Majdnem egymillió osztrák szenved a zajtól

Az Osztrák Közlekedési Klub adatai szerint manapság 820 ezer osztrák állampolgár van nap mint nap 65 decibelnél magasabb zajártalomnak kitéve. Az ilyen szintű tartós lárma esetén már jelentősen megnő a magas vérnyomás, a szívritmuszavar és a szívinfarktus kialakulásának veszélye.

Az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) a holnapi Zaj Napja alkalmából ismét felhívta a figyelmet arra, hogy Ausztriában 820 ezren élnek olyan környéken, ahol a közlekedés lármája napközben meghaladja a 65 decibelt.

Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása nappalra 55, éjszakára 45 decibelben határozza meg a zajterhelés maximumát. Aki ugyanis tartósan magas zajártalomnak van kitéve, annál jelentősen megnő a magas vérnyomás, a szívritmuszavar és a szívinfarktus kialakulásának kockázata. Egy nemrégiban Tirolban végzett felmérésből pedig az is kiderül, hogy a forgalmas tranzitútvonalak mentén felnövő gyerekek gyakrabban betegek és küzdenek koncentrációs nehézségekkel, mint csendesebb vidékeken felnövő társaik.

A zajártalomtól sújtotta megkérdezettek 76 százaléka első helyen a közlekedést jelölte meg, mint a zaj forrását, 80 százalékuk elsősorban a teherautókra, a motorokra és a személygépkocsikra panaszkodik, hogy túl hangosak.

Egyre nagyobb problémát jelent azonban a légiközlekedésből származó zajterhelés is. A VCÖ éppen ezért kitiltaná a különösen hangos repülőgépeket Ausztria reptereiről és holland mintára kerozinadót vezetne be. Tovább szigorítaná a teherautók éjszakai közlekedési tilalmának ellenőrzését, és akárcsak Svájcban, Ausztriában is minden tehergépjárműnek útdíjat kellene fizetnie az ország összes útjának használatáért.

Az Osztrák Közlekedési Klub szerint az is sokat segítene, ha 100 km/h-ról 80-ra csökkentenék a teherautók sebességkorlátozását, így ugyanis három decibellel csökkenne az általuk kibocsátott zaj mértéke. Ennek pedig azonos a hatása azzal, mintha felére csökkenne a tehergépjármű-forgalom.

(Compress)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.