Már nincs illata az ünnepnek

A pacsulipiacot kevésbé lendíti fel a húsvét, mint a sonkák és a csokitojások forgalmát, a locsolkodás ugyanis a nagyvárosi fiatalok körében egyre inkább cikinek számít. Az illatszerüzletekben már messze nem a húsvét, hanem a karácsony előtti hetek jelentik a főszezont.

A sonkával szemben kölniárháborúba nem bocsátkoztak a nagy kereskedelmi láncok. Nem véletlenül: a húsvét ma már keveseknél jelent kiugró forgalmat az illatszerekben, így vevőt sem lehet fogni olcsó kölnivel. Háborúzni tehát nem volt miért, bár a vásárlókra vadászó üzletláncok körében vannak, amelyek már 80 forint körüli áron is kínáltak nyuszis kölnit az ünnepre.

A húsvéti locsolkodási szokás csendben, de kitartóan visszaszorul. A másfél száz hazai Spar, Interspar és Kaiser's áruház közül például már csak a vidékiek azok, amelyekben ilyenkor még markánsabb a kereslet a kölni iránt. Az üzletlánc tíz-tizenötezer üveg locsolókölnit még az idén is eladott. Megfigyelhető, hogy a vevők egyre inkább a minőségi holmit keresik. Parfümből 5-10 százalékkal többet tudtak értékesíteni. Húsvét kapcsán erőteljes forgalomnövekedést azonban más áruknál, sonkában, csokinyúlban és -tojásban tudnak felmutatni. (A Spar egyébként a nagy sonkacsatában "megdöntötte" a Tesco és a Cora csúcsát, és már 539 forintért is kínál ilyen élelmiszert.)

Karácsony előtt, novemberben és decemberben adják el az éves kölnimennyiség 60 százalékát a Rossmann üzletekben. A húsvét előtti néhány hétben a fennmaradó rész ötödét értékesítik, ami nem nevezhető csúcsforgalomnak - tájékoztatott Havasi Vilmos, a Rossmann Magyarország Kft. beszerzési vezetője, aki az idén átlagos keresletet tapasztalt drogériáikban. Az elmúlt hetekben eladott több mint 50 ezer üveg kölni zömét a 79-299 forintos, alkalmi kiszerelésű változat jelentette. Amúgy - nem ünnepnapokon - a vásárlók jellemzően a 2500-5000 forint közötti áron kínált divatos illatokat keresik. A parfümöt használó magyar nők ugyanolyanok, mint a világon bárhol élők: legfeljebb négy-öt évig keresnek egy-egy illatot.

A divatérzékeny és tökéletesen nemzetközivé vált illatszerpiacra próbál hungarikumként betörni a május végétől kapható magyar nemzeti parfüm, a Hungarian Rhapsody No 5. A fél évszázada szünetelő magyar parfümgyártás kései utóda Balmazújvárosból indul majd - a tulajdonosok reményei szerint - világhódító útjára. A hajdúsági településen kétszázmillió forintból felépült gyárat már átadták, az ott készülő egyetlen magyar parfüm Szász Endre egyik utolsó munkájaként tervezett porcelánfiolába kerül, amelyen Liszt V. rapszódiájának kottája jelenik meg. A nívós kiszerelés már sejtetni engedi, hogy a paprika felhasználásával, a francia "Nagy Orr", Monsieur Pierre Bourdon és az Oscar-díjas Judith Müller kreálta illatkompozíció az elit vásárlóréteget célozza. Mileszné Bús Anikó, a parfümgyárat létrehozó Natural Doctor Kft. tulajdonosa bizakodó, mondván, parfümjük híre máris érdeklődést keltett. A magyar parfüm fogalma csak a mai füleknek szokatlan, hiszen a háború előtt a budapesti Molnár Moser Puch (Fekete macska) nevű kreációja a nemzetközi piacokon is kurrens termék volt.

Kereskedelmi és reklámszakemberek szerint van esély egy nívós hazai illatszer sikerére, amennyiben azt jó és nagyon széles körű reklámkampánnyal vezetik be.

A parfümpiacon ugyanis nemcsak az illat (persze elsősorban az), hanem az ismertség és az imázs a siker záloga. Ha a Hungarian Rhapsody hamisított változata esetleg megjelenik majd a parfümpiac mintegy 30-40 százalékát uraló feketepiacokon, az már sikerének egyértelmű, bár kevéssé örvendetes bizonyítéka lesz.

Nem az idei húsvét a hipermarketek legjobb ünnepe - állítja a Spar Magyarország Kft. ügyvezetője, Zolcer Kornél. Szerinte ennek a mostani, példátlanul nagy áresést hozó sonkaháború mellett az az oka, hogy a zöldség-gyümölcs kínálat szempontjából korán van az ünnep. Tavaly a hónapos retektől kezdve sok idényjellegű, megfizethető áru kerülhetett a polcokra, jelentős pluszbevételt eredményezve a kereskedőknek.

Parfümkiszerelés a Natural Doctor új üzemében. Gyöngyvirág, orgona, jázmin, ámbra és pirospaprika
Parfümkiszerelés a Natural Doctor új üzemében. Gyöngyvirág, orgona, jázmin, ámbra és pirospaprika
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.