Több ezer ötlet Budapest jövőjére
Demszky Gábor főpolgármester tegnapi bejelentése szerint a következő kilenc évben összesen több mint 2100 milliárd forintot mozgathatnak meg a programban összegyűjtött fejlesztések. A teljes költségből körülbelül 600 milliárd forint volna a fővárosi önrész, a többit kormányzati, uniós támogatással, valamint a magántőke bevonásával teremtenék elő. A városháza szerint nem irreálisak ezek a számok, hiszen ebben az évben is mintegy százmillió forintot költenek fejlesztésekre az idei büdzséből.
A hét kiemelt fejlesztési terület közé tartozik elsőként a 4-es metró nyomvonala. A program szerint mintegy 200 milliárdot kell költeni a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti első szakaszra. A második ütem, vagyis a Bosnyák térig tartó szakasz előkészítésére alig négymilliárdot irányoznak elő.
Az észak-budapesti fejlesztési területhez tartozik a Hajógyári-sziget és a Mocsárosdűlő fejlesztésén túl az óbudai gázgyár területének rendezése. A főváros tervei szerint ez a terület Budapest jövőbeli innovációs és kulturális fejlesztéseinek egyik legfontosabb terepe volna.
A Belvárosban a Ráday utcához hasonló promenádokat alakítanának ki a Kiskörúton belül, rendbe hoznák az erzsébetvárosi Zsidónegyedet, megvalósítanák a Városháza-projektet (park, mélygarázs és kereskedelmi épületek a Károly körúton), rendeznék az Erzsébet téri gödör sorsát, felújítnák a Közraktárak területét, valamint mélygarázsokat építtetnének.
A belső, átmeneti zóna fejlesztéseihez tartozik a szociális városrehabilitáció a józsefvárosi Magdolna-negyedben, az Orczy-kert parkosítása, az Örs vezér tere rendezése.
Dél-Budapestet érintené a csepeli szennyvíztisztító megépítése, a szigetcsúcson újabb közpark kialakítása, a mai HÉV-vonalakat kiváltó 5-ös metró, valamint a gyűrűirányú (1-es, 3-as) villamosok vonalának meghosszabbítása.
Buda-központ néven fut a Moszkva tér régóta tervezett felújítása, valamint az 56-os vonal gyorsvillamossá alakítása.
Több ezer ötlet érkezett a tervhez a június közepéig tartó, korábban kezdődött egyeztetések során - tudtuk meg Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettestől. A fejlesztéseket megvitatták egyebek mellett az érintett kerületekkel, a kormánnyal, építészekkel, fejlesztői körökkel. A Fővárosi Közgyűlés várhatóan június végi ülésén tárgyalhatja a Podmaniczky-programot, ezután az egyes beruházások "projektesítése" - az építési költségek és időhatárok megállapítása - történik, hogy azokra uniós pályázaton kérhessen a főváros támogatást.
A terv jó, de hiányzik belőle a merészség, az átgondoltság is - írta az Ikvai által említett fórumban az egyik hozzászóló, aki föld alatti utak építését javasolja, Budapest Vencel terévé alakítva a ma városi autópályaként működő Kossuth Lajos utcát. A főpolgármester-helyettes szerint a rendkívül széles körű egyeztetés "óriási szellemi erőket" mozgatott meg. Ezek kiaknázására a városháza hamarosan két ötletpályázatot is kiír Budapest szívének rendezésére.