Megszólal a zenemobil
Valószínűleg legyezte a mobiltelefon-gyártók büszkeségét Bill Gates, a Microsoft igazgatótanácsának elnöke, amikor nemrégiben azt nyilatkozta a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak, hogy az Apple iPodhoz hasonló MP3-lejátszók kora leáldozóban van, a helyüket a mobiltelefonok vehetik át. Az Apple-nek persze nem kell az összeomlástól tartania, hiszen piaci részesedése közel kétharmados a digitális zenelejátszók piacán.
Való igaz azonban, hogy egyre több olyan mobiltelefon kerül a polcokra, amelyben nemcsak beépített fényképező és videokamera, hanem zenelejátszó is megtalálható. Van olyan készülék, amely egyenesen a walkman márkanevet kapta, egy másik háromezer zeneszám tárolására képes, megint másik arra ad lehetőséget, hogy tulajdonosa egyenesen az egyik legnagyobb internetes zeneboltból vásároljon számokat. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a világon 1,4 milliárd ember használ mobilt, miközben a legnépszerűbbnek és legelegánsabbnak tartott Apple iPodból eddig mintegy tízmilliót adtak el.
Eljött a pillanat, amikor a Sony-Ericsson beválthatja ígéretét, mely szerint vezető szerepet kíván betölteni a multimédiás mobilok területén, és maximálisan ki akarja használni a Sony nyújtotta zenei hátteret. Mint azt Vaitzner Endre, a gyártó termékmenedzsere mondta, eddig ehhez hiányoztak a technikai adottságok, mára azonban léteznek elég erős processzorok, a készülékeket fel lehet szerelni elegendő memóriával. A gyártó legújabb csúcsmobilja egyenesen a Walkman márkanevet kapta, amely egyértelművé teszi, milyen pluszt nyújt. A vezető szerepet azonban nem adják könnyen, akit le kell győzni, az a Nokia, amely eddig 25 millió multimédiás készüléket adott el, idén a várakozása szerint 100 millió kamerás és mintegy 40 millió MP3-lejátszóval felszerelt telefont értékesít.
Bill Gates kijelentésére Vaitzner Endre azt mondta: annak idején nem sokan hittek a fényképezős telefonok sikerében, ma pedig lassan kiszorítják a piacról az alsó kategóriás digitális fényképezőgépeket. Hasonló eredményt vár a zenetelefonok és az MP3-lejátszók versenyében is. Szerinte egyébként az igazán nagy összecsapások a marketing területén lesznek, az győz, aki a legérthetőbb kommunikációval próbálja eladni termékeit. Suga János, a Motorola Mobil magyarországi vezetője hozzátette: a gyártó és az Apple évek óta tartó stratégiai együttműködésének köszönhetően már hamarosan piacra kerülnek azok a mobilok, amelyekre az iPodokhoz hasonlóan tölthetők le a zenék.
Kinek kellenek ezek a készülékek, amikor válogathatunk a hordozható CD-, MP3-lejátszók között, és a walkmanek sem koptak ki? Vaitzner Endre a férfiakat hozta fel példaként, akik, szemben a nőkkel, általában nem hordanak magukkal táskát, amibe mindent elrejthetnek. Suga János más irányból közelít: mivel a zenelejátszók nem alkalmasak telefonálásra, a mobilokat kellett képessé tenni a zenélésre. A Nokia szerint is azt diktálják a legújabb trendek, hogy a mobilban minél több szolgáltatás legyen elérhető, és ne kelljen a zenehallgatásra, a fényképezésre, a telefonálásra külön eszközöket magukkal hordozniuk az embereknek. Való igaz, zenét sokféle módon lehet hallgatni, ám egyedül a mobiltelefon az a személyes használati tárgy, amit mindenhova magunkkal viszünk, legyen szó sétáról, buszozásról, ügyintézésről, kirándulásról - mondta Simai Anna, a Nokia kommunikációs igazgatója. Érsek Zsófia, a Samsung termékmenedzsere szerint a fogyasztók most még szeretik különválasztani az audioeszközöket és a mobiltelefont. Ráadásul az MP3-lejátszók jóval olcsóbbak azoknál a mobiloknál, amelyek képesek zenelejátszásra, ráadásul előbbieken rádiót is lehet hallgatni, diktafonként is működnek, és nem szakítja félbe a számokat egy befutó hívás.
A zenemobilok helyzete kétoldalú, hiszen miközben a 14-30 éveseket hozzák igazán lázba, a magas áruk nem ennek a célcsoportnak kedvez. Igazi áttörést a keresleti oldalon szerinte a tárolókapacitás növekedése, a bővíthető memória hozhat. Mint Érsek Zsófia mondta, ugyanarról van szó, amit megszokhattunk például a digitális fényképezőgépeknél, amelyekhez az üzletekben plusz-memóriaegységek vásárolhatók, illetve cserélgethetők a kártyák. Suga János hozzátette, a Motorola a közelmúltban mutatott be olyan készülékeket, amelyeknek memóriája szinte a végtelenségig bővíthető, így a "helyhiány" nem szab határt a tárolt adatmennyiségnek.
A Samsung legmodernebb zenemobilja ezer zeneszámot képes tárolni, és iPod hangminőséget produkál. Tavaly nyár óta a cég több mint 20 olyan telefont dobott piacra, amelyekben már van MP3-lejátszó, és a tempón aligha csökkent.
A Nokia kulcsfontosságú harmadik generációs szolgáltatásnak tartja a zenét, amely nagyon komoly részét teszi majd ki a szolgáltatók bevételeinek. Ezért fogott össze a finn gyártó a Microsofttal és az online zenei terjesztésben érdekelt Loudeye-jal egy átfogó mobilzenei szolgáltatás beindításáért. Az együttműködés célja megszüntetni a tartalmak és szolgáltatások egymástól elszigeteltségét. A kifejlesztett megoldás segítségével a mobilkészülékkel megvásárolt számok közvetlenül a telefonra vagy a személyi számítógépre tölthetők le, a fizetés a havi telefonszámlával történik. A felhasználók mobilkészülékükkel vagy számítógépükön a zeneboltban is keresgélhetnek, a megvásárolandó számok kiválasztása előtt pedig belehallgathatnak a zenékbe. A Loudeye kínálatában 1,3 millió zeneszám és zenei album található meg, és a cég rendelkezik azokkal a licencekkel, amelyek a művek európai értékesítéséhez szükségesek.
Persze mindehhez készülékkel is előrukkolt a Nokia. A legújabb, háromezer számot raktározó telefon egy mobil zenegép. A készülékkel járó távirányítós, sztereó fülhallgatón át akár 12,5 órányi zene szólalhat meg, a telefon sokféle digitális zeneformátumot támogat, - MP3-at, M4A-t, AAC-t és WMA-t -, és a világhálóhoz, valamint a számítógéphez is számos módon képes csatlakozni. Egy biztos, több fronton folyik a verseny. A PC- és mobilgyártók is saját eszközeikből szeretnének zeneközpontot varázsolni. Közben az MP3-lejátszók piacát is támadják a mobilosok. Ki lesz a győztes? Ezt a fogyasztók döntik el. Ahogyan Bill Gates mondta: a vevők kiszámíthatatlanok, ezért a legjobb, ha az ember mindenfélét piacra dob, és tanul a saját hibáiból.
A nők egyik "ezt meg kell vennem" termékének szánja a nyáron a Siemens az Escada divatházzal közösen létrehozott, korlátozott számban piacra dobott modelljét. A lakkozott, trópusi virágokkal díszített készülék a divatház ezüstből készült logóját viseli, a rá erősített három kis láncon is ezüst, illetve gyöngyház-díszítés található. (MTI)