Önkormányzati "bankot" szeretne a TÖOSZ
Gyurcsány Ferenc szerint így a hatáskörök, a jogosítványok, a kötelezettségek és a felelősségi viszonyok átláthatatlan szövedéke jött létre, amely nem szolgálja sem a hatékonyságot, sem az átláthatóságot. Kijelentette: a kormány kész az önkormányzatokkal újrakötni a szövetséget, s ha a TÖOSZ néhány héten belül előáll a maga javaslataival, akár már a jövő évi költségvetés is az új egyezségnek megfelelő új szabályok szerint készülhet. Az érdekvédelmi szövetség nem késlekedett: már el is juttatta javaslatait a miniszterelnökhöz.
Zongor Gábor főtitkár lapunknak elmondta: hosszabb távon el kell érni, hogy valamennyi állampolgár hozzájusson az önkormányzati szolgáltatások teljes köréhez. Ennek érdekében felül kell vizsgálni a feladatokat és a hatásköröket, s azokat oda kell telepíteni - állami vagy önkormányzati szervekhez, civil szerveződésekhez, gazdálkodó szervezetekhez, ahol a szolgáltatásokat a legjobb színvonalon és a leggazdaságosabban biztosíthatják. Meg kell erősíteni a polgármesterek döntési jogosultságát, ugyanakkor érdemes megfontolni a helyi képviselők számának mérséklését. A szövetség azonban nem csökkentené az önkormányzatok számát. Szeretnék végre elérni, hogy a kötelező fizetésemeléseket teljes egészében az állam finanszírozza. Még az idén szeretnék lezárni az állam és az önkormányzatok közötti vagyonmegosztás ügyét, hiszen számos olyan elfekvő ingatlan van még állami kézben, amelyet nem hasznosítanak. Ezek átadásával a helyhatóságok forgalomképes vagyonhoz jutnának, és javulna a hitelképességük. Ugyancsak sürgetik az egyházi tulajdonban levő, de a helyhatóságok által használt ingatlanok helyzetének rendezését. A helyhatóságoknak összességében mintegy ötvenmilliárd forint járna, és a szövetség javaslata szerint pénzintézetek bevonásával kellene a helyzetet rendezni: a bankok állami garanciavállalás mellett fizethetnének, így az állami kötelezettség teljesítése halasztható.
A TÖOSZ felveti, hogy három és fél milliárd forintos alaptőkével önkormányzati hitelgarancia rt.-t kellene létrehozni. Az rt.-ben egyharmad-egyharmad arányban részesedne az állam, az önkormányzati, illetve a banki szféra; az önkormányzatokat az érdekszövetségek képviselnék, és tulajdonrészük fedezetét a kormányzat egyfajta konszolidáció gyanánt nyújtaná. A bank által kezelt garanciaalap alkalmas lenne arra, hogy a különféle pályázatokhoz - többek között az uniós források elnyeréséhez - szükséges önkormányzati önrészt biztosítsa, így a belügyminisztériumi önkormányzati önrészalap feleslegessé válna, vagyis az a garanciaalap létrehozásának fedezetéül szolgálhatna. A szövetség információi szerint elképzelhető, hogy a hitelgarancia rt.-ben részt venne az Európai Beruházási Bank is, amely a kihelyezett forrásokra viszontgaranciát nyújthatna.
A főtitkár elmondta: a miniszterelnökhöz eljuttatott dokumentumban számos további, az egészségügyi, szociális és közoktatási szférát érintő javaslatot tesznek. Többek között kezdeményezik: határozzák meg a közoktatási intézmények létrehozásának, illetve működésének pontos feltételeit, így a minimális tanulói létszámot, figyelemmel az adott település közlekedési viszonyaira is. A TÖOSZ hasonlóképpen nehezményezi, hogy hiányoznak a közgyűjteményi feladatok ellátásának szakmai követelményei. A szociális ágazatban viszont a túlszabályozottság okoz gondot: a helyhatóságok jelentős részében nem képesek betartani sem a létszámra, sem a képesítésre vonatkozó előírásokat.