A Sorstalanság sorsa

Úgy tűnik, egyre inkább Mark Urman a magyar film amerikai zászlóvivője. A Thinkfilm vállalta a Kontrollt (mely az e hétvégi bemutató idején máris kritikai siker New Yorktól Los Angelesig), és a napokban ez a cég nyerte el idei nagy reménységünk, a Sorstalanság észak-amerikai forgalmazásának jogát.

- Hámori András producertől tudom, hogy az összes amerikai rétegforgalmazó látta a Sorstalanságot. Hárman maradtak a finisben: a Sony Classics, a Paramount Classics és a Thinkfilm. Mivel nyert?

- A szerződés anyagi része természetesen bizalmas, tehát erről nem mondhatok semmit. A külföldi filmek zöme természeténél fogva elsősorban intellektuális közönséget vonz. Ilyenkor az eladót legalább annyira érdekli a leendő forgalmazó partner lelkesedése, amennyire a pénztárcája.

- A Sorstalanság a Schindler listája és A zongorista nyomában köszön majd be az amerikai féltekén. Mindkét film letarolta az Oscart, s meglehet, ki is merítették a téma filmes feldolgozását. Mi marad a Sorstalanságnak?

- Először is, nagy különbség, hogy mindkét film angol nyelvű, nem külföldi. A Schindler listája már lefutotta a magáét. A zongorista valamivel frissebb élmény, egy zseniális rendező remeke. Sikerének titkát a hitelességben és a különlegességben látom, és abban, hogy egy felnőtt férfi szemével mutatja be a holokauszt borzalmait. A főszereplő nézőpontja a Sorstalanságban is megvan, de itt egy kamasz a hős, s ez önmagában új elem. Ez a film is memoár, ez is európai műhelyben készült, olyan csapattal, amelyik érti-érzi az egyéni és társadalmi sorstragédiát. Ezért lehet sikeres. Ami a "tarolást" illeti, a Sorstalanság témája ma sokkal időszerűbb, mint évtizedekkel ezelőtt. Szeptember 11-e óta világszerte új erőre kapott az antiszemitizmus.

- Az Oscar-kampány lényegesen szigorúbb, mint az Arany Glóbuszért folyó versengés. Milyen stratégiát tervez a Sorstalanságnak azok után, hogy bemutatták a berlini filmfesztiválon, tehát sem Cannes-ban, sem Velencében nem kerülhet versenybe?

- A nemzetközi fesztiválszereplés nagyon keveset nyom a latban az Oscar-szavazóknál. Most az lenne a legfontosabb, hogy Magyarország ezt a filmet nevezze a 2005-ös külföldi Oscarért folyó versenybe. Ezután jön majd, hogy a filmakadémia illetékes bizottsága megnézi és értékeli a filmet. Mindez ősszel zajlik, amikor "exponáljuk" a Sorstalanságot az észak-amerikai kontinensen. A díjakért folyó kampányidőszakban különböző fesztiválszereplések és mérvadó szakmai vetítések erősítik a filmet. Többek között ott lesz a torontói filmfesztivál, melyet sok forgalmazó trambulinnak használ. Torontó a világ három legfontosabb nemzetközi fesztiváljának egyike, sokkal fontosabb, mint akár Velence, akár Berlin. Ráadásul a szűkebb hazánk is, mert ott a főhadiszállásunk, ott él a Thinkfilm elnöke, Robert Lantos, és Hámori András is kanadai.

- Önnek elég reális képe van az idei mezőnyről. Milyen filmek jelenthetnek konkurenciát a Sorstalanságnak?

- Verseny ide vagy oda, ez a film önmagáért beszél. Keresztbe tehet nekünk egy legalább ilyen jól fotografált epikus mozi, amely szintén egy Nobel-díjas regényből készült, de valahogy nem látom életszerűnek. Maga igen?

- Tetszik, hogy ilyen magabiztos, de akkor mivel magyarázza, hogy mégis elég későn, 2006 tavaszán tűzi műsorra a Sorstalanságot az amerikai mozikban, a díjkiosztó szezon után?

- 2006 februárjában tervezzük az észak-amerikai bemutatót, és ha egy csöpp mázlink van, a díjak és a dicsérő kritikák boldog birtokosaként. Ha meg van írva nekünk, hogy díjakat kapjunk, a február a lehető legjobb dátum. Akkor ugyanis már koncentrálni tud a kedves néző egy fajsúlyos, gyönyörű, megható filmre.

Hollywood-New York, 2005. április

A Sorstalanság Németországban kerül először nemzetközi moziforgalmazásba május végén - mondta lapunknak Gréczy Zsolt, a produkció sajtófőnöke. Később bemutatják az Egyesült Államokban, Olaszországban, Németországban, Görögországban, Izraelben, az összes skandináv államban, Mexikóban és Argentínában. Eddig 27 nemzetközi fesztiválra hívták meg Kertész Imre és Koltai Lajos művét. Magyarországon a filmre eddig csaknem 400 ezer mozibelépőt értékesítettek.

Mark Urman
Mark Urman
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.