Húsz év múlva

Gorbacsov ma is médiaszereplő. Mindig ugyanarról kérdezik: - És ha tudta volna, hogy ez lesz belőle? Akkor is nekikezdett volna? Akkor sem figyelt volna jobban arra, kivel, milyen sorrendben, hogyan lép? Vagy akkor is biztos lehetett abban, hogy már nincs is nagyon mire vigyázni?

Gorbacsov általában gyakorlottan beszél. Most az őt megválasztó és programját kihirdető 1985. márciusi és áprilisi pártplénumok huszadik évfordulóján sem tesz mást. Hiszen már ezerszer mondta el ugyanazt. E pontnál azonban gyakran elveszíti önuralmát. Hiszen ő is és a kérdező is tudja, ha nem vág bele 85 áprilisában abba, amit később peresztrojkának hívtak, valószínűleg ma is ő az Szovjetunió Kommunista Pártjának (SZKP) főtitkára. Végül is szovjetvezetőnek ma sem lenne igazán idős. Hiszen még csak 74 éves. S akkor a párt élén eltöltött húsz évét, nemcsak Moszkvában ünnepelnék. Bizonyára a Népszabadságban is méltatná valaki az életművét. Gondolom, ha a történet a kijelölt pályán maradt volna, abban a cikkben talán szó lehetett volna arról is, hogy bizonyos habozás után végül is mennyit tanult a szovjet vezetés más szocialista országoktól, és hogy a mi nehezen kiizzadt kádári tapasztalatainkat is milyen bölcsen hasznosította már a kilencvenes években a haladó nemzetek közössége.

Másként alakultak azonban a dolgok. Gorbi magánember. Láthatóan a mai orosz vezetést nyilvánosan nem foglalkoztatja a peresztrojka emléke. Rendeznek néhány konferenciát, Torinóba meghívták egy emlékülésre az akkori politikai játékosokat, a moszkvai liberális lapokban előkerül néhány régi sztori. Ez azért nem túl sok.

A magyar vagy közép-európai beszédmód erről (ha persze egyáltalán előkerül e történet) kétféle. Az első egyszerűen (különleges) időjárási eseményként fogja fel a történteket. Amelyek körülöttünk, velünk esnek meg, de amelyek mégis függetlenek tőlünk. Bizonyos értelemben saját történelmi pályánktól elszakadva kerültünk egy nagy birodalom peremére. Szenvedtünk, de elég jól megtanultuk túlélni, amit lehetett. Azután a birodalmat főtűzoltója ügyetlenségből, tévedésből (?) felgyújtotta s mi meg kijutottunk, mielőtt a lángok igazán megpörköltek volna bennünket. Egy félszázad alatt egy szerencsétlen és egy szerencsés véletlen. Erősíti történelmi fatalizmusunkat, "kisnépi" tudatunkat. Ennyi és nem több. Miről kellene itt még töprengeni?

A második, mindezt tudva, a politikainál fontosabbnak tartja a kulturális fordulatot. Végül is itt - hogy a megszokott élet folytatódhasson - nem egy tekintélyuralmi rendszer omlott egyszerűen össze, nem egy junta generálisai vonultak vissza valamilyen szégyenletes katonai vereség után laktanyáikba. A mi vidékeinkre visszatért - mint koncepció, s nagyjából, mint valóságos lehetőség - a parlament, a magántulajdon, a jogállam, a sajtó- és szólásszabadság, a hitgyakorlás függetlensége, az utazás szabadsága, a magánszféra sérthetetlensége. E társadalmak - és Oroszország is, nemcsak Közép-Európa - ezáltal végül mégis egy más civilizációs erőtérbe kerültek (vissza). Ebben az értelemben a peresztrojka nem felettünk, hanem velünk és bennünk is történt.

Mindettől függetlenül persze Gorbacsov alapkérdésekben tévedett. Hiszen kezdetben elhitte, hogy a szovjet ember vagy talán csak az értelmiség titokban már régtől a szabadságról álmodik s most, hogy azt "nekiajándékozzák", tudja, hogyan kell élni vele. Hogy a nemzeti etnikai, törzsi indulatok kezelhetők. Valahogy egy percre sem kételkedett benne, hogy a pártnómenklatúra lemmingekből áll, akik vezérüket bárhova követik. Akár az elmúlásba is, s nem próbálnak meg - így, vagy úgy - nélküle is boldogulni. Láthatóan meg volt győződve arról, hogy a külpolitikában létezik méltányosság, és a pontozásos vereséget szenvedő vagy magát megadó fél szabadon elvonulhat. Hogy a hidegháborús korszak lezárásaként a másik fél elvben is el tudja képzelni az új világot - békejobbot kínáló egykori ellenfele pozícióinak megsemmisítése vagy felszámolása nélkül. Hogy Washingtonban valaha is lesz bocsánat arra, hogy valaki először Amerika történetében képest volt arra (és tulajdonképpen maradt a mai napig is), hogy annak területét fenyegesse.

A szovjet, s ma az orosz közvélemény persze mindezt elég árnyaltan ítélte meg, de a vélemények a peresztrojka hatásáról a legújabb orosz történelemre, miközben az egykori szovjet világ továbbra is gyorsan változik, már évek óta viszonylag állandóak. A változásokat 1985-ben az igen nagy többség igen lelkesen fogadta (talán csak a közvélemény egyötöde utasította akkor azt el). Az események kimeneteléről mintegy 1988-89-től oszlanak meg igazán a vélemények, és Gorbi negatív képe (amely a mai orosz világban igen erős) 1990-ben áll tulajdonképpen máig kikezdhetetlenül össze. A télen a 25 év alattiaknak talán egyötöde hitte, hogy el sem kellett volna kezdeni a peresztrojkát, míg a 60-nál idősebbek (húsz éve még ők sem voltak feltétlenül öregek!) többsége kifejezetten peresztrojkaellenes.

Gorbacsovnak persze van egy képe a történtekről, és pár hete, február 24-én a La Stampa című olasz lapban egy cikkben ezt ismét meg is fogalmazza. Némileg leegyszerűsítve, Gorbacsov szövege szerint október igazi forradalom volt, de a sztálini Termidor mindent összezúzott. Egy, a korábbi értékeket helyreállító programban a kötőszó a szocializmus és demokrácia között azonban felesleges, mert e fogalmak elválaszthatatlanok. Lehet, hogy van demokrácia szocializmus nélkül, de fordítva, biztosan nincs szocializmus demokrácia nélkül. Ő már ekkor tudja - amit a többiek nem -, hogy a két nagy baloldali erő, a kommunisták és a szociáldemokraták közötti korábbi szembenállás és elvi különbségek feloldhatók. S a peresztrojka lényege épp egy ilyen próbálkozás lehetett volna. Mint a Stampában írja, a reformok így is sikerülhettek volna (minden formáció átalakítható, az államszocialista is), ha nincs két kés a hátában. Az első a konzervatív szovjet puccsistáké (1991 augusztusában). A másikat - így Gorbacsov - "magukat demokratáknak nevező radikális kalandorok", vagyis Jelcin és liberális tanácsadói vágják többször is belé.

Gorbacsov alapkérdésekben tévedett. Hiszen kezdetben elhitte, hogy a szovjet ember vagy talán csak az értelmiség titokban már régtől a szabadságról álmodik s most, hogy azt "nekiajándékozzák", tudja, hogyan kell élni vele. Hogy a nemzeti etnikai, törzsi indulatok kezelhetők. Valahogy egy percre sem kételkedett benne, hogy a pártnómenklatúra lemmingekből áll, akik vezérüket bárhova követik. Akár az elmúlásba is, s nem próbálnak meg - így, vagy úgy - nélküle is boldogulni.

Maga a klasszikus reformok időszaka egyébként nagyon rövid. Gorbacsovot 85 márciusában választják meg. Áprilisban az első reformelképzelések még mérsékeltek: "gyorsításról" (uszkorenyije) van csak szó. Ezt kísérve jelenik meg a peresztrojka kifejezés 85 szeptemberében, majd ismétli meg egy másik pártplénumon, '86 őszén. S csak '87 januárjában lesz szó tisztán a peresztrojkáról, vagyis a radikális reformokról. Meghirdeti a "nyíltság" politikáját, a glasznosztyot. Vannak, akik úgy gondolják, hogy a beszédmód (látszat)demokratizálása helyettesítette a mélyebb reformokat. Mások szerint a kommunikáció, az elhallgatott múlt (fokozatos) megjelenítése, az igazgatás titkosításának visszafogása és a politikai másság elismerése magát a változások lényegét jelentette. Végül voltak, akik mindezt egyszerűen taktikai csaléteknek tartották az értelmiség mozgósítására, a magukat épp elsáncolni készülő régi pártmunkások bekerítéséhez. 88 őszén azonban már ott van az első nagy nemzetiségi konfliktus, a karabahi, és fokozatosan, de gyorsan láthatóvá válik a káosz. 1986-1988-ban ideiglenesen a támogatók furcsa szövetsége jön létre. Gorbacsov egyszerre építhet az értelmiség nyugatosodást követelő radikálisaira és a pártreformerekre, az "emberi arcú szocializmus" híveire. 88 végén azonban az egység megbomlik. Ezt szokták a peresztrojka második szakaszának nevezni. Kifarol mögüle a hagyományos szovjet középosztály, s azokból, akik akkor kitartanak mellette, később inkább ortodox liberálisok lesznek, és tulajdonképpen nekik a pártvezető igen gyorsan már nem lesz elég elszánt, következetes, s az ő ízlésük szerint még mindig túl sokat beszél a szocializmusról.

Gorbacsov 89 táján kétségtelenül az egyre türelmetlenebb újdemokraták és a birodalom recsegésétől-ropogásától megrémült, s ezért "visszakeményedő" szovjet elitek közé szorul. Közben saját bázisa is gyorsan fogy, egyre több híve áll át Jelcinhez. 89-90 telén - az akkori mérések szerint - Gorbacsov még mindenütt, a leginkább radikális Moszkvában is népszerűbb Jelcinnél. 90 nyarán azonban kezd lemaradni. 90-91-ben a "peresztrojka előmunkásai", vagyis a korábban őt követő, nevében a közvéleményben megjelenő jeles értelmiségiek nagyobb része már átáll Jelcinhez. Egy rövid időre Jelcin körül látszik kialakulni az a széles szövetség, amely 1985-1987-ben eredetileg még Gorbacsov mögött létezett. S ha nem is vette igazán komolyan, ott voltak még a kelet-európai pártvezetők. Akik talán jobban látták, hol dőlnek ki a rendszer cölöpei. Ők szóltak is. De (szerencsére, mondjuk mi) Moszkvában akkor sem figyeltek rájuk. Sőt tulajdonképpen - ma már úgy tűnik - a fejük fölött megegyeztek róluk. Az NDK összeomlása végképp meggyőzte Gorbacsovékat arról, hogy normális körülmények között nincsenek eszközeik Közép-Európa jóllakatására, lojalitásának meg(vissza?)vásárlására. Hát akkor hadd menjenek... De cserébe az amerikaiak ígérjék meg, hogy a NATO nem terjeszkedik Keletre, nem telepít ide új támaszpontokat, és a szovjet törzsterületek pedig cserébe érintetlenül maradhatnak. Mindent megígérnek neki. S persze később, amikor látják, hogy az oroszok ereje fogy, már Jelcin alatt az ígéretekről megfeledkeznek. De ez már egy másik történet.

Miért sikerült végül egy kisebbségnek a radikálisabb vagy erőszakosabb bomlást kiváltó reformforgatókönyveket kierőszakolnia? Egyértelmű válasz nincs. Vannak, akik szerint a mérsékelt támogatók 88 táján már visszariadtak az egésztől és a radikálisoknak a reformtáboron belül nem volt ellensúlyuk, s végül magukkal ragadták Gorbacsovot is. Egy másik felfogás szerint Jelcin hatalomvágya lehetett a kulcselem. Ő mindenáron győzni akart. Nemigen látta át a történések dinamikáját, és a köré csoportosuló radikális értelmiségiek egyre többször ütköztették Gorbival, hogy előzhessen. Végül kettőjük páros viadala borította fel a szekeret. Egyikük sem volt tisztában azzal, hogy a Szovjetunió felülről és belülről milyen könnyen megroppantható.

S nyitva maradnak a nagy taktikai kérdések is. Autoriter és demokratikus módszerek milyen keverékének alkalmazása lehetett volna akkor, vagy lehetne esetleg ma a posztszovjet térségben inkább célravezető? Lehet-e hinni korábbi külpolitikai ellenfeleknek, s egyáltalán a külpolitikában mi lehet a nemzeti önzés szerepe, s mekkora a közerkölcs játéktere? Kiragadható-e az államigazgatási elit kezéből a hatalom forradalom nélkül? S egy ilyen beindítása mivel járt volna? Polgárháborúval? Ki fizeti a számlát, mert az végül elmaradt? Csak a mai ukrán, grúz, kirgiz utcák tömegei (persze, mind másként)? Mivel jár, ha a radikális értelmiségnek - különösen, ha ezen értelmiség orosz-kelet-európai típusainak - a politika szabad teret ad? Mi lesz akkor az állammal?

Nem volt stratégiai terve - mondja Gorbacsov -, nem ezt akarta, s ő még mindig hiszi, megmaradhatott volna a Szovjetunió is. De a peresztrojka győzött, nyugodt a lelkiismerete. Megértette, merre mozdul a történelem. S nem fordult azzal szembe. Ez volt a legtöbb, amit tehetett.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.