Visszahívták a Matávot

Minden magyar cégét a világszerte használt egyennévre keresztelte a Deutsche Telekom. Az eltűnő Matáv vagy Axelero helyét a T betűk váltják fel. Az átkeresztelés nem csak a multiknál dívik, a hazai Számalk Informatikai Rt. például merészen "Atigrisre" váltott.

Belejött a névváltásba a Matáv-csoport: a Westel-T-Mobile csere után a Deutsche Telekom összes magyarországi cége felveszi a német társaság nemzetközi márkaneveit. A Matávból Magyar Telekom, a vezetékes üzletágból T-Com, az Axeleróból T-Online, az üzleti szolgáltatások üzletágból T-Systems, a MatávKábel Tv-ből T-Kábel, a Matáv-Pontokból pedig T-Pontok lesznek. Természetesen mindegyik rózsaszínben - pontosabban: magentában. A márkaváltás költségeit a DT állja, összegét nem hozták nyilvánosságra - ám a T-Mobile bevezetése után nincs kétség: a hat új márkanév piaci bevezetése milliárdos tétel lesz.

A társaságnál a váltást részben a mobilcég márkacseréjének sikerével magyarázzák - egy éve a legismertebbek közé tartozó nevet cserélték le az ismeretlenre. Sugár András, a T-Mobile vezérigazgatója szerint a névcsere és az új szín 20-25 évet fiatalított a cégen, úgy, hogy közben a Westelhez kötődő pozitívumok is átöröklődtek.

Valami hasonlót vár most a Matáv is, amikor önmagát és leányvállalatait is "megszabadítja" attól a névtől, amelyhez a lakosságban olyan jelzők kapcsolódnak, mint monopolszolgáltató vagy hosszú várakozás egy fővonalra. Straub Elek, a cég vezérigazgatója azt mondta: az új márkától megújulást, növekvő nemzetközi versenyképességet, egyenlő esélyeket várnak. Na persze az sem elhanyagolható (sőt, alighanem az döntött), hogy a Matáv-csoport anyacége, a Deutsche Telekom (DT) világszerte áttért a T-márkák használatára.

A névcsere sokszor jelenti a siker zálogát - Havasi Zoltán, a Young & Rubicam Brands stratégiai tervezője szerint nincs is veszítenivalója a Matávnak a cserével. A Matáv ugyan erős márka - ismertsége kimagasló -, ám nem nagy a megbecsültsége. Ezt úgy lehet lefordítani, hogy "túl jól ismerlek ahhoz, hogy nagyra tartsalak". A Matáv megítélése keveset változott az elmúlt időszakban, a márkák magyarországi erősorrendjében is csak a 244. helyen áll, közvetlenül a Citroen után és az Ikea előtt. Vagyis nem igazán szerepel jó helyen a márkák tengerében, sokkal kevésbé találjuk egyedinek. A név és környezete mindennapossá, hétköznapivá vált, kicsit olyan, mint a Hypo, a Camping sajt vagy a Takarékszövetkezet. Így a vállalat arculatának és kommunikációjának javulása képtelen volt kompenzálni a megörökölt múltat: a Matáv ügyfelei szemében olyan intézmény maradt, amelynek ki vannak szolgáltatva. A váltásra ezért volt szükség - véli a szakember.

A Matáv vagy a Westel korántsem fehér holló a piacon: több ismert magyar márka is eltűnt-eltűnik mostanság. Az Erste nevére vette például a Postabankot, és a K&H-t is hamarosan a KBC-logó válthatja fel. Nemcsak a multiknál, hanem a magyar tulajdonú cégeknél is divat az átkeresztelés: a szoftverpiacon működő Számalk Informatikai Rt. nemrég szintén cégért váltott: új neve Atigris Informatika lett. Az rt. a váltást az imázsmegújítási kampánnyal indokolta. Mindazonáltal az új honlapjukon lévő, éppen a Számalk Informatikai Rt. feliratot "felszakító" karomnyomok arra engednek következtetni, hogy a névnek e furcsa írásmóddal is bár, de lehet valamiféle köze a tigrishez. A változtatás mögött azonban ennél bizonyosan több van: a cégadatok szerint ugyanis Papp Tibor vezérigazgató a korábban 25 és 50 százalék közötti tulajdoni arányát tavaly novemberben 75 százalék fölé emelte, vagyis átvette a cég felett az irányítást. (A társaság sokáig a szintén magyar magánszemélyekhez kötődő Számalk Holdinghoz tartozott.)

Nevet és ezzel együtt logót vált a magát a régió egyik vezető gabona-, malom- és takarmányipari vállalkozásává kinövő Szabolcs Gabona Holding Rt. is, amely újraszervezi tevékenységét. A cég olyan logót keresett, amelyik a hagyományok megőrzése mellett kifejezi azt is, hogy tulajdonképpen egy új cégcsoporttal állunk szemben. Így lett a központi elem a Szabolcs és a gabona szavakban egyaránt megtalálható Abo szócska, amely alkalmas a nemzetközi használatra, könnyen kiejthető, megjegyezhető.

Nem csak T betűt ígérnek

A Matáv-csoportnál a márkaváltás nem csak a külcsínben testesül meg, a leánycégek a szolgáltatásban is változást ígérnek. Péntekre az első, júniusig pedig valamennyi T-Pont elkészül. Ezek lesznek azok a helyek, ahol az összes "T" márka ügyei elintézhetők. Júniusban valamennyi T-Mobile-országba 50 százalékkal olcsóbban telefonálhatnak az ügyfelek. Új átalánydíjas csomagokat is bevezetnek, és 20 százalékkal csökken az ADSL kis- és nagykereskedelmi ára. A T-Online az Origo mellett új portált indít, és ingyen növeli az internetelérés sávszélességét.

A T-Kábelnél az idén elindítják az internetalapú telefon- és digitális tévészolgáltatást. A T-Systems új szolgáltatása az interneten keresztül, elektronikusan kiállított és kifizetett távszámla lesz. (Sz. B.)

Nemzetközi kottából játszanak a Matáv-csoport cégei
Nemzetközi kottából játszanak a Matáv-csoport cégei
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.