Ki nyer a Megasztáron?

Siker, fény, csillogás ezt látják a nézők a Megasztárból. De vajon ebből mennyit válthatnak aprópénzre a szervezők és a tehetségkutató döntősei?

A ma este gálaműsorral záró sorozat jól menő üzleti vállalkozássá vált, amelyből több cég is szépen profitál. A reflektorfénybe került énekeseknek ebből ebből kevés jut, az ő nyereségük leginkább az lehet, hogy esélyt kaptak a kiemelkedésre.

Caramel lenyomta Sealt. Üzletileg mindenképp. Elég csak két mutatót szemügyre vennünk: a Megasztár döntőjére dugig megtelt a Papp László Sportaréna, míg a többszörös Grammy-díjas sztár koncertjén bizony jó pár üres szék akadt. Igaz, a két eseményre kínált belépőjegyek árai között azért jókora differencia volt. Míg a Seal-koncertre 7-10 ezer forintért lehetett bejutni, addig Caramel és Palcsó Tamás küzdelmét 4-6 ezer forintért láthatta a nagyérdemű. A Mahasz százhúsz lemezbolt előző heti lemezeladásai alapján összeállított TOP 40-es listáján a 16. héten a Megasztár 2005 című album 2490 forintért a második, Seal 3990 forintba kerülő, Best 1991-2004 albuma viszont csak a 36. helyen állt. (Hogy ezek a helyezések hány eladott lemezt jelentenek, azt a listát készítő Mahasznál üzleti titokra hivatkozva nem kívánták elárulni. Csak annyi biztos, hogy a Megasztár 2005 a 16. héten aranylemez volt, ami tízezer darab eladott lemezt jelent.)

A két adatsorból kiderül: Molnár Ferenc Caramel Magyarországon bizony többet hoz a konyhára, mint Seal, ám a két énekes közül utóbbi lehet az elégedettebb. Ő előre kialkudott gázsijával a zsebében távozhatott Budapestről, míg a magyar megasztárnak - mint azt lapunknak elárulta - üzleti siker ide vagy oda, bizony még nem telt meg a zsebe.

Az előzetes becslések alapján a Megasztár nyereséges lesz - közölte lapunk kérdésére Várdy Zoltán, a TV2-t működtető MTM-SBS Rt. kereskedelmi igazgatója. Arról azonban, hogy ez a nyereség forintra lebontva mennyit jelent, a végső elszámolásig nem kívánt nyilatkozni. A televíziónál azt sem árulták el, hogy mennyibe került a csatornának a produkció elkészítése és lebonyolítása. Pontos számokat a műsor gyártásával megbízott, tavaly összesen 2,5 milliárd forintos forgalmat elkönyvelő Interaktív Kft. cégvezetője, Juhász András sem mondott. Csak annyit jegyzett meg: munkájukért több száz millió forintot kaptak a megrendelőtől. Ebből a pénzből kellett finanszírozniuk a műsor gyártási költségeit, cégük működését, de ebből gazdálkodták ki a tíz százalék körüli nyereséget is. A gyártási költségeket persze az Interaktív igyekezett együttműködő partnerek bevonásával mérsékelni, amelyek neve különböző termékek és szolgáltatások fejében megjelenhetett a műsorban.

A Megasztár elkészítése után az Interaktív "kiszállt" a produkcióból, hiszen a Megasztár márka és a műsorhoz kapcsolódó jogdíjak a TV2-t illetik. A társaság befektetései ezen jogok, valamint a műsorhoz kapcsolódó reklámidő értékesítéséből térültek meg. Várdy Zoltán elmondása szerint a reklámbevételek 1,2 milliárd forintra rúgtak. Hirdetőkből tehát volt bőven, hiszen az első Megasztár tavalyi sikerét látva az idén nagyságrendekkel több megkeresést kapott a csatorna. Mint utóbb kiderült, a reklámozóknak nem is kellett csalatkozniuk, hiszen a felmérések szerint a 18-49 éves korosztályból (a reklámozó cégek számára ez a korcsoport számít igazán "értékesnek") átlagosan 800 ezren követték az elődöntő eseményeit, ami felülmúlta a tavalyi nézettségi adatokat. A TV2 kasszáját gyarapították a szponzorációs megállapodásokból, az internetes oldalak reklámfelületeinek eladásából, a különböző kiadványok (Megasztár-könyv és -újság, illetve Megasztár-válogatás CD) értékesítéséből, valamint a Sportarénában rendezett döntő megrendezéséből származó összegek is. Komoly pénz jöhetett össze a szavazatként elküldött emelt díjas, darabonként áfa nélkül 160 forintba kerülő sms-ekből, ám arról, hogy az egy-egy sztárjelöltért szorító nézők az idén öszszesen hány ilyen üzenetet küldtek, nem kaptunk felvilágosítást. Tavaly 2,2 millió sms-t regisztráltak, de a Megasztár második szériája nézettebb volt, így vélhetően több volt a feladott szavazat is.

Nem panaszkodnak a lapunk által megkeresett együttműködő partnerek sem. A T-Mobile azért szállt be a Megasztárba, mert az utóbbi évek legértékesebb tehetségkutató tévés műsorvállalkozásáról volt szó, amelyen keresztül emberek millióihoz lehetett eljuttatni azt az üzenetet, hogy a mobil nemcsak telefonálásra alkalmas - mondta a Népszabadságnak G. Németh György, a szolgáltató ügyvezető igazgatója. Természetesen üzletileg is megérte a vállalkozás - tette hozzá. Élőben lehetett például követni a tehetségkutató műsor döntőjét az arra alkalmas készülékeken - több ezren nézték a mobiljukon élőben az utolsó összecsapást. A társaság Wap portáljának nyitóoldalán megjelenő Megasztár rovatban hírek és interjúk voltak olvashatók, videofelvételek, csengőhangok valamint háttérképek letöltésére nyílt lehetőség. Ezeknek a tematikus Wap oldalaknak a látogatottsága a műsor folyamán 15 százalékkal nőtt. A versenyzők mindegyike kapott emellett egy olyan mobiltelefont, amellyel képüzeneteket küldhetett-fogadhatott, tarthatta a kapcsolatot a nézőkkel, illetve közvetlenül kapcsolódhatott a Wapra, és válaszolhatott ott a feltett kérésekre. Na és persze azt sem szabad elfelejteni, hogy az emelt díjas SMS-ekből is részesült a szolgáltató, hiszen a szavazatok díjának jelentős része, akár ötven százaléka is a mobilcégeknél marad, a többin pedig a tartalomszolgáltatók, valamint az infrastruktúráért felelős vállalatok osztoznak. A döntők estéjén az SMS-forgalom akár tízszerese is lehet a más estéken megszokottnak.

Imázsának javítása, és ismertségének növelése végett döntött a műsort készítő Interaktív támogatása mellett a Weltauto, a Porsche Hungária Kft. minőségi használt autókkal foglalkozó üzletága. - Bár azt nem tudjuk lemérni, hogy a műsor hatására hányan vettek, vagy vesznek a jövőben autót, a műsor kimagasló nézettsége miatt szép számmal kaptunk visszajelzést arról, hogy az emberek találkoztak a nevünkkel - nyilatkozta lapunknak Horváth Zoltán, a társaság márkaigazgatója.

Nagy számban, 4-5 ezer darabnál több példányban került a piacra a Megasztár-könyv. A kiadványt gondozó Sirály Kiadó korábban már kapcsolatban állt a TV2-vel, így vásárolta meg a Megasztárhoz kapcsolódó másodlagos jogot. Hogy sikeres lesz-e a vállalkozás, az még nem derült ki, hiszen a könyv még mindig kapható. A kiadóvezető azonban nem derűlátó. Szerinte az általuk kiadott pénz nem fog megtérülni, mert a megasztárok iránt leginkább rajongó 12-20 éves korosztály nem szeret olvasni.

Remélem, megfogtuk az isten lábát - örvendezett viszont munkatársunknak Király Gábor, a Gyermekétkeztetési Alapítvány elnöke. Az éhező gyermekeket segítő szervezet majd karácsony előtt jut hozzá a 300 forintért árult megasztáros karkötők eladásából származó bevételekhez, amelyeket a TV2 teljes egészében átutal majd az alapítvány számlájára. Hogy ez az összeg mennyi lesz, még nem tudni, a karkötő még szintén kapható például a Relay és a Citypress újságüzletekben, a Hollywood Multiplex mozikban vagy WooDoo üzletekben. Király Gábor előzetesen arra számít, hogy árukból egy éven át több száz gyermeknek tudnak ételt venni.

A Megasztár megrendelője, gyártója, a műsort segítő szponzorok és együttműködők tehát megtalálták a számításukat, de vajon mi a helyzet e téren magukkal a megasztárokkal? A TV2 szerint ők is részesülnek a bevételekből, hiszen egyfelől lemezszerződéshez jutnak, másrészt hírnevüknek köszönhetően számos cég köt velük reklám- és egyéb szerződéseket. Mindezeken felül jelentős fellépti díjakkal is számolhatnak. A tehetségkutató versenyt végül megnyerő Molnár Ferenc Caramel lapunknak azt mondta: ő egyelőre nem gazdagodott meg a versenyből. Igaz, hogy a produkciótól kapott heti zsebpénzt, és a keddi közös koncertekért fellépti díjat is, ám az összeg nagy részét haza küldte a családjának - édesanyjának és testvéreinek, akiket korábban is támogatott anyagilag. Amit pedig a produkciós fizetéséből megtartott, az épphogy az ételre volt elegendő. A végkifejlet persze ennyire nem lesz drámai, legalábbis a győztes számára, neki ugyanis jár majd egy lakás és egy autó is. Nem így a többi Megasztárnak, a "veszteseknek". A siker után nekik még a megélhetésért is meg kell harcolni. A műsor persze jó ugródeszka, hiszen olyan helyeken is felléphetnek, ahol eddig a nevüket sem ismerték. De az, hogy a Megasztár adta hírnevükből meg tudnak-e gazdagodni, csak később derül ki.

A fiatal rajongók az idén még több hirdetõt vonzottak
A fiatal rajongók az idén még több hirdetõt vonzottak
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.