Sikertörténet előtt a sajtópiac?

Az utóbbi években jelentősen lelassult a magyarországi sajtótermékek olvasóközönségének fogyása. Ennek fő oka az, hogy nőtt az írott sajtó gazdasági-társadalmi fontossága - hangzott el a napokban egy siófoki médiakonferencián.

A magyar sajtó elmúlt évtizedének adatai riasztónak tűnnek ugyan, de a mélyben komoly változások érlelődnek, amelyek a következő években akár sikertörténetté is alakíthatják a hazai írott sajtó piacát - jelentette ki a napokban Levendel Ádám, a Szonda Ipsos elnök-vezérigazgatója a Magyar Lapkiadók Egyesületének Siófokon tartott szakmai konferenciáján.

Levendel kiemelte, hogy miközben a közéleti lapok példányszáma - elsősorban a magyar politikai élet presztízsvesztése következtében - az elmúlt hat évben a felére zuhant vissza, addig a bulvárlapok növekvő számának és olvasottságának köszönhetően az írott sajtó egésze alig vesztett pozícióiból. A Szonda Ipsos vezetője hozzátette, minden korábbi borúlátó jóslat ellenére érzékelhetően nőtt az újságok és folyóiratok gazdasági-társadalmi fontossága.

A képhez hozzátartozik, hogy miközben a hirdetési piacból az elektronikus médiumok látványos térnyerése miatt az írott sajtótermékek egyre kisebb szeletet tudnak kihasítani, addig a lapok reklámbevételei abszolút értékben továbbra is emelkedtek. A sajtó egyre inkább kihasználja a direkt marketingben rejlő lehetőségeket, azaz a kiadványokkal együtt különféle íz-, illat- és egyéb termékmintákat juttat el az olvasókhoz. Márpedig ezzel a módszerrel olyan szolgáltatást tud nyújtani, amilyenre az elektronikus médiumok képtelenek.

A konferencia előadói közül többen is kiemelték, hogy a lapkiadásban folyamatosan nő a tulajdonosi koncentráció, ezzel párhuzamosan a külföldi lapkiadók tulajdonosi részesedése. Levendel Ádám hangsúlyozta: a tőkeerős külföldi tulajdonosok az elmúlt egy-két évben hatékonyan csökkentették a kiadói költségeket, de a megtakarítások legnagyobb részét az újságírók elbocsátásával érték el. A tanácskozáson elhangzott, az európai sajtóban már öt-tíz éve lezajlott folyamathoz igazodva Magyarországon is felgyorsult az újságírók alkalmazotti státusának megszüntetése: mára idehaza is általános gyakorlattá vált a megbízási szerződéssel történő foglalkoztatásuk.

A reklámköltések megoszlása
a hazai írott sajtóban

2005. február

Ezer forint Százalék

Megyei napilapok 1831241 26,15
Országos közéleti lapok 1698298 24,26
Női lapok 1004320 14,34
Gazdasági lapok 614809 8,78
RTV újságok 177410 2,53
Egyéb kiadványok 1675720 23,94

Forrás: Mediagnozis Veszprémi tudósítónktól

A konferencián többen is foglalkoztak az újságíróképzés problémáival. Zöldi László főiskolai tanár elmondta, jelenleg - a felsőoktatási rendszeren kívüli képzésekkel együtt - mintegy száz helyen oktatnak kommunikációt, az egyetemeken-főiskolákon pedig több mint nyolcezren tanulnak valamilyen médiakurzuson. Zöldi szerint óriási a túlképzés, a végzősöknek alig harmada-negyede képes elhelyezkedni a szakmában.

Harsányi László, a Nemzeti Kulturális Alapprogram (NKA) elnöke bejelentette: még az idén megreformálják a folyóirat-támogatási rendszert. Ennek legfontosabb eleme, hogy megkezdődik a hetven legfontosabbnak ítélt folyóirat egyszerűsített auditálása, amellyel az NKA szeretné ellenőrizni a támogatási pályázatokban feltüntetett példányszámok valódiságát. Az idén a 429 tavalyi pályázóból összesen 248 folyóirat részesül az NKA támogatásában: a megközelítőleg egymilliárd forintos pályázati keretből százezertől több tízmillió forintig terjed az egyes lapoknak juttatott összeg. A legtöbb pénzt a szépirodalmi és az ismeretterjesztő kiadványok kapják, mint például a Színház, a Kortárs, a Holmi, az Új Művészet, a Balkon vagy a Magyar Iparművészet.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.