Világpiacon a Déli pályaudvar

Nemzetközi befektetők is érdeklődnek a Déli pályaudvar többhektárnyi, fejlesztésre kijelölt területe iránt. Azt egyelőre nem tudni, hogy mikor kezdődhet el a vágányhálózat teljes átépítésével és befedésével járó nagy építkezés. Egy biztos: a pályaudvar állapota lehangoló, felújítása vagy átépítése sürgetővé vált.

Évek óta látványosan romlik a Déli pályaudvar állapota, eredeti burkolóanyagai sorra lekerülnek az épületről. Elhanyagoltsága egyre szembetűnőbb. Jó ideje hallani, nemsokára úgyis lebontják, s új városrészt építenek a helyére, ám a szükséges állagmegóváson kívül nem sok minden történt eddig. Hacsak az nem, hogy időközben leszedték a homlokzatról a burkolatként szolgáló mészkőlapokat, így legalább a korábbi balesetveszély elmúlt. Az egész létesítmény lehangoló látványt nyújt, régen megérett a felújításra. Talán gyorsíthatja a rekonstrukciós folyamatot, hogy nemzetközi ingatlanszakmai berkekben is ismerkedhetnek már a MÁV-területeken - többek között a Déli pályaudvarral kapcsolatban is - várható lehetőségekkel.

A MÁV is megjelent Cannesban, a világ legnagyobb ingatlanszakmai fórumán, amelyen számos szakembernek felhívták a figyelmét a budapesti nagypályaudvarokat érintő fejlesztésekre - tudtuk meg Bérczi Lászlótól, a MÁV Rt. ingatlanfejlesztési projektmenedzserétől. Bár a magyar szakemberek még nem tudtak részletesen kidolgozott projekteket vinni a kiállításra, a rendelkezésre álló vasútfejlesztési tanulmánytervek és a beépítés keretfeltételeit tartalmazó Kerületi Szabályozási Tervek alapján a mintegy tizenhatezer résztvevő közül sokaknak felhívták a figyelmét a várható befektetői lehetőségekre.

Időközben itthon is előrelépett a Déli pályaudvari projekt ügye, bár egyelőre nem tudni, mikor kezdődhet meg az átépítés. A korábbi fejlesztési elképzeléseket megerősítette a MÁV Rt. vezetése, és elfogadta a fejpályaudvarok, ingatlanhasznosítási akcióprogramját - mondta lapunknak Köller László, a vasúttársaság fejlesztési vezetője. A Délire készült szabályozási terv fő célja a vasúti területek harmonikus beillesztése a budai városképbe. Ennek első lépéseként teljesen át kell majd építeni a pályaudvar vágányhálózatát, és máshová telepíteni az oda nem illő vasúti üzemi épületeket is. Az elképzelések szerint a projekt keretében kulturális és kereskedelmi létesítményeket alakítanak ki. Az állomáson befednék a meglévő tizenkét vágányt, s a beépítés fölött - a pályaudvar tetején - parkoló, park, áruház, üzletek kaphatnának helyet. A százötvenezer négyzetméter alapterületű pályaudvar mintegy harmadát hasznosítanák a földön, a többi funkció a vágányok befedésével, lábazatra emelt felületen helyezhető majd el. A most meglévő beépítési terv azonban egyelőre csak egy lehetséges megoldás, a végleges építészeti kialakítás a további tervezés során várható.

A többéves előkészítés alapján született elképzelés jónak tűnik, s a megrendelő igényeit is messzemenően kiszolgálja, a parkolók kialakítása azonban nem kiforrott, kevés a rövid idejű megállásra alkalmas terület - véli Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának alelnöke. Szerinte a tervezők nem számoltak a várható forgalomnövekedéssel, s emiatt a mostaninál is rosszabb lehet majd a környéken a közlekedés.

A jelenlegi szabályozási terv még nem tartalmaz(hat) olyan részleteket, amelyekből bármilyen következtetés levonható lenne - vetik ellen szakértők. A projektnek ebben a fázisában csak a nagy vonalakat, a fejlesztési kereteket, a beépítés mértékét és helyét, a zöldfelületek elhelyezését, nagyságát, a pályaudvar megközelítésének lehetőségét, valamint a parkolásra alkalmas területeket lehet meghatározni.

A pályaudvar átépítési tervei érintik a Márvány utcai átjárót is. Úgy tudjuk azonban, hogy a főváros tervbe vette a felüljáró hídszerkezetének a cseréjét, ami a meglévő állapotot konzerválná. A főváros és a MÁV Rt. között egyeztetés kezdődött a kivitelezési munka egyéves halasztására, hogy a felújítást a vasútfejlesztési tervekkel és a kerületi szabályozási terv célkitűzéseivel összhangban végezzék, elkerülve a felújított hídszerkezet későbbi elbontását.

Nincs idõ kényelmesen hátradõlni, lehangoló állapotban van a pályaudvar
Nincs idõ kényelmesen hátradõlni, lehangoló állapotban van a pályaudvar
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.