiac esete annyiban eltérő, hogy a hipermarketek nem tényezők. Papp Miklós, a Fókusz Online vezetője szerint itt inkább a jelentős kedvezményeket adó, új online szereplők jelentenek komolyabb kihívást. Hozzátéve: a nemzetközi gyakorlathoz képest jelentős a hazai online könyvkereskedelmi piac lemaradása, ez a szegmens csupán öt százalékát teszi ki a teljes forgalomnak. Az alapvetően eltérő fogyasztói szokások meglehetősen lassan alakulnak át, egészen más a könyvvásárló viszonya az internethez, mint csatornához is.

Pedig a netes könyvesbolt sokkal többet tud a hagyományosnál. A kereshető adatbázis sokkal hatékonyabb tájékozódást tesz lehetővé, akár néhány perc alatt leadható egy öt-tíz könyvből álló megrendelés. S nem tűnnek el néhány nap alatt a polcról a könyvek, olyankor is meg lehet venni, amikor már az áruházban hiába keresnénk őket. Papp szerint a gyors házhoz szállítás is nagyon vonzó szolgáltatás, különös tekintettel, hogy a Fókusznál például tízezer forint felett ingyenes, és 24 órán belül az ország bármely pontjára vállalják.

Letöltős filmárusítás főképp a feketepiacon

A letöltős filmvásárlás hazánkban még gyerekcipőben sem jár, csupán a legnagyobb internetszolgáltató kínálja ADSL-előfizetőinek az Origo portálján. Az is szűkíti a kört, hogy a virtuális téka választéka egyoldalú, szinte kizárólag az Odeon forgalmazta művészfilmek tölthetőek le mintegy 600 forintos áron. A nagy forgalmazók sem szívesen alkalmazzák egyelőre a letöltős árusítást az audiovizuális termékek internetes értékesítésével kapcsolatos szerzői jogok tisztázatlansága miatt. A feketepiac forgalmának a zöme viszont éppen a letöltős módszerrel zajlik.

A világ legnagyobb internetes áruháza, az Amazon
A világ legnagyobb internetes áruháza, az Amazon
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.