Átvizsgálja a Stadler papírjait a MÁV
Nem teljesítette maradéktalanul a MÁV összesen hatvan elővárosi motorvonat beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárásának előminősítő szakaszában megfogalmazott feltételeket a svájci Stadler Bussnang AG - jelentette ki tegnap Jens Henke. A magyar vasút járműtenderének eredménye miatt a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) vizsgálatát kezdeményező, a versenyben második helyre szorult Bombardier kereskedelmi igazgatója szerint a Stadler pénzügyi és műszaki referenciái egyaránt megkérdőjelezhetők. Ha azonban ez a KDB vizsgálata során nem derül ki, a Bombardier az Európai Unió belső piacokért felelős biztosának hivatalához fordul jogorvoslatért.
A MÁV-val közösen működtetett Bombardier MÁV Kft. 92 millió forintos beruházással átadott festőműhelyének avatását követően a szakember arról beszélt: a KDB eljárása során cégük számára hozzáférhetővé tett dokumentumok tanúsága szerint a Stadler Bussnang a korábbi közlésekkel ellentétben egyedül, konzorciális partner nélkül vett részt a MÁV tenderén. A svájci vasúti járműgyártó partnereként emlegetett Transelektro Holding két cége, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt., illetve a Ganz Transelektro Villamossági Rt. részesedése a 120 milliárd forintos tenderben nem haladja meg a minősített alvállalkozói szint eléréséhez szükséges tíz százalékot sem. (A Transelektro-csoportnál villamossági leányvállalatuk MÁV-tenderben való érintettségéről az elmúlt hetekben diszkréten hallgattak. Amit érdekessé tesz, hogy a társaságban a Magyar Fejlesztési Bank Rt. tavaly októberben ötmilliárd forintos tőkeemeléssel 42 százalékos részesedést szerzett.)
Mint arról beszámoltunk: Peter Jenelten, a Stadler AG értékesítési és marketingigazgatója egy szerdai sajtóbeszélgetésen ellentmondásos kijelentéseket tett. Kezdetben azt állította, hogy a MÁV tenderének előminősítési eljárására a Stadler-csoport 2001 és 2003 közötti adatait adták meg. Holott a közbeszerzési eljáráson egyik leányvállalatuk, a Stadler Bussnang AG indult. Néhány perccel később viszont az igazgató arra már nem tudott válaszolni, hogy a MÁV - egyébként a Stadler részvételének biztosítása érdekében - 40 milliárd forintról 20 milliárd forintra leszállított árbevételi követelményeinek csak cégcsoportjuk tudott eleget tenni, vagy a versenyben induló vállalkozásuk egyedül is meg tudott-e felelni.
A nyitva hagyott kérdés a MÁV érdeklődését is felkeltette. Az állami vasút közleménye szerint visszamenőleges hatállyal áttekintik a Stadler által beadott dokumentumokat, így a svájci cég közbeszerzési eljáráson való részvételét lehetővé tevő pénzügyi mérlegeket is. Emellett felkérték a Stadler vezetőit is, hogy vizsgálják meg a Peter Jenelten kijelentései nyomán felmerült körülményeket.