Átláthatóbb parkolást ígérnek
Az autósokat leginkább érintő újdonságok közé tartozik, hogy nem változik a parkolás díja, a zónák pedig kismértékben módosulnak (a Gellért-hegy egyes részei ingyenesek lesznek, Angyalföldön viszont a Rákos-patakig tolják ki a határt). Még az idén egységes lesz a Budapesten tevékenykedő három parkolási társulás ügyfélszolgálata, a különböző típusú automatákat pedig az év végére állítják át úgy, hogy elfogadják az egységes parkolókártyát. Általánossá teszik a ma még csak a IX. és XIII. kerületben igénybe vehető, mobiltelefonon történő díjfizetést. A főváros elő fogja írni: a parkolóautomatákat úgy kell elhelyezni, hogy a várakozóhelyek nyolcvan százalékától ötven méteren belül megtalálhatók legyenek, és mindegyikük rendelkezzen csipkártya-leolvasóval.
Az eddigi kétórás várakozási idő felső határa három, illetve bizonyos területeken négy órára nő, sőt, lesznek olyan mellékutcák, ahol egész nap lehet majd jeggyel parkírozni. A rendelet hivatalosan is rögzíti, hogy karácsony és újév között ingyenes a várakozás. Kerékbilincset csak a balesetveszélyt nem okozó, a forgalmat nem akadályozó autókra tesznek, és egységesen 7500 forintba fog kerülni a béklyó eltávolítása. A pótdíj az egyórás várakozás díjának tízszerese lesz, ha a bliccelő autós öt napon belül kifizeti. Rövidül a türelmi idő, egy óránál hosszabb parkolás esetén ez az eddigi félóra helyett csak 15 perc lesz.
A korábbi elképzelésekkel ellentétben továbbra is ingyen parkolhatnának a helyi lakosok, sőt, nyártól nemcsak a saját, hanem a tartósan használt, lízingelt vagy céges kocsikhoz is kaphatnak kedvezményes parkolókártyát.
A P + R parkolók nappali díját a mindenkori BKV-jegy árához igazítják. A jelenlegi 160 forintos tarifáért reggel hattól este hétig várakozhatnak az autósok az őrzött parkolókban. Az éjszakai díj ennek 60 százaléka lesz, azaz jelenleg 96 forint. A főváros hosszú távon ezekbe az őrzött, olcsó parkolókba szorítaná a járműveket. Most még alig harminc P + R parkoló van Budapesten, mintegy ötezer férőhelylyel. Ezek közül pedig csak minden tizedik minősül modernnek, védettnek és kedvezményesnek. Budapesten a belvárosban alig háromezer közterületen kívüli parkoló található, miközben ez a szám a hasonló nagyságú európai nagyvárosokban meghaladja a tíz-tizenötezret.
Vajúdtak a hegyek és egeret szültek - mondta a tervezetről lapunknak Szálka Miklós, a fővárosi Fidesz-MKDSZ-frakció tagja, a városüzemeltetési bizottság alelnöke. Egyetért azzal a céllal, hogy egységes legyen a parkolás Budapesten, de szerinte ezt nem fogja elérni az új rendelet. Az egységes rendszerről szóló szabályokat még az első parkolóóra elhelyezése előtt kellett volna elfogadni - jegyezte meg. Különösen nehéz lesz a már "birtokon belül" lévő parkolási társulásokat jogilag rákényszeríteni az egységes működésre.
A Magyar Autóklub bizonyos változtatásokkal egyetért, másokkal viszont nem. Kovács Kázmér, az autóklub jogi bizottságának elnöke lapunknak elmondta: üdvözlik a kerékbilincseléssel kapcsolatos szabályok megváltozását. Ugyancsak egyetértenek az egységes parkolási ügyfélszolgálatok és a kártya bevezetésével is. Sérelmezik ugyanakkor, hogy a jogszabály nem ad türelmi időt a parkolás kezdetére, amikor az autós jegyet váltani megy az automatához.
A legfontosabb változások
- cégautóra is jár majd
a kedvezményes parkolókártya; - a várakozás felső határa
2 helyett 3 vagy 4 óra lesz; - 15 perces türelmi idő a parkolójegy lejárta után;
- a pótdíj az egyórás alapdíj tízszerese;
- egységes parkolási ügyfélszolgálat és mobilfizetés;
- egységesen 7500 forint lesz a kerékbilincs leszerelésének tarifája.