Gyümölcsöző a méltányosság az élelmiszerpiacon
A Fairtrade Foundation garantálja, hogy a méltányosság néhány alpelvének érvényesítésével a szegény országokból exportáló élemiszertermelők megtalálják számításukat a brit élelmiszerpiacon.
A szervezet adatai szerint adatai szerint, bár a méltányos kereskedelem továbbra is szűk piaci szegmens maradt Nagy-Britanniában, a fair trade elveinek megfelelően elköltött összeg meredeken emelkedik. Az elmúlt évben 52 százalékkal, 92 millió fontról 140 millió fontra nőttek a méltányos kereskedelem hálózatának eladásai.
A siker annak a jele, hogy a fogyasztók növekvő mértékben hajlandók akár magasabb árat is fizetni az élelmiszerekért, ha ezzel biztosíthatják a szegény országokban élő termelők biztos megélhetését. A fair trade megkíméli a termelőket nemzetközi élelmiszerpiac rángásaitól, és a farmerek ezzel járó személyes tragédiáitól - a kávéárak 2001-es esése miatt például sok szegény országban a farmerek gyerekei tömegesen hagyták abba iskoláikat, a termelők pedig nemzedékek óta művelt földjeik elhagyására, vagy kábítószerek termesztésére kényszerültek.
A méltányos kereskedelemben folyó értékesítés legsikeresebb termékei Nagy-Britanniában az "etikus kávé", az "etikus banán" és az "etikus tea". Valamennyi termék forgalma nőtt, miközben a "nem-etikus" piacon a kereskedők stagnálást voltak kénytelenek elszenvedni.
A méltányos kereskedelem hálózatában különösen gyors növekedés tapasztalható az újonnan bevont termékek - bor, virág, olaj piacán. A fair trade rendszerében a szigetországban már nemcsak élelmiszereket, hanem például futball-labdát is lehet vásárolni. Nemrég terjesztették ki a méltányos kereskedelmet a rizsre és néhány fűszerfélére is.
Míg 2003-ban 150-féle terméket forgalmaztak a fair trade láncban, 2004-re ez a szám már 834-re nőtt.
A fait trade mozgalom a nyolcvanas években indult, amikor a mexikói parasztok a kávéárak drámai esésére szövetkezetek alakításával, és a méltányos nemzetközi kereskedelem csatornáinak építésével kezdtek válaszolni.