Tender nélkül drága a buszjegy
A szelvény érvényes lesz a főváros határán belül a BKV mellett a vasútra és a Volán buszaira is.
A szelvényeket a BKV gyártatja, de nyilvános tendert nem írt ki rá. Lucza Mihály, a fővárosi közlekedési vállalat menetdíj-bevételi főosztályvezetője szerint a 320 ezer darab szelvény gyártása várhatóan 2,5-3 millió forintba kerül majd. A papíralapú jegyeket egyébként a csipkártyás rendszer életbelépéséig alkalmazzák. A számos információt hordozó, plasztik jegyekkel már jövőre lehet utazni - kísérleti jelleggel a kisföldalattin -, majd a főosztályvezető szerint egy-két éven belül eltűnik a papírjegy. Szakértők ugyanakkor állítják, hogy a csipkártyát 2010 előtt aligha használhatjuk mindenütt.
Addig viszont a közös jegyeket is ugyanaz a Pátria Nyomda gyártja, amelyikkel hosszú távú szerződést kötött a BKV a bérletek és jegyek előállítására.
A közlekedési vállalat évente csaknem négyszázmillió forintot költ a bérletszelvények és jegyek nyomtatására. Ebből a pénzből harminckét fajta, öszszesen harmincötmillió darab jegyet és a negyvenhat féle bérletszelvényből tizenötmilliót gyártat a Pátriával. Több mint negyven éve ez a nyomda állítja elő a jegyeket. A pályáztatás alól a Közbeszerzési Tanács ajánlása menti fel a céget. E szerint ugyanis a korábban született hosszú távú, vagy meghatározatlan időre szóló szerződéseket nem kell felmondani, és a megállapodás tárgyát nyilvánosan meghirdetni.
Csakhogy független nyomdai szakértők úgy vélik, a BKV drágán "veszi" a jegyeket, ha - számítások szerint - nyolc forintot ad darabjáért. Egyesek szerint a szelvények bekerülési ára legfeljebb 2-3 forint lehet a hologramozással együtt. Információink szerint a vidéki városok közlekedési vállalatai a szintén több biztonsági elemmel ellátott jegyeket 1,50-1,80 forintért vásárolják. Az utóbbi években a nyomdai árak, különösen ekkora tétel esetében inkább csökkentek - példa erre a vények, receptek előállítása.
A BKV főosztályvezetője elmondta: a törvény szerint esetükben nincs szükség a nyomdák nyílt versenyeztetésére, az árak ilyen összevetése pedig nem több, mintha az almát a krumplival mérnék össze. A BKV-jegyek ugyanis annyira egyediek, hogy nincs is a piacon összehasonlításra alkalmas, a jegyekhez hasonló nyomdai termék. A biztonsági elemekkel ugyancsak ellátott vidéki, valamint a Volán-menetjegyek sem azok, a pozitív és negatív vízjelet, s UV-védelmet is tartalmazó papírt kifejezetten a cég számára gyártja a Pátria, a jegyek formája és grafikája is egyedi - érvelt Lucza Mihály. Hozzátette: a nyomdának előre ki kell fizetnie a papírt - amelyet ráadásul nem tud másra használni -, ezért egy kisebb cég szóba sem jöhetne ilyen megrendelésnél, bele sem mernének vágni. A bekerülési árakat ezért csak egy pontosan ilyen paraméterekkel bíró másik termékkel lehetne összehasonlítani. Ilyen azonban - a főosztályvezető állítása szerint - nincs a piacon.