Miniszteri zsűri vár a megasztárokra

Hamarosan a kormány elé kerülhet az a 20-30 nagyberuházásról szóló lista, amelynek jóváhagyásával állami pénzből kezdődhet meg a fejlesztések előkészítése. Az elképzelések 2007-től uniós támogatással valósulhatnak meg. Az Európai Bizottság javaslata szerint Magyarország a strukturális alapokból és a Kohéziós Alapból 2007-2013 között mintegy hatezermilliárd forint támogatásban részesülhet.

Annak érdekében, hogy Magyarország minél előbb elkezdhesse a pénz költését, a kormány úgy döntött, hogy idén és jövőre összesen 27,5 milliárd forintot ad olyan nagyberuházások előkészítésére, amelyek szinte biztosan számíthatnak az unió támogatására, kivitelezésük pedig már 2007-2008-ban megkezdődhet.

A támogatandó beruházások csak a kormány döntése után válnak nyilvánossá. Lapunk azonban úgy tudja, az egyes minisztériumok szeretnék a nyertesek között látni például a budapesti elővárosi vasúthálózat fejlesztését, az M9-es gyorsforgalmi út Pereszteg-Nagycenk- Kópháza-Sopron-országhatár közötti szakaszának előkészítését, az M3-as autópálya Nyíregyháza-Vásárosnamény közötti szakasznak megkezdését, Debrecen villamos hálózatának bővítését, a budapesti 1-es, 3-as villamos meghosszabbítását. A Duna, a Tisza, a Dráva, a Balaton esetében a holtágak rehabilitációját, a vízgyűjtő területek, vízpartok rendbehozatalát, de számos nagyváros szennyvízhálózatának kiépítése is sürgető.

A pénz azonban nem jár automatikusan, versenyezni kell érte. Tavaly decemberben mintegy kétszáz fejlesztési javaslat érkezett a minisztériumoktól a Nemzeti Fejlesztési Hivatalhoz (NFH). A 105 közlekedési, a 81 környezetvédelmi és 12 egyéb beruházási javaslat harmada felelt meg a formai követelményeknek. Közülük a 20-30, legmagasabb pontszámot elértek kerültek fel a kormány jóváhagyására váró listára. A hulladékgazdálkodási, szennyvízkezelési, ivóvíz-ellátási, árvízvédelmi, kármentesítési, megújuló energiához kapcsolódó, valamint vasúti, közúti, légi, vízi, tömegközlekedési beruházások tervezésére és előkészítésére idén 7,5 milliárd forint fizethető ki - tudta meg a Népszabadság. A nyertes nagyberuházásoktól elvárás, hogy az előkészítésre fordított összeg legalább 10-15-szörösének megfelelő EU-támogatás felhasználását tegyék lehetővé. A 20-30 beruházás a második nemzeti fejlesztési terv pénzeinek legfeljebb öt százalékát teszi ki, tehát más elképzelésekre is marad pénz.

Azt, hogy mitől nagyprojekt egy elképzelés, alapvetően az határozza meg, hogy a környezetvédelem területén 6,3 milliárd forint, más területeken 12,5 milliárd forint felett legyen az összköltsége. Ez természetesen nem elég az állami támogatáshoz, feltétel, hogy 2007-2008-ban elindítható legyen a nagyberuházás. Ez azért fontos, mert például egy elővárosi közlekedés, vagy egy település szennyvízhálózatának előkészítése a hosszú engedélyeztetési folyamat miatt éveket vesz igénybe.

A támogatás formája vissza nem térítendő, mértéke a nagyprojekt-előkészítés elszámolható költségeinek legfeljebb 75 százaléka, önkormányzat és önkormányzati szerv esetén legfeljebb 90 százaléka. Támogatható a tanulmányokat, terveket elkészítő szakértők közbeszerzése, a megvalósíthatósági tanulmány, a környezeti hatástanulmány, a háttértanulmányok elkészítése, a műszaki tervek elkészítése vagy egyebek mellett a közbeszerzési eljárások előkészítése.

Mivel a fejlesztések majdani támogatásáról az Európai Bizottság közvetlenül, pályázat nélkül dönt, fontos, hogy lehetőség szerint az EU által legnagyobb eséllyel támogatható területekről kerüljenek ki. Így előnyt élveztek a transzeurópai folyosók, az országos főútvonalak útburkolat-megerősítése, az EU Kohéziós Alap stratégiájában szereplő projektek, illetve a 2009 végéig teljesítendő derogációk. A bizottság a támogatás mértékéről is egyedi elbírálással dönt, ami a fejlesztés pénzügyi, gazdasági elemzése alapján 40-70 százalék között mozoghat.

Az NFH szerint a kormány döntése után nagyjából egy hónap alatt meg tudnának egyezni a projektgazdákkal - például önkormányzatokkal, állami tulajdonban levő vállalatokkal -, és megköthetnék a támogatási szerződéseket. Szeretnék, ha a közbeszerzésekre már jövőre megjelennének a felhívások, és lennének olyan kiemelt fejlesztések, amelyek már 2007 elején fizikailag is elkezdhetők volnának. A kormány döntése azonban nem százszázalékos biztosíték arra, hogy az EU is támogatja az elképzelést, ezért a megasztárok igazi döntőjére még egy kicsit várni kell.

A MÁV "bezzeg" elõvárosi vonata a Nyugati pályaudvaron. A hálózat bõvítése jó eséllyel ott lesz a kiemelt programok között
A MÁV "bezzeg" elõvárosi vonata a Nyugati pályaudvaron. A hálózat bõvítése jó eséllyel ott lesz a kiemelt programok között
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.