alma írja: a minőség bosszúja (ellenszél a globalizációban)
Először derült ki a a globális gazdaságban ill. a multik világában, hogy az un. kiszervezés (outsourcing) zsákutcába viheti a minőségéről híres céget. A Mercedesnek jó néhány kocsi-kategóriában kellett visszahívnia autóit – hol az önindító, hol az ABS, hol a fedélzeti komputer ment tönkre, illetve vált veszélyessé.
A sok visszahívásnak persze híre ment, ez kihatott az eladásra: pang az üzlet. Az ok: a Mercedes azzal próbálta csökkenteni költségeit, hogy leépítette hagyományos bedolgozóit, és helyettük ukrán, olasz, távolkeleti (betanított) bedolgozókkal dolgozott. Hát ez nem vált be: kiderült, hogy a háromágú csillag olyan márka, melytől elvárják a tökéletes minőséget, nyilván akkor is lázonganak, ha csak köhög a motor, és nincs életveszély.
A globalizálás egyik mellékutcájában vagyunk: a nagy cégek – ha nem költöznek egészében olcsóbb adó- és bér-vidékekre – a bedolgozóikat Malajziából vagy Romániából szerzik: ott olcsóbban termelnek, és eddig úgy látszott – ugyanolyan minőséget kapnak, mint a Made in Germany elit-vállalataitól.. (pl. Bosch), Hát most kiderült: nem olyan, némileg gagyit vettek, és a minőség fellázadt, illetve a kuncsaft felszólal, más márkára tér át, - ami persze nagy pofon (veszteség) a Mercedesnek (Az anyacég, a Daimler-Chrysler amúgy is gyengélkedik).
Ezzel azonban – úgy látszik - újra kell gondolni ezt az olcsó zónába költözködést is: van, ahol beválik – hajógyártás, fuszekli és hálósapka ipar – de van ahol katasztrofális következményei lesznek. Az un. nemes termékeket gyártóknál. Ez volt az első jel. Nem mindenütt jók a globalizálódás patent megoldásai.
Amiben Európa elit-cégei reménykedhetnek is: nélkülük nem megy. Minek fejében megkérhetik az árat is – nem kell (esetleg: nem szabad) gagyi bér-negyedbe költözni.