Konvojban

A Mol százmilliárdot kaszál a benzinen, az állam meg zsebre vágja az irdatlan adót, az utak mégis tele vannak kátyúval! - általában ez az autósok zsigeri reakciója az üzemanyagárak emelésekor. Alaptalan dühös demagógia lenne mindez? Aligha. Legföljebb leegyszerűsítés. A Magyarországon kínált üzemanyagok adó nélkül is a legdrágábbak közé tartoznak Európában, amire az állam ráadásul valóban csak a leggazdagabb országokéval összemérhető terheket rak.

Ettől még igaz, hogy az üzemanyag azért lesz drágább vagy olcsóbb, mert változik az olaj világpiaci ára és a forint árfolyama a dollárhoz képest. Ehhez jön az adó és az olajcégek haszna. Az üzemanyagot terhelő magyar adók kiemelkedően magasak ugyan, de arra aligha számíthatnak az autósok, hogy a költségvetés bevételéhsége közepette a kormány érdemben csökkentene azokon. Erre a magyar autósok "nyomora" sem készteti különösebben. A "megfizethetetlenül drága" benzinből a magyar kutaknál - részben a virágzó határ menti üzemanyag-turizmus hatására - az idei első negyedévben több mint hat százalékkal kevesebbet tankoltunk, mint egy évvel ezelőtt. Pusztán bevételi szempontból a kormányt az bírhatná rá az adócsökkentésre, ha a kereslet visszaesése miatt kevesebb pénz folyna be a központi kasszába. A benzinnél jobban dráguló gázolajból viszont csaknem három százalékkal több fogyott itthon.

Magyarországon ugyanakkor az üzemanyagok adó nélküli árai is kiemelkedően magasak. A kúthálózatok nem ölik egymást az árversenyben. A három nagy, a Mol, a Shell és az OMV jószerivel egyenáron kínálja az üzemanyagot, közöttük egy-két forint eltérés van csupán. Ha a Mol megemeli árait, két nagy versenytársa napra pontosan igazodik hozzá. Pedig az OMV egyáltalán nem, a Shell pedig csak részben tőle veszi a magyar kútjainál kínált üzemanyagot, így beszerzési áraik aligha napra pontosan akkor változnak, amikor a Molé. Köztük árversenynek nyomát sem látni. Az üzemanyagot a Moltól vásárló kisebb hálózatok árai is teljesen együtt mozognak a Moléval - igaz, esetükben ez érthetőbb, bár korántsem magától értődő. Ezek a cégek a nagyokénál néhány forinttal alacsonyabb árat kínálva is megélnek, de a Mol "beintésére" automatikusan emelnek, mint ahogyan jellemzően azok az olcsó kutak is igazodnak a Molhoz, amelyek nem tőle veszik az árut. Persze, egymáshoz igazodni önmagában nem tilos, egymással összehangoltan lépni azonban már az: a megegyezésen alapuló árkartellt tiltja a versenytörvény. Az olajkereskedelemben érdemi jogsértésre még nem bukkanó magyar versenyhivatalnak talán érdemes lenne megvizsgálnia, törvényesen mozgatják-e egyszerre áraikat a magyar kutak. Legalább megnyugtatásul.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.