Veszteséges és eladó a Bazilika mélygarázs
Az V. kerület két és fél milliárd forintért kétfordulós, nyílt nemzetközi pályázaton eladná az üzemeltetés jogát, valamint üzletrészének 49 százalékát olyan hozzáértő cégnek, amelynek gyakorlata van ezen a területen, s a kerület parkolással kapcsolatos későbbi beruházásaiban is szakmai segítségére lenne az önkormányzatnak. A testület úgy döntött, kétfordulós nemzetközi pályázaton keres megfelelő vevőt a nagy értékű létesítmény meghatározott tulajdonrészére.
A főváros egyetlen automata rendszerű, környezetbarát földalatti parkolóját nagy reményekkel építette a Szent István téren két évvel ezelőtt a kerület, igaz, nem túl sikeres beruházási konstrukcióban. A létesítmény önkormányzati tulajdonban van, az üzemeltetést is a kerület vállalta. Ez azonban hiba volt - ismerte el Steiner -, mert egy garázs működtetése szakmai feladat.
Számos nemzetközi példa bizonyítja, hogy hasonló felszín alatti parkolók nagy kihasználtsággal, nyereséggel működnek, ha hozzáértő kezekben vannak. A kezdet a Szent István téren is biztató volt. Igaz, a parkoló a megnyitás után hónapokig ingyen fogadta a gépkocsikat - s később is csak bevezető áron, óránként háromszáz forintért -, ezért nem csoda, hogy átlagosan hetvenszázalékos kihasználtságot, havonta több mint hétezer parkolást regisztrált az üzemeltető, az önkormányat tulajdonában lévő Szent István Téri Mélygarázs Kft. A teljes díj bevezetése után azonban drámaian visszaesett a forgalom, januártól az óránkénti hatszáz forintért egy hónap alatt alig ezer autó parkolt a Bazilika mélygarázsban. Szakértők ezt a bevezető időszaknak tudták be, s remélték, a létesítmény egyre népszerűbb és kihasználtabb lesz.
Az önkormányzat azonban nem tudott élni a lehetőséggel, amely egy szakmai üzemeltetőnek kincsesbányát jelentene. A szakszerűtlen irányításnak tudható be, hogy a korszerű, minden műszaki és biztonsági igényt kielégítő, két éve működő létesítmény jó ideje finanszírozási gondokkal küzd, az üzemeltetési költséget sem "hozza", így természetesen a beruházásra korábban felvett hitel kamatait és a törlesztőrészletet sem tudja fizetni az üzemeltető. A polgármester úgy véli, a helyzetért az üzemeltető kft. vezetője is felelős. Steiner szerint az igazgató számos rossz, indokolatlan és megalapozatlan gazdasági, üzemeltetési döntést hozott. Felmentésének kérdése akkor került napirendre, amikor a működési hitel jóváhagyását a bank a garázs negyvenszázalékos kihasználtságához kötötte, de a vezető legfeljebb húszszázalékos kihasználtságot garantált. Ez mélyen az elvárható alatt van - szögezte le a polgármester.
Steiner kijelentette, a városrész vezetőinek feltett szándékuk, hogy rendet teremtenek a Belváros kaotikus felszíni parkolásában, ezért több helyszínre - például a Bástya utcába és a József nádor térre - is terveznek mélygarázst. A beruházásokat azonban a Szent István térinél jobb konstrukcióban bonyolítják le: önkormányzati telken, vállalkozói pénzből építenek.