A Rover után a Marconi is elbocsát
Mint arról többször beszámoltunk, a fogyasztók elfordulása miatt eladósodott vállalat megvásárlása iránt eredetileg érdeklődést mutatott a kínai állami tulajdonban lévő Shanghai Automotive Industry Corporation, majd a nyugtalanító pénzügyi adatok és a sivár perspektíva miatt visszavonult az üzlettől. Azóta a 6100 alkalmazott döntő töbsége, több mint ötezer dolgozó kapta meg felmondólevelét. A kormány 150 millió fontos segélycsomagot rakott össze, amely tartalmazza az elbocsátott munkásoknak járó végkielégítést, a birminghami gyár leállása miatt bajba került beszállítók és a Rover-márkaszervizek támogatását, új közép-angliai munkahelyek megteremtését, a dolgozók átképzésének, tréningjének költségeit. Húszmillió fontot máris kifizettek, a három hete bezárt gyár munkásai átlagosan ötezer font (1,85 millió forint) kompenzációt kaptak, ami feltétlenül arra fogja őket indítani, hogy minél előbb megpróbáljanak újra elhelyezkedni.
A Rover-munkások lényegében mindent elveszítettek: állásukon és kilátásaikon túl még a vállalati nyugdíjalapban is 67 millió fontos lyuk tátong. Külön csapás, hogy Rover autóik értéke, amelyek megvásárlására a tulajdonosok beszélték rá őket, hogy ezzel bizonyítsák a márkanév iránti elkötelezettségüket, ma sok esetben alacsonyabb, mint amennyi tartozásuk még fennáll.
Az utolsó, nagy szériában termelő, brit tulajdonban lévő autógyár után súlyos helyzetbe került egy másik jól csengő márkanév, a Marconi is. A komplex távközlési berendezések tervezése, gyártása és karbantartása terén vitathatatlanul piacvezető brit vállalatot a napokban hideg zuhanyként érte a hír, hogy a BT, British Telecom-csoport által kiírt tízmilliárd font összértékű modernizációs pályázatok közül egyetlen-egyet sem nyert el. Hogy mennyire fontos a BT a Marconi számára, jól jelzi az az adat, amely szerint múlt évi, összesen 1,45 milliárd font értékesítési árbevételéből 344 millió fontot generált a brit telekommunikációs óriás megrendeléseiből. Több mint kétéves tárgyalások után a BT külföldi vállalatok, a Fujitsu, a Huawei, az Alcatel, a Siemens, stb. között osztotta szét a szerződéseket. Bár a BT-t a konzervatív kormány már a nyolcvanas években privatizálta, a sajtó a szemére hányta, hogy "hazafiatlan", és valószínűleg egyetlen más ország piacvezető cége sem helyezne előnybe idegen versenytársakat egy rangos hazai társasággal szemben.
A Marconi, amelyet két évvel ezelőtt egy 4,7 milliárd fontos adósság átütemezése mentett meg az összeomlástól, 4500 dolgozót foglalkoztat négy nagy-britanniai telephelyén, köztük Coventryben és Liverpoolban. A vállalat korábban a tekintélyes brit ipari konglomerátum, a GEC része volt. Most, hogy a biztosra vett megrendeléstől elesett, a Marconi kétezer dolgozótól lesz kénytelen megválni a következő három-öt évben. Erről már megkezdte a tárgyalásokat az illetékes Amicus szakszervezettel. Nem pusztán a kutatási-fejlesztési részleg jövője kérdőjeleződött meg, hanem lényegében kitették az "Ez a vállalat eladó" táblát, miután a részvények árfolyama két nap alatt felére csökkent. A feltételezhető kérő az Alcatel, a Siemens és az Eriksson lehet.
London, 2005. május