Olcsón adják a magyar földet
Naponta összesen többkamionnyi virágföldet hordanak haza a növényeket ültető vagy átültető hobbikertészek. A kereskedők alig tudják kielégíteni az igényeket. Az idei szezon az elhúzódó tél miatt meglehetősen rövid, március végén kezdődött, ám csak május végéig tart. Azt, hogy évente mennyi virágföldre van igény Magyarországon, a lapunk által megkérdezett piaci szereplők egyike sem tudta megbecsülni. Felmérés ugyanis még sohasem készült az ágazat teljesítményéről. Az egyik legnagyobb forgalmú barkácsáruházláncnál, a Praktikernél annyit azért elárultak: évente 100-120 ezer zsáknyi virágföldet adnak el, bár a forgalmon azért meglátszik, hogy tavaly év elejétől e termék áfája 15-ről 25 százalékra emelkedett.
A föld mindazonáltal nem lehet rossz üzlet, hiszen tucatnyi nagyobb és számtalan, főként regionális igényeket kielégítő kisebb vállalkozás is gyártja ezt a terméket. Sőt az elmúlt években a magas szállítási költség ellenére az importföldek is megjelentek a boltok polcain. A Baumax barkácsáruházak tapasztalatai szerint különösen a cseh és szlovák termékek hódítanak, messzebbről ugyanis nem éri meg földet importálni. Több áruházlánc saját márkás virágfölddel rukkolt elő, amelyek alacsony áraikkal ugyancsak nagy kihívást jelentenek a magyar gyártóknak. A sok piaci szereplő és a sokféle minőségű és kiszerelésű föld miatt az árak változatosak. A barkácsáruházak és a hipermarketek általunk begyűjtött katalógusai szerint általános virágföldet már literenként tízforintos áron is lehet vásárolni, míg a jobb minőségű, különleges importból származó földek literjéért 65 forintot is elkérnek. (A virágföldet nem kilóra mérik, mert súlya a tömörítés, a nedvességtartalom és egyéb mutatók miatt változhat.) A legnagyobb árverseny az 50-70 literes kiszerelésű termékeknél figyelhető meg.
Az OBI áruházaiban a magyar termékek mellett az uniós tagállamokból származó földeket is kínálnak. A multinacionális vállalkozás ugyanis nemzetközi szinten tárgyal a gyártókkal, hogy minél jobb árakat tudjon kialkudni. Így aztán a legjobb ajánlatot adó termékét egész Európában teríti. Az OBI ezenkívül saját márkás virágföldet is árusít. - Muszáj bőséges választékot biztosítanunk, a magyar vevők ugyanis földvásárláskor márkahűek, ha az egyik termék beválik, ahhoz ragaszkodnak - magyarázza Illés Gyöngyi marketingvezető. Más utat jár a Praktiker. Ez a lánc csak magyar földet kínál. Külföldről csak speciális földet hoz be, ami viszont akár két-háromszor drágább a hazainál. Mint arról a Baumax illetékesei beszámoltak, márkától függetlenül az általános virágföldek iránti érdeklődés a hazai kertkultúra fejlődésével párhuzamosan folyamatosan nő. Egyre több fogy a muskátliföldből is, viszont a speciális földkeverékek (savas, kaktusz-) iránti érdeklődés még nem nagy.
A bővülő keresletből azonban a gyártók és a nagykereskedők nem sokat profitálnak. A Terracotta Kft., az egyik legnagyobb nagykereskedőcég illetékese például hangsúlyozta: a virágföldből nem lehet meggazdagodni. Mégis mindenáron ott kell lenni e termékkel a polcokon, mert általa a vevők megismerik a márkacsalád többi tagját (tápoldatok, műtrágyák) is, amelyeken aztán lehet keresni. Hasonló véleményen vannak az egyik vezető hazai "földgyártó" vállalkozásnál, a Garri Kft.-nél is. A cég a nagy piaci verseny miatt már öt éve nem emelte árait, bevételeit a kibocsátott mennyiség növelésével tudta csak szinten tartani. Ennek megfelelően a virágfölddel elérhető árrés az elmúlt évek alatt több száz százalékról 5-10 százalékra esett vissza.