Tárgyalási maratonon a fuvarozók
A GKM kész folytatni a jövő héten a tárgyalásokat a fuvarozókkal, amelyeket továbbra is Szanyi Tibor politikai államtitkár vezet majd. A főosztályvezető megjegyezte, hogy a költségvetés bevételi-kiadási oldalát is érintő kérdésekben a végső szó a Pénzügyminisztériumé. Elismerte azt is: tárcája a nehéz államháztartási egyensúlyi helyzetben "nem tud elég erős lenni a PM-mel szemben".
Székely András kifejtette: a tárgyalásokon végig kell gondolni, melyek azok a fuvarozói követelések, amelyek segíthetik a szakma fejlődését. Így például a gázolaj jövedékiadó-tartalmának csökkentésére van lehetőség, ám azt be kell jelenteni Brüsszelnek. A főosztályvezető ugyanakkor nem tudja elképzelni annak a követelésnek a technikai feltételeit, hogy az autópálya-üzemanyagkutaknál a fuvarozók az EU által minimumként meghatározott 75 forint/liter jövedékiadó-tartalmú gázolajat kaphassanak.
Székely András kiemelte, hogy nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában fuvarpiaci túlkínálat van, amire Brüsszel válasza az, hogy a fuvarozók működési feltételrendszerét tovább kell szigorítani. Ám ez elsősorban az újonnan csatlakozott 10 tagországot - köztük Magyarországot - hozná még nehezebb helyzetbe.
Arra a fuvarozói kritikára, hogy nem ellenőriznek elég sok külföldi honosságú kamiont, Szilvási Bertalan, a Közlekedési Főfelügyelet főosztályvezető-helyettese elmondta: a magyar fuvarozói piaccal kapcsolatban álló 14 EU-tagországot tekintve a magyarországi veszélyesárufuvar-vizsgálatok 32 százaléka volt a külföldi honosságú, ami 5 százalékponttal magasabb, mint a 14 tagország átlaga.