A Vegyépszer építi az M6-os elejét

A Vegyépszer építheti meg az M6-os autópálya M0-ás és az érdi tető közti 11,4 kilométeres szakaszát. A lakott területen haladó, rendkívül költséges beruházás közbeszerzési eljárásának eredményét pénteken hirdetik ki.

Két szakaszban épül meg az M6-os autópálya a főváros és Dunaújváros között. Az új sztráda hosszabb, hatvan kilométeres szakaszát - a német és osztrák befektetők által alapított - az M6 Duna Koncessziós Autópálya Rt.-nek szerződés szerint 2006 márciusában kell ideiglenesen forgalomba helyeznie. Azaz, a burkolatjelek festésével, a tájékoztató táblák kihelyezésével és az egyéb járulékos munkákkal ráér néhány hónappal később elkészülni. A mintegy 120 milliárd forintba kerülő, tavaly év vége óta épülő koncessziós autópályát teljessé tevő - öszszesen 11,4 kilométeres - fővárosi bevezető szakasz viszont állami beruházás lesz. A szintén 2006 márciusában ideiglenesen forgalomba helyezhető, első hazai, városi sztráda azonban a kapcsolódó beruházások miatt annyiba kerül majd, mint egy harminc kilométer hosszan, sík vidéken futó gyorsforgalmi út.

A Népszabadság értesülései szerint az M6-os autópálya érdi tető és az M0-ás közötti szakaszának megépítésére a Vegyépszer Rt.-vel köt szerződést a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. A közbeszerzési eljárás eredményét várhatóan pénteken hirdetik ki, így az állami autópálya- társaságnál nem kommentálták információnkat. Ennek ellenére úgy tudjuk: az M6-os állami szakaszának kivitelezéséről az NA Rt. csupán egyetlen útépítő céggel, a Vegyépszer Rt.-vel tárgyalhatott.

A beruházó kezét legalábbis megkötötte, hogy az új autópálya-szakasz alépítményének kialakításához - egy tavalyi kormánydöntés szerint - a Metallochemia nagytétényi területének színesfémekkel szennyezett talaját, illetve az üzemben felhalmozott kohósalakot kell felhasználni. A költségvetési forrásokból finanszírozott, összesen 12 milliárd forintba kerülő rekultivációs programból 8,2 milliárd forintot felemésztő, bontási és építési munkákra kiírt közbeszerzési eljárást pedig a Vegyépszer Rt. nyerte meg.

Sztrádaépítési árak
Autópálya-szakaszÉpítési időszakA főpálya fajlagos ára*
(millió forint/km)

M3 Füzesabony-Polgár2000-2002938,4
M3 Polgár-Görbeháza2003-20041184,3
M7 Balatonszárszó-Ordacsehi2003-20051665,3
M7 Ordacsehi-Balatonkeresztúr2004-20061263,2
M0 M5-4-es főút2004-20051271,0
M3 Görbeháza-Nyíregyháza2004-20061451,1
M35 Görbeháza-Debrecen2004-20061186,9
M7 Zamárdi-Balatonszárszó2004-20061032,2
M7 Nagykanizsa-Becsehely2005-20061000,9

*A 2005-ös árszinten, a finanszírozás módjának figyelembevételével Forrás: Népszabadság

A társaság az elmúlt hónapokban befejezte a Metallochemia területén az épületek bontását, és jelenleg a salakmeddőhányó feldolgozásával foglalkozik. Az M6-os beruházásához közvetlenül kapcsolódó első feladatát, azaz a néhai színesfém-kohászati üzem területén az autópálya alépítményébe kerülő - a veszélyes hulladék elhelyezésére szolgáló - betonszarkofág építését pedig várhatóan húsvét után kezdi meg a Vegyépszer.

Az M6-os városi szakaszának hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárásán befutó, az autópálya-beruházások terén az előző kormányzati ciklusban tapasztalatokat szerzett útépítő céggel legkésőbb májusban köti meg a kivitelezési szerződést az NA Rt. Így az új autópálya-szakasz építését a társaságnak elvileg már a nyár elején meg kell kezdenie. Munkáját azonban alaposan megnehezítheti, hogy hazánkban eddig egyetlen gyorsforgalmi út építéséhez sem kapcsolódott annyi járulékos beruházás - közműáthelyezés, önkormányzati útépítés -, mint az M6-os állami beruházásához.

A projekt bonyolultságát mutatja, hogy a hírek szerint az M0-ás autóúthoz vezető pályaszakaszokkal együtt 11,4 kilométeres gyorsforgalmi út építési ára önmagában nem haladja majd meg a 12-14 milliárd forintot. A beruházás teljes költsége azonban a kapcsolódó építési feladatokkal együtt ennek az összegnek várhatóan a többszöröse lesz. A pontos ár egyelőre nem ismeretes. Azt viszont biztosan lehet tudni, hogy a projektet megdrágító építési feladatok listájának vezető helyén az autópályához tartozó hidak építése áll.

Bonyolult beruházás

A Vegyépszernek meg kell építenie a nagytétény-diósdi, illetve a nagytétényi vasútállomás felett átívelő hidakat. Emellett el kell készítenie az M6-os M0-ás fölött átvezető - 210 méteres hosszával egy kisebb Tisza-hídnak megfelelő - hídját is. A költségeket növeli, hogy a kivitelezőnek 22 kilométernyi önkormányzati utat is meg kell építenie, és egy kilométeren új nyomvonalra kell helyeznie a Nagytétényi utat. Ugyanakkor 41 kilométernyi földkábelt kell beépítenie az autópálya-szakasz megvilágítását szolgáló 730 kandeláber energiaellátásához. A megszokottnál lényegesen több közmű áthelyezését is meg kell oldani az M6-os új szakaszának építésénél. Többek között 14 kilométer nagyfeszültségű villamos vezeték, csaknem nyolc kilométer távközlési alépítmény, valamint kilenc kilométer víz-, és szennyvízvezeték, illetve 16 kilométer szénhidrogén-vezeték áttelepítését kell elvégezni az építkezés első szakaszában. Lehetőleg úgy, hogy a munkavégzéssel ne okozzanak fennakadást a közműszolgáltatásban. Az építkezés idején konfliktusokat okozhat, hogy az M6-oshoz szükséges valamennyi alapanyagot a közutakon kell szállítani. Ezért a munkagépek, teherautók által okozott károk rendezésére az NA Rt. a hírek szerint a szokásosnál nagyobb keretet különített el. Erre előreláthatólag szükség is lesz, mert az új autópálya-építési területének 25 kilométeres körzetében egyetlen megfelelő nyersanyaglelőhely sincsen.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.