Visszavonulás helyett támad a Stadler

Üzleti jó híre megsértése miatt bepereli a Bombardier-t, és nem lép vissza a MÁV 130 milliárd forint összértékű járműtenderétől a Stadler AG. A Közbeszerzési Döntőbizottság a hatvan motorvonat beszerzésére kiírt pályázatról ma tárgyal először.

Hétfőre várta múlt heti szabad elvonulást biztosító ajánlatára a Stadler AG. válaszát a MÁV Rt. Mint arról beszámoltunk, a vasúti társaság azért vetette fel, hogy a motorvonattender győztese saját döntési hatáskörében mérlegelje a tenderből való visszalépés lehetőségét is, mert bebizonyosodott: a svájci cég nem saját, hanem anyavállalata pénzügyi referenciáival indult a 130 milliárd forintos közbeszerzési eljáráson. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a Stadler Rail AG. eredményeit felhasználó Stadler Bussnang valóban megsértette-e a közbeszerzési szabályokat. Az viszont biztos, hogy a Stadler a visszavonulás helyett a támadást választotta.

A Stadler Rail AG. és legnagyobb magyar alvállalkozója, a Ganz Transelektro üzleti jó hírnevét sértő hamis állításai, valamint a Közbeszerzési Döntőbizottságnak átadott belső anyagok kiszivárogtatása miatt jogi lépéseket kezdeményez a kanadai-német Bombardier ellen.

A két cég tegnap kiadott közleménye szerint minősíthetetlennek tartják a MÁV járműtenderén második helyre szorult Bombardier utóbbi hetekben tanúsított magatartását. Cáfolták azokat a híreket, amelyek szerint a MÁV tenderének módosításai a Stadler érdekeit szolgálták volna. Szerintük az állami vasút a közbeszerzési eljárás műszaki követelményrendszerét két esetben is azért módosította, hogy a Bombardier ne essen ki a versenyből. A cég Talent nevű motorvonata - a Stadler- Ganz Transelektro páros szerint - nem tudta teljesíteni a fékút hosszára, illetve a zajszint nagyságára vonatkozó eredeti előírásokat. Megkérdőjelezhetőnek tartják azt is, hogy a Bombardier járműve képes teljesíteni a MÁV 94 százalékos üzemkészségi követelményét.

A két cég bejelentette azt is: a közbeszerzési eljárást megnyerő párosnak a MÁV nem ajánlotta fel a motorvonattenderből való visszavonulás lehetőségét, és a Stadler Bussnang AG.-nek sincs szándékában a visszalépés. Emellett szerintük a svájci cég a MÁV kiírásának "minden tekintetben megfelelő, kizárólag hiteles és pontos adatokkal pályázott". Szerintük a pályázatra a leggazdaságosabb és műszakilag legjobb ajánlatot a Stadler adta be.

Egyelőre legfeljebb találgatni lehet, hogy a háborúskodásba forduló járműtender lezárása után a MÁV megvásárolhatja-e új elővárosi motorvonatait, és ha igen, a Stadlertől vagy a Bombardier-tól. A Közbeszerzési Döntőbizottság először ma tárgyal a MÁV pályázatának körülményeiről. A Bombardier beadványai alapján a testületnek a tender értékelését éppen úgy át kell tekintenie, mint a győztes cégcsoport műszaki és pénzügyi referenciáit.

Eladó szlovák teherszállító

Vevőre vár a szlovák vasút árufuvarozási üzletága, a ZSSK Cargo. Mint arról korábban már beszámoltunk, az árufuvarozó részleg iránt a MÁV az osztrák vasúttal (ÖBB) közösen érdeklődik. A szlovák kormány múlt heti döntése alapján várhatóan májusban megjelenő pályázaton való részvételt a sajtóhírek szerint a német vasút (DB), illetve az amerikai Rail World is fontolgatja. A valószínűleg októberben lezáruló pályázaton új gazdát kereső, januártól önálló cégként működő ágazat eladásából a szlovák költségvetés 514 millió euró (csaknem 126 milliárd forint) bevételre számít.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.