A SAAB lett a vesztes
A gyártás jogáért folyó versengés tétje magas volt. Tízezernyi munkaalkalom, az alvállalkozók foglakoztatása, az ezekből származó adójövedelmek, de a jövőbeni technikai fejlődés biztosítása, talán még az önálló márkanév túlélési esélyei is a SAAB részéről - ez volt a tét.
SAAB és Opel egy gyárban
Mindkét márka tulajdonosa a világ legnagyobb gépkocsigyártó vállalata, a General Motors. A GM 1929 óta tulajdonosa az Opel márkának, és 1990-ben vette meg az akkor veszteséges SAAB Automobile-t. A veszteséges gyártást azóta sem sikerült nyereségessé tenni. A GM többi európai üzemében sem kielégítő a gyártás jövedelmezősége, ezért a GM a termékek gyártásának racionalízálását tűzte ki célul. Ennek eszközei az alkalmazottak létszámának csökkentése, az alkalmazás feltételeinek szigorítása, valamint a termékek gyártásának flexibilisebbé tétele. A GM szakértői szerint ez elérhető a különböző modellekben felhasznált közös komponensek számának növelésével és a gyárak alkalmassá tételével több modell gyártása számára. Mindez meg is történt az elmúlt évek során, így lehetővé vált a legnagyobb darabszámot jelentő középkategóriás SAAB és Opel-modellek egy gyárban való gyártása.
Német-svéd verseny
A megfelelő gyár kiválasztására nagyon alapos mérlegelés után került sor. A svéd és német szakszervezetek egymással versengve engedményeket tettek a fizetések és a munkakörülmények területén, a svéd és német állam pedíg beruházások ígéretével és egyéb kedvezményekkel igyekezett a mérleg nyelvét a maga javára billenteni.
A választás végül a szupermodern rüsselsheimi üzemre esett, amelynek kapacitása már ma is elegendő a tervezett évi 300 000 gépkocsi gyártására. A SAAB trollhättani üzemei is modernek, a termékek magas színvonalúak, de a gyárat bővíteni kellene a kívánt kapacitás eléréséhez.
Svéd márkanév marad a SAAB?
A SAAB jelenlegi modelljeit továbbra is a svéd gyárban fogják gyártani előre láthatólag 2008-ig, a modellcsere évéig. A GM ígérete szerint biztosítja egyéb, kisebb szériájú SAAB-modellek trollhättani gyártását legalább 2010-ig. Itt gyártják 2006-tól a napokban bemutatott, európai piacra szánt Cadillac-modellt is. Mindez azonban kevésnek bizonyulhat a SAAB üzemei számára a túléléshez. Szakértők szerint a márkanév vészesen meggyengülhet, ha a vásárlók a SAAB-ot nem svéd termékként értékelik. A svéd autóipart, de az egész svéd ipart is komoly veszteség érheti a SAAB márka eljelentéktelenedésével.
A döntés a General Motors részéről mindenesetre racionális, amelyet szigorú anyagi megfontolások irányítottak.
István Gordon
Stockholm, 2005 március