A láthatatlan ruha

A szépség mindenütt ott van, nem rajta múlik, hogy nem látjuk meg. (Rodin)

Azt mondják, az ember képtelen tartós szerelmi kapcsolatra olyan partnerrel, akinek nem szereti az illatát. Ennek okos tudományos magyarázata, hogy az agyban a szaglólebeny van legközelebb az érzelmeket szabályozó központhoz. Bár ezt az okfejtést valószínűleg jóval később fedezték fel, mint ahogy a nők rájöttek: az illatuk varázserejű.

Már az óegyiptomiak is szerettek egy Kyphi nevű parfümöt. Állítólag hatvanféle aromából alkották, amelyhez használtak rózsát, mézet, tömjént és nádat is. A rómaiak is nagyon értettek az illatok varázsához, és a szigorú középkorban sem tagadták meg maguktól a gazdagok az illatlabdákat. A franciák már nagyon korán magukhoz ragadták a kezdeményezést, Párizs volt a szépségideálok és divatos illatok meghatározója. Ezt rendítette meg picit, hogy Kölnben Jean-Antoine Farina megalkotta az "Eau de Cologne"-t, vagyis a kölnivizet.

Mert a parfümvilág varázs is meg üzlet is. Charles Beudelaire-nek varázs, aki Exotikus illat című versében azt írta: "...illatod, ha ringat, rám édes ég sugároz..."

Azt mondják, ha egy illatban nincs titokzatosság, akkor nem is igazi. A megalkotása művészet. Kevesen tudják, hogy a Max Factor cég két tekintélyes illatmestere a hollywoodi filmvilág fénykorában egy magyar testvérpár, Lengyel György és László volt.

Az egyik legnagyobb francia parfümcégnél egy 33 éves fiatalember az Orr. Ő az, aki kifinomult érzékével úgy alkotja meg az illatokat, mint egy szimfóniát. Rendkívüli képességek kellenek ahhoz, hogy a 400-500 természetes illatanyag közül valaki kiválassza a leghódítóbbakat. Egy parfüm általában 30-100-féle anyagból születik meg, de van, amelyikhez 250 öszszetevőt vetettek be.

Jacque Palge, a Chanel fő illatmestere gondosan ügyel arra, hogy a parfümök alkotóelemei más-más idő alatt szabadulnak fel, és ezeket mind figyelembe kell venni. Az összetétel mindig titok. De az nem, hogy egy kiló jázminpasztához 350 kiló jázminra van szükség. Ebből lesz fél liter jázminesszencia, ami vagyont ér. Egy kiló rózsaolajhoz 2-5 tonna rózsaszirom kell.

A parfüm palackba zárt önbecsülés. Ezt a kereskedők mondják, és ehhez igazítják üzletpolitikájukat. Itt minden pszichológia. Ez az iparág a szexet adja el és a reményt. Azt sugallja, hogy aki drága illatszert vásárol, az hódító, rangot ad önmagának, és hasonlatossá válik ahhoz az ideálhoz, amelyre vágyakozik.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.