Tesco: rekordprofit és rekord keménységű bírálat

A Tesco profitja 2 milliárd font fölé emelkedett.. Az üzleti élet elismerését fejezi ki, a civil szervezetek keményen bírálnak - olvasható az Independentben.

A brit gazdaság történetében először lépte át egy kiskereskedelmi lánc éves profitja a 2 milliárd fontos határt. Miközben a versenytársak csak nagy nehézségek árán tudják teljesíteni bevételi céljaikat, a Tesco növekedése megállíthatatlannak tűnik - írja a brit lap szerzője.

A méltatók egyértelműen a cég vezérének, Sir Terry Leahy-nek, becenevén "Tesco Terry"-nek tulajdonítják a sikert. Különösen fontosnak tartják a kilencvenes években, a Clubcard-rendszer bevezetésével elért áttörést a vásárlói lojalitás megerősítésében.

A Tesco vásárlói elfoglalt emberek. Tömegméretekben kínált egyszerű választási lehetőségekkel kell kényelmesebbé tenni számukra a vásárlást - fogalmazta meg a cég filozófiáját "Tesco Terry".

A hatalmas üzleti sikerről szóló jelentésekkel egy időben felerősödtek a cég elleni támadások is. Az üzletlánc "kontrollját vesztett növekedése", az árak leszorítása lehetetlen helyzetbe hozza a kis boltokat és a beszállítókat, köztük a mezőgazdasági termelőket - állítja a Friends of the Earth szervezet . 2002-es jelentésükben kimutatták, hogy a Tescoban értékesített almának kevesebb mint felét termesztették hazai farmerek. A banán-beszállítóknak kifizetett ár pedig 30 százalékkal esett 2002-ről 2003-ra.

Az ActionAid kampánycsoport arra hívja fel a figyelmet: Dél-Afrikában a Tesco éhbérért dolgoztatja gyümölcsszüret idején női alkalmazottait. Az országban 36 fontnak megfelelő összeg a kétheti minimálbér, a Tesco alkalmazottai ezzel szemben 33 fontot vagy ennél is kevesebbet kapnak.

A Farm - The Independent Voice of the Farmers nevű nyomásgyakorló csoport a tej árának leszorítását kifogásolja. Adataik szerint minden héten több tucat tejgazdaság megy tönkre, mivel nem bírják a versenyt a Tesco áraival.

Andrew Simms, a New Economics Foundation képviselője úgy látja: a Tesco sikerének titka az erőfölény kihasználása a kisebb versenytársak rovására. "Ebben a'győztes mindent visz' gazdaságban a beszállítók, a független kis boltok és végső soron a fogyasztók a vesztesek" - mondja.

(forrás: The Independent)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.