A Vegyépszer építi az M6-os elejét
Két szakaszban épül meg az M6-os autópálya a főváros és Dunaújváros között. Az új sztráda hosszabb, hatvan kilométeres szakaszát - a német és osztrák befektetők által alapított - az M6 Duna Koncessziós Autópálya Rt.-nek szerződés szerint 2006 márciusában kell ideiglenesen forgalomba helyeznie. Azaz, a burkolatjelek festésével, a tájékoztató táblák kihelyezésével és az egyéb járulékos munkákkal ráér néhány hónappal később elkészülni. A mintegy 120 milliárd forintba kerülő, tavaly év vége óta épülő koncessziós autópályát teljessé tevő - öszszesen 11,4 kilométeres - fővárosi bevezető szakasz viszont állami beruházás lesz. A szintén 2006 márciusában ideiglenesen forgalomba helyezhető, első hazai, városi sztráda azonban a kapcsolódó beruházások miatt annyiba kerül majd, mint egy harminc kilométer hosszan, sík vidéken futó gyorsforgalmi út.
A Népszabadság értesülései szerint az M6-os autópálya érdi tető és az M0-ás közötti szakaszának megépítésére a Vegyépszer Rt.-vel köt szerződést a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. A közbeszerzési eljárás eredményét várhatóan pénteken hirdetik ki, így az állami autópálya- társaságnál nem kommentálták információnkat. Ennek ellenére úgy tudjuk: az M6-os állami szakaszának kivitelezéséről az NA Rt. csupán egyetlen útépítő céggel, a Vegyépszer Rt.-vel tárgyalhatott.
A beruházó kezét legalábbis megkötötte, hogy az új autópálya-szakasz alépítményének kialakításához - egy tavalyi kormánydöntés szerint - a Metallochemia nagytétényi területének színesfémekkel szennyezett talaját, illetve az üzemben felhalmozott kohósalakot kell felhasználni. A költségvetési forrásokból finanszírozott, összesen 12 milliárd forintba kerülő rekultivációs programból 8,2 milliárd forintot felemésztő, bontási és építési munkákra kiírt közbeszerzési eljárást pedig a Vegyépszer Rt. nyerte meg.
Sztrádaépítési árak | 0tr />||
Autópálya-szakasz | Építési időszak | A főpálya fajlagos ára* |
(millió forint/km) |
M3 Füzesabony-Polgár | 2000-2002 | 938,4 |
M3 Polgár-Görbeháza | 2003-2004 | 1184,3 |
M7 Balatonszárszó-Ordacsehi | 2003-2005 | 1665,3 |
M7 Ordacsehi-Balatonkeresztúr | 2004-2006 | 1263,2 |
M0 M5-4-es főút | 2004-2005 | 1271,0 |
M3 Görbeháza-Nyíregyháza | 2004-2006 | 1451,1 |
M35 Görbeháza-Debrecen | 2004-2006 | 1186,9 |
M7 Zamárdi-Balatonszárszó | 2004-2006 | 1032,2 |
M7 Nagykanizsa-Becsehely | 2005-2006 | 1000,9 |
*A 2005-ös árszinten, a finanszírozás módjának figyelembevételével Forrás: Népszabadság
A társaság az elmúlt hónapokban befejezte a Metallochemia területén az épületek bontását, és jelenleg a salakmeddőhányó feldolgozásával foglalkozik. Az M6-os beruházásához közvetlenül kapcsolódó első feladatát, azaz a néhai színesfém-kohászati üzem területén az autópálya alépítményébe kerülő - a veszélyes hulladék elhelyezésére szolgáló - betonszarkofág építését pedig várhatóan húsvét után kezdi meg a Vegyépszer.
Az M6-os városi szakaszának hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárásán befutó, az autópálya-beruházások terén az előző kormányzati ciklusban tapasztalatokat szerzett útépítő céggel legkésőbb májusban köti meg a kivitelezési szerződést az NA Rt. Így az új autópálya-szakasz építését a társaságnak elvileg már a nyár elején meg kell kezdenie. Munkáját azonban alaposan megnehezítheti, hogy hazánkban eddig egyetlen gyorsforgalmi út építéséhez sem kapcsolódott annyi járulékos beruházás - közműáthelyezés, önkormányzati útépítés -, mint az M6-os állami beruházásához.
A projekt bonyolultságát mutatja, hogy a hírek szerint az M0-ás autóúthoz vezető pályaszakaszokkal együtt 11,4 kilométeres gyorsforgalmi út építési ára önmagában nem haladja majd meg a 12-14 milliárd forintot. A beruházás teljes költsége azonban a kapcsolódó építési feladatokkal együtt ennek az összegnek várhatóan a többszöröse lesz. A pontos ár egyelőre nem ismeretes. Azt viszont biztosan lehet tudni, hogy a projektet megdrágító építési feladatok listájának vezető helyén az autópályához tartozó hidak építése áll.