Autósnak jelez a mágnespatkó
A vészhelyzet-előjelző úgynevezett Comguard-rendszert Hédl Sándor zirci feltaláló alkotta meg még a kilencvenes évek elején, majd később úgy fejlesztette tovább a technológiát, hogy az ma már országos méretekben is viszonylag olcsón hasznosítható. A rendszer a mágneses indukció elvén alapul, amelyre Hédl Sándornak sikerült adaptálnia a közismert vonalkódrendszert. A nemzetközi szabadalommal védett technológia lényege, hogy az utak aszfaltburkolatába telepített mágnespatkók a vonalkódok működési elve alapján - külső energiaforrás nélkül - bármilyen üzenet kódolására és továbbítására alkalmasak, ezek az üzenetek pedig a gépjárművekbe telepített mágneses dekódoló és kijelző készülék alkalmazásával a sofőr számára megjeleníthetők.
Hédl Sándor kérdésünkre válaszolva elmondta: amikor az autós a telepített jeladók fölött halad el, a műszerfal tetejére felszerelt LCD kijelzőn közlekedési táblák piktogramjai és szöveges üzenetek jelennek meg, ráadásul hangjelzés is figyelmezteti a vezetőt az aktuális veszélyforrásra, így például stoptáblára, körforgalomra, vasúti átjáróra vagy vadveszélyre. Az aszfaltba telepített mágnespatkók folyamatos újrakódolásával az autósoknak szánt üzenetek száma és tartalma bármikor változtatható.
Rektor Mihály igazságügyi közlekedési szakértő a Comguard-rendszert értékelve tudósítónknak azt mondta, rendkívül hatékony eszköz lehet a balesetek számának csökkentésére, mivel a fáradt vagy ismeretlen terepen utazó sofőröket még idejében figyelmeztetheti a veszélyes közúti szituációkra.
A rendszer sikere leginkább két dolgon múlik: valamennyi veszélyes helyen be kell építeni az aszfaltba a jeladó mágnespatkókat, és olcsón kell eljuttatni az autósokhoz a dekódoló-kijelző készülékeket. Hédl Sándor szerint hosszas küzdelme után a közelmúltban mindkét területen áttörésre került sor, hiszen a nyár közepétől a közép-dunántúli régió mindhárom megyéjében az összes veszélyes ponton működni fognak a jeladók, ráadásul a szolgáltatást igénybe vevő autósoknak 14 ezer forintjukba kerül majd a dekódoló és kijelző készülék megvásárlása, beszerelése.
A mágnespatkók kihelyezése után a Közlekedéstudományi Intézet 2005 őszére elkészíti a rendszer működését elemző hatástanulmányát. Ennek eredményétől függ, hogy megkezdődik-e a jeladók országos telepítése. Az országos közúthálózatban egyébként 3600 veszélyes pontot, valamint további 1500 vasúti átjárót jelöltek meg a szakemberek, ahová érdemes lenne telepíteni a rendszert. A mágneses jeladók kiépítése megyénként nagyjából húszmillió forintba kerül. A közép-dunántúli régióban most folyó beruházásra összesen százmillió forintot sikerült nyerni egy pályázaton, így nemcsak a mágnespatkók telepítésére, hanem ezer kijelző beszerelésére is sor kerül: a készülékekkel buszokat, rendőrautókat, mentőket és tűzoltókocsikat látnak el.