Tételbotrány helyett

Hetek óta hangos a sajtó az érettségi tételek idő előtti nyilvánosságra kerülésétől, és ezekben a hírekben sokszor szerepel az internet, mint a csalók egyik eszköze.

A tévhitek fénysebességgel kapnak szárnyra a médiahisztéria "segítségével", és ha nem vagyunk résen, akkor a világhálónak csak az árnyoldala jelenik meg a tájékozatlan felhasználók és "tájékozott nem használók" előtt.

Nézzük a tényeket, kizárólag az internetes eszközök szempontjából: vasárnap este megjelent egy portál fórumán egyetlenegy kép (ami még ma is a neten van: a http://www.kepfeltoltes.hu/050508/011.jpg címen), amiről később kiderült, hogy a másnapi magyar irodalomérettségi egyik lapja.

A fórum moderátorai - saját belső szabályzatunknak megfelelően - a képet még aznap éjjel eltávolították. Másnap, hétfőn indult meg a lavina, és kiderült, hogy a fórumozó és a portál csak egy porszem a gépezetben: fájlcserélő és üzenetküldő hálózatokon küldözgetik egymásnak a felhasználók a papíralapú internetes tételek képeit. Kürti Sándor, az információbiztonsággal foglalkozó Kürt Rt. elnöke szerint az illegális tartalmak internetről való eltávolítása megvalósítható, a technológiai és a törvényes eszközök ismertek, az elkövető megismerése egyre könnyebb bűnüldözési feladat. A szakember a Népszabadság kérdésére elmondta: ők ennél lényegesen magasabb szintű biztonsági követelményeket kielégítő rendszerekkel foglalkoznak, és igen sok esettanulmányuk van hasonló helyzetek megoldásáról, de ez idáig őket még nem kereste meg senki, hogy segítséget nyújtsanak az illegális tartalmakat küldözgetők felkutatásában, vagy a rendszer normális működésének helyreállításához.

Nincs erre szükség - mondja Horváczy Emese, a Nemzeti Nyomozó Iroda szóvivője. Az NNI-nek külön internetfigyelő nyomozócsoportja van, ők vezetik az érettségi tételek internetes publikálásával kapcsolatos feljelentések miatti nyomozást is. Megfelelő apparátussal, szakértelemmel rendelkeznek, folyamatosan figyelik az internetet, és zárolják azon felhasználók elérhetőségét, akiknél bűnös magatartásra utaló viselkedést, cselekedetet tapasztalnak. A nyomozás jelenlegi állása szerint a mostani bűncselekmény egyébként nem az internetes rendszerek hibájából vagy "feltöréséből" indult ki, hiszen a nyomozók tucatnyi középiskolában találtak idő előtt felbontott érettségitétel-csomagokat. A jelenlegi vizsgálat a "minisztérium-nyomda-terjesztés-iskolák" vonalon zajlik, hisz innen kerültek ki azok a papíralapú dokumentumok, amik aztán a világhálón bárhová eljutottak.

A vizsgáztatás
elektronikus útra
terelése többéves
folyamat,
a technológiai fejlődés azonban ebbe
az irányba mutat.

Nem kell informatikai szakértőnek lenni ahhoz, hogy az átlag-újságolvasók is rákérdezzenek: miért nem használta az Oktatási Minisztérium az internetet, annak biztonságos, ellenőrizhető csatornáit a tételek továbbítására? Az OM sajtóosztályának munkatársa szerint a jövőben az OM és az iskolák közötti kapcsolattartás fokozatosan elektronikussá válik. A Közoktatási Információs Iroda portáljához (www.kir.hu) például 60 ezer felhasználó jelentkezett be. Sőt mi több, a kétszintű érettségi lebonyolítása, a jelentkezések, regisztrációk is elektronikusan történtek meg az OM és az oktatási intézmények között. A tervek szerint az OM elektronikus úton juttatja el az iskolákba a feladatlapokat, az érettségi vizsgákat legfeljebb néhány órával megelőzve, hogy ott az intézményben kerüljenek nyomtatásra és kiosztásra - áll az Oktatási Minisztérium informatikai főtanácsadója, Horváth Ádám által kiadott közleményben. Ez azonban olyan nyomtató és kötészeti eszközpark meglétét feltételezi, amely az iskolák túlnyomó többségében jelenleg még nem áll rendelkezésre. Továbbá szükség van egy olyan, magas szolgáltatási színvonalú és rendelkezésre álló, többszörösen biztosított hálózatra (titkosítás, pl. virtuális magánhálózat, tűzfalak, szünetmentes tápegységek, stb.), amelyet a Közháló is csak részben teremtett még meg, tekintettel az aránytalanul nagy beruházási igényre ahhoz képest, hogy egész évben mindössze az érettségi két hetében van rá szükség. - írja Horváth Ádám. (A Közháló az IHM-mel közösen kialakított program keretében létrejött adatközlő hálózat, amin keresztül 2004 szeptembere óta minden középfokú oktatási intézmény elérheti az internetet. A program második szakaszában 2005. december 31-ig minden közoktatási intézmény rajta lesz a Közhálón.)

Az internetes adattovábbítási megoldás jelentősen csökkenti a szállítási és logisztikai, pl.: tárolási és őrzési költségeket, valamint az érettségi kérdéssorokhoz hozzáférők számát is leszűkíti néhány ezer főről (iskolavezetés) tíz-egynéhányra. A tárcánál júniusra tervezik a jóváhagyását és publikálását annak az új oktatási informatikai stratégiának, amiben már szerepel az érettségi és egyéb vizsgafeladatok központi elektronikus átalakítása.

Jó megoldásként szóba került az e-vizsgáztatás, amikor elektronikus úton továbbítják a vizsgakérdéseket, biztonságos adatkapcsolaton keresztül, és minden tanuló a saját számítógépén vizsgázhat, azonos időpontban. A vizsga végén azonos időben lezáródik a rendszer, és az addig elért eredmény központilag kerül tárolásra, védett körülmények között. Természetesen a vizsgáztatás elektronikus útra terelése többéves folyamat, a technológiai fejlődés azonban ebbe az irányba mutat. Ez a rendszer hazánknál jóval fejlettebb országokban sem érhető még el országos lefedésű, kiemelt jelentőségű vizsgák esetében sem.

Az elektronikus érettségi még csak a tervekben szerepel
Az elektronikus érettségi még csak a tervekben szerepel
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.