Vitatott Tiziano 140 millióért
A képet telefonos és tárcsás liciteket követően egy hölgyre ütötték le, akinek személyét általunk megkérdezett gyűjtők ismeretlennek mondták. Feltételezések szerint a szóban forgó asszony csupán megbízottként volt jelen a teremben. A 140 milliós leütési ár nem számít még hazai viszonyok között sem abszolút árverési rekordnak, hiszen tavaly Munkácsy Mihály Poros út című vászna 220 millióért kelt el a Mű-Terem aukcióján.
Mivel a Tiziano nevéhez kapcsolt alkotás védett, vagyis az országból nem vihető ki, a kép iránt tegnap komolyan érdeklődők értelemszerűen a hazai gyűjtők-befektetők közül kerülhettek ki. Egyikük, egy nevének elhallgatását kérő vállalkozó lapunknak elmondta: azért szállt be maga is a licitversenybe, mert az előzetes információi alapján jó esélyt látott arra, hogy az aukcionált festmény valóban Tiziano alkotása. Ebben az esetben a kép a vételárnak akár tíz-hússzorosát is megérné - igaz, Magyarországon még egy Tiziano sem érhetne el megközelítően sem olyan árat, mint egy nagy nemzetközi árverezőház valamelyik amerikai vagy angliai árverésén.
A szóban forgó festmény kvalitását és szerzőjét illetően egyébként az árverés előtt erősen megoszlottak a vélemények. A mű valószínűleg azonos azzal a "Tizano után" festett vászonnal, amelyet a Postatakarékbank egyik 1932-es aukcióján adtak el Budapesten. A mostani katalógusban Tátrai Vilmos jeles művészettörténész az újabb keletű kutatásokra hivatkozva úgy fogalmaz, hogy "teljesen bizonyosnak mégis csak a Tiziano műhelyében való készülést és az 1550-1560 közötti készülési időt mondjuk". Tátrai szerint a képpel kapcsolatban számítani kell rá, hogy a kutatók a "jövőben sem fognak egységes álláspontra jutni Tiziano közvetlen közreműködésnek mértékét illetően".
Az aukció előtti erőteljes suttogópropaganda szerint a mű miatt a világ jelentős Tiziano-szakértői utaztak volna Budapestre - köztük még a Louvre egyik vezetőjéről is tudni véltek a bennfentesek. Ezekről a látogatásokról azonban a katalógus nem tud és az árverésen sem történt róluk említés. Tény, hogy a Tiziano-életműben napjainkban mérvadónak tekintett féltucatnyi amerikai és nyugat-európai szakértő közül egyikre sem történt nyilvánosan utalás sem szóban, még kevésbé írásban. Márpedig a ház ezt nyilván nem mulasztotta volna el, ha módjában állt volna ezt megtennie, hiszen ez súlyos milliókat nyomott volna a latban. Az egyik ismert restaurátor egyébként lapunknak elmondta, hogy a festményen a szakértelem csaknem teljes hiányával végrehajtott "javítások", átfestések és tisztítások nyomai fedezhetők fel, különösen Jézus testén.