Három év késéssel indul a Rác-projekt
Megvan az állami támogatás, minden pecsét a helyére került: április 18-án lerakják a megújuló Rác fürdő mellé szánt szálló alapkövét - értesültünk. A 4,6 milliárdos átalakítás két évig tart, az átadás három évet csúszik az eredeti tervhez képest.
Mint többször hírül adtuk, a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei (BGYH) Rt. a Rác Nosztalgia Kft.-vel karöltve elhatározta, hogy felújítja az erősen leharcolt Rácot, mellé pedig luxuskategóriájú gyógyszállót épít. A fürdőt az eredeti, Ybl Miklós-féle elképzeléseket követve rakja rendbe és bővíti háromszorosára (4400 négyzetméter) a Magyar Építő Rt. a Kaszab Építész Stúdió rajzai alapján. A BGYH Rt. vezérigazgatója, Horváth Gábor érdeklődésünkre elmondta: a Rácban a megújuló török kori rész mellett lesz egy naturista szakasz, egy fürdőfolyosó, sőt, még vízesés is.
Eldőlt az is, hogy a szép emlékű Ráckert helyére álmodott szálloda üzemeltetője a Kempinski-csoport lesz. Az ötcsillagos, háromszintes luxus-hotel a hangzatos Rác Termál Hotel&Spa nevet viseli majd, csaknem hatvan szoba lesz benne, és ugyancsak a XIX. század hangulata lengi majd körül.
A projekt harmadik elemére, a fantasztikus íve miatt (és persze mert olyan rég beszélnek róla, és még mindig nincs meg), sokak által nagyvárosi legendának tartott siklóra többet kell várni - pedig eredetileg tavaly avatták volna. A Tabánt és a Citadellát összekötni hivatott eszközről egyelőre annyit tudni, hogy nagyjából egymilliárd forintba kerülne, egyszerre nyolcvan ember utazhatna rajta, és hogy fő küldetése a védett természeti értékként kezelt Gellért-hegy turistabusz-mentesítése volna. A városháza környezetvédelmi bizottságát vezető Bánsági Györgytől megtudtuk: az építtetőnek mindenekelőtt le kell tennie az asztalra egy alapos hatástanulmányt, olyat, amely szerint a sikló a lehető legkisebb mértékben károsítja a hegy flóráját; a tervezők ezt úgy oldanák meg, hogy a jármű egy szakaszon a hegybe fúrt alagútban futna, onnan kiérve pedig a lombkoronaszint fölött. Emellett meg kell oldani a turistabuszok parkolását is; többszintes mélygarázst terveznek a Tabánba, ehhez azonban először is el kell végeztetniük az ilyenkor obligát hidrogeológiai vizsgálatot - mondta Bánsági.
Ha minden a tervek szerint alakult volna, a Rác fürdő-szálló-kombó - sőt a sikló is - már nyolc hónapja megvolna. Csakhogy
a gazdasági miniszter, Csillag István 2004-ben úgy döntött, a tárca nem ítéli oda a beruházók által igényelt 750 millió forintos Széchenyi-tervpályázati támogatást. Pontosabban, a miniszter nem hoszszabbította meg a projektre a szerződéskötési határidőt, amelyből az építtetők, a hitelkérelmet elbíráló Magyar Fejlesztési Bank miatt csúsztak ki. Év elején a minisztérium mégis adta a 750 milliót.