Újpesti vétó az aquincumi hídra
Mielőtt Demszky Gábor főpolgármester lobbizni kezdene a hídért, előbb megoldást kell találni az újpesti problémákra - hangoztatta. Mint arról beszámoltunk, a hídról és a csatlakozó úthálózatról hamarosan megbeszélést folytat Demszky Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterrel. Derce szerint azonban bármire is jutnak, nem fog megépülni a híd, amíg az Újpest által szabott feltételeket nem teljesítik. A pesti hídfő környékére ugyanis a kerület változtatási tilalmat rendelt el. Derce szerint a jelenlegi fővárosi tervek alapján épülő hídra a Temesvári utcán keresztül, egy háromszáz méteres felhajtón lehetne feljutni. Emiatt tovább nőne a zsúfoltság az Árpád úton, valamint a Derce szerint járhatatlan Váci úton.
Újpest polgármestere szerint az átkelővel együtt kellene megépíteni az ahhoz csatlakozó úthálózatot, vagyis Budapest negyedik körútjának - a Külső kerületi körútnak - a Duna és az M3-as bevezető szakasza közötti részét. Különben a híd útjában volnának az Újpest-Városkapunál lévő három pontház, a kerületi áramelosztó. Derce azt is sérelmezi, hogy bár a városrész jelentősen érintett a majdani átkelő megépítésében, őket mindössze egyszer vonták be az azzal kapcsolatos előkészítő munkálatokba. "Egy korábbi közlekedési miniszter hajlandó volt velem találkozni a hídon, amikor odarendelte az újságírókat, de több nem történt" - tette hozzá.
Évtizedes terv
A több mint egy évtizede a fővárosi fejlesztési tervekben szereplő, a két "ikervárost", Óbudát és Újpestet összekötni hivatott aquincumi hidat a legfrissebb elképzelések szerint kormányzati és uniós támogatással építtetné meg a főváros. Az 1999-ben elfogadott közlekedési rendszerfejlesztési terv szerint az átkelőhöz csatlakozó úthálózat az óbudai vasútvonal mellett a Bécsi útig érne. A 10-es, 11-es utakról Pestre irányuló forgalom így könnyen eljuthatna a hídhoz, tehermentesítve a belső területeket, különösen a Margit hidat. Az átkelő egyébként része a hosszú távon tervezett, Körvasút menti körútnak, amely a külső kerületeket kötné össze. A híd és a csatlakozó úthálózat kialakításának költsége meghaladja a nyolcvanmilliárd forintot. Az építkezés négy évig tartana. Az átkelő kiemelt szerepet kapott a Budapest hosszú távú fejlesztési terveként emlegetett Podmaniczky-programban is. Az előkészítésre egyébként 2004-2005-re 800 millió forintot különített el a főváros, 2007-ben - a kiviteli engedélyeztetési eljárás idején - pedig 5,6 milliárd áll majd rendelkezésre. A városháza megbízásából több tanulmány készült is az aquincumi híd és a rávezető út nyomvonalának kialakítására. Ezek alapján állapították meg, hogy a vasút mentén volna legideálisabb az új utat megépíteni. Az utak tervezése idén kezdődik, a híd tervei csak 2007-re készülnek el.