Szerencsés utak, szerencsétlen perek
Egy névtelen levél megállapításai miatt módosított a Pénzügyminisztérium (PM) a Szerencsejáték Felügyeletnél (SZF) zajló vizsgálat tárgyán - értesült lapunk. A PM ellenőrzési főosztályának címzett levél több példát is hoz, amelyek a névtelenségbe burkolózó szerző szerint mind azt bizonyítják, hogy a felügyelet nem működik megfelelően. Mint arról korábban beszámoltunk, a tárca most azt szeretné feltárni, hogy a hazai szerencsejáték-piac törvényes működéséért felelős hatóság valóban pazarlóan gazdálkodik-e, illetve engedélyezési tevékenysége során különbséget tesz-e a szerencsejáték-szervező társaságok közt.
A pazarlásra a levél példaként hozza fel, hogy az SZF vezető munkatársai rendszeresen drága "kommunikációs tréningeken vettek részt", és a hatóság évi több tízmillió forintot költ külföldi tanulmányutakra is, amelyeken mindig ugyanaz a 10-15 ember vesz részt. A levél szerzője szerint ezek a kiruccanások sok mindenre alkalmasak, csak a szakmai fejlődés előmozdítására nem, hiszen sokszor olyan munkatársak utaznak, akik nem rendelkeznek nyelvtudással. Bár a kormányzati szervek rendre közzéteszik, a nekik juttatott pénzből mennyit költöttek utazásokra, ez a tétel nem szerepel az SZF internetes honlapján az Üvegzseb címszó alatt.
A pénzügyi tárcát elgondolkodtatta az SZF szakmai tevékenységét érő, ugyancsak a névtelen levélben megfogalmazott kritika is, amely szerint a pénznyerő automaták engedélyezéséhez kötődő ügyintézési határidők 10-15 napról átlagosan másfél hónapra nőttek. Ez pedig milliós kiesést okoz a gépek üzemeltetői és a költségvetés számára is. Az el nem készült engedélyek után beszedett díjakat az SZF nem utalta vissza. Emiatt körülbelül 30 pert veszített el, és több tízmillió forintot kellett visszafizetnie a játékszervezőknek. Csak sejteni lehet, hogy a csúszásokhoz hozzájárulhatott az engedélyezést végzők hozzá nem értése. Sibinger Márta, az SZF elnöke kinevezését követően nyolc területi felügyelőség vezetőjét is lecserélte olyan emberekre, akik közül akkor még egy sem rendelkezett a kinevezéséhez szükséges közigazgatási szakvizsgával. Ennek megszerzésére a hatályos jogszabályok szerint hat hónap türelmi idő áll rendelkezésre, ám ez idő alatt mindössze egy új felügyelőség- vezető tett vizsgát. Nem sokkal jobb a helyzet a központban sem, hiszen az SZF területi felügyelőségek főosztályát szakmai tapasztalatokkal nem rendelkező személy irányítja.
Az nem ismert, hogy ki állhat a névtelen levél mögött, de a szerző mindenesetre alaposan ismeri a felügyelet belső viszonyait. Így akár egy megsértett korábbi munkatárs is állhat a levél mögött. Ezt a verziót erősítheti, hogy Sibinger Márta kinevezése után néhány hónap alatt lecserélte a felügyelet teljes vezetését. Az elküldöttek között bizonyára sokan lehetnek, akik neheztelnek az elnökre, és mindent bevetnek annak érdekében, hogy a Pénzügyminisztérium vezetése előtt aláássák a tekintélyét. Ám hogy igazuk van-e, vagy csak vádaskodásról van-e szó, arra a tárca vizsgálata fog fényt deríteni.