A szobor népe

Sokáig nem sikerült kinyomoznunk, kinek az alkotása lehet a szobor. Még akkor vontatták fel traktorral a dombtetőre, amikor ideköltöztünk, jó húsz évvel ezelőtt. Azóta megszoktuk, ma már hiányozna, épp úgy, mint amikor a közeli Laktanya utcából egyszer - felújítás miatt - kis időre elvitték Varga Imre Lányok című alkotását.

Pedig annak idején mit nem kapott tőlünk szegény szobor... Felénk ugyanis szinte mindenki műértő, vagy inkább műsértő (bocs). "Mi ez, gyerekek, ki ez a gebe csaj, mit akar ez itten?" - értetlenkedett kezdetben Terka. "Ennél még én is jobb nő vagyok" - nyugtatta magát és az arra járókat, kevés sikerrel. "Nem, te azért egy hajszállal jobb nő vagy!" - vigasztalta a hidrogéntől haját hullató Terkánkat Luka bácsi. "Még mindig jobb, mintha itten mostan egy Kun Béla vagy mi a csoda állna" - hőbörgött valaki a rendszerváltás környékén, amikor a szobordöntögetések divatja járta.

Húsz év telt el az első szoborvita óta, időközben sok sör és bor gördült le Terka és Luka bácsi torkán, de valljuk, be a miénken is. A szobor azóta is áll, dacol széllel, hóval, viharral. A vita akkor lángolt fel ismét, amikor valaki végleges nevet akart adományozni a szobornak. Terka azt mondta, hogy mivel a mű nem valószínű, hogy Kisfaludi Strobl Zsigmondé, hanem szerinte inkább Schaár Erzsébeté, (persze, hogy nem az övé) ezért legyen a szobor neve "A magányos nő". Luka bácsi ezt elvetve azt ajánlotta egy lucskos decembervégi este, hogy hívjuk a szobrot úgy, hogy "Elvált nő, gyerekkel - hóban és sárban". "Ez hosszú, Luka bácsi!" - csattant fel Terka. - "Egy cím legyen rövid és tömör. Legyen inkább az a neve, hogy "Nő voltam!" Luka bácsiból előbújt a kisördög, és azt javasolta, hogy mondjuk a szoborra azt: "Sose leszek már nő!" Vagy inkább azt, hogy "Kilakoltatás után" - tört fel végül a szociális érzékenység Luka bácsi lelkéből. "Na, ez már jó!" egyezett bele Terka. És a dolog ezzel el is lett intézve. Újabb szoborvitáról azóta nem hallottunk. Bár, ki tudja? Lehet, hogy csak kipottyantunk a lakótelep kulturális-szellemi főáramlatából.

Teltek-múltak az évek, s a szobor azzá lett, amivé lennie kellett. Találkahellyé vált, majdnem olyanná, mint a régi Nemzeti Színház előtti óra. A domb és tetején a szobor télen, ha havazik szánkókikötő. Pihenőhely. Nyáron kerékpár- és rollerversenyek starthelye. Vagy napozó. Amíg a Szigetfesztivál tart, olyan a domb, mint egy kis Woodstock. Megtelik a szobor környéke sátrakkal, hálózsákokkal, laposra horpadt sörösdobozokkal, kialvatlan, csincsillaszemű gyerekekkel, kifacsart pálinkásüvegekkel, elhajigált kovászosuborka-zacskókkal, egyszer használatos tűkkel, amelyeket jobb, ha gyereksétáltatás előtt összeszedünk, nem is beszélve más, úgynevezett kényesebb vagy intimebb rendeltetésű "talált tárgyakról". Van, aki "mímelt szeszek" hatására naplementekor beszédbe elegyedik a műalkotással, majd ott, helyben édesdeden álomra hajtja fejét. A szobor kitartóan őrzi a "versenyző" álmát, mígnem - valamelyik aggódó polgártárs jóvoltából - nem jön érte a rend éber őre.

A kutyák valamiért, lehet, mert félnek, kerülik a szobrot, amit - valljuk be - azért nem nagyon bánunk. Ha nyílik a körömvirág, sárga szőnyegbe takarózik a domb, majd szöszfelhők lengik körül a szobrot. Máskor madarak köröznek fölötte, vagy ha éppen úgy akarják, megpihennek rajta. Egyszer, valami embernek látszó képződmény az éj leple alatt horogkeresztet fújt a szobor talapzatára, de tüstént lemostuk a gyalázatot, az öntevékeny "művész" graffitijét. Terka és Luka bácsi ugyanis vödör forró vízzel, mosószerrel és kefékkel felszerelkezve jelent meg a dombtetőn, és sikálta le a szoborról a mocskot. Annyian gyűltünk össze, mi kíváncsi nézők, akkor, szombat délután, mintha kiállítás-megnyitón vagy legalábbis szoboravatón lettünk volna.

Még mondja nekünk valaki, hogy a művészetnek nincs hatalma, közösségteremtő ereje! Dehogyis nincs. Csak nehogy valaki elvigye a szobrot, akár csak karbantartani is, mint a Lányokat a Laktanya utcából. Hiányozna. Hosszas kutatómunka után a minap végre sikerült kinyomoznunk a Budapest Galériában a szobor nevét és alkotóját. Szíves közlésük szerint a sokáig Kolozsvárott élt Petru Balog az alkotója a szobornak, amelynek címe Szimbólum. A munkacíme állítólag Összefogás volt. Húsz éve ez a neve állítólag nem volt időszerű. Nem csengett jól.

És most?

Húsz év után derült ki neve és alkotója
Húsz év után derült ki neve és alkotója
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.