Csúcsfogyasztó magyarok

A magyarok szidják a rendszert a leginkább, pesszimisták, és mégis ők számítanak az idén anyagi helyzetük leggyorsabb javulására, és ők akarnak a leginkább költekezni Európában.

A lakossági fogyasztás stagnálása vagy csökkenése várható Európa legnagyobb részében az idén, miközben az európai fogyasztó - az egy évvel korábbi állapothoz hasonlóan - leginkább bizonytalan, és aggódik a jövőjével kapcsolatban - derül ki a fogyasztási hitelekre specializált francia Cetelem-csoport Európai barométer névre hallgató legutóbbi felméréséből.

Az 1999 óta minden évben kiadott felmérés most tartalmazza először az unió négy újonnan csatlakozott kelet-közép-európai országának (Csehországnak, Szlovákiának, Magyarországnak és Lengyelországnak) az adatait is, a korábban is stabilan ott szereplő hét nyugat-európai ország (Franciaország, Nagy-Britannia, Olaszország, Spanyolország, Franciaország, Belgium, Németország) és a szintén stabil partner Oroszország mellett. A tavaly készített felmérés során országonként 665 személyt kérdeztek meg reprezentatív minta alapján.

A vizsgált 12 országban a válaszadók 47 százaléka aggódott saját országának jövőjével kapcsolatban. Nyugat-Európa két legpesszimistábban jövőbe tekintő országa Olaszország és Portugália. A két ország tavalyi gazdasági teljesítménye gyenge, emellett Portugáliában emelkedik a munkanélküliség, Olaszországban pedig a legnagyobb vállalatok is komoly gondokkal küszködnek, miközben az ország korábban virágzó ruhaipara a nemzetközi konkurenciától szenved. Igazán optimistának csupán a briteket lehet nevezni. Nagy-Britanniában az amerikai mintára végigvezetett gazdasági stratégia csökkenő munkanélküliséget és az EU-átlagot meghaladó gazdasági növekedést és fogyasztásbővülést hozott, ami a fogyasztók általános hangulatán meg is látszott.

A magyarok - itthon biztosan híres - pesszimizmusa ismeretében nem meglepő, hogy Kelet-Európában mi tekintünk a jövőbe a legkevésbé pozitív várakozásokkal. Ennek azonban az az oka, hogy háborgunk: egész Európában nem találtak annyi, az ország jövőjén felháborodott embert, mint nálunk. Igaz, a magyarok optimizmusa - a konkrétumok terén - már átlagon felüli. A jövőbe vetett hit - a kedvező fogyasztási kilátásoknak köszönhetően - így a négy kelet-közép-európai országban általában nagyobb, mint a nyolcaknál.

A magyarok várják például a legnagyobb mértékű javulást az anyagi helyzetükben a tizenkét ország közül. Míg a portugálok és a növekvő munkanélküliséggel küzdő németek minden szinten az előző évinél rosszabb jövedelmi reményekkel vágnak neki 2005-nek, addig a magyarok az európai átlagot jócskán meghaladó növekedést várnak az általános pénzügyi helyzetük, a tartós fogyasztási cikkek beszerzése és az ingatlannal vagy autóval kapcsolatos jelentős beruházások esetében.

A vásárlásra szánt kiadásaikat - ez egyáltalán nem meglepő - a magyarok kívánják a legnagyobb mértékben növelni Európában: a válaszadók 53 százaléka cselekedne így. És persze mi vagyunk az a nemzet is, amely a legkevésbé növelné a megtakarításait - szoros összefüggésben a fogyasztási szándékokkal. Ugyanígy gondolkodnak a meglehetős problémákkal küszködő, a jövőt igencsak feketén látó olaszok: ők alig maradnak el fogyasztási szándékban tőlünk (52 százalékos értékkel), s ugyanúgy felednék a megtakarításokat, ahogyan a magyarok. Közben a többi ország lakói közül leginkább a recessziótól tartó németek fognák vissza a kiadásaikat, és lehetőleg minél többet takarítanának meg. Az angolok pedig - jó anyagi helyzetük és bizakodásuk okán - sokat takarítanának meg, és sokat is költenének. A tanulmány szerint a fogyasztás élénkülésére lehet számítani Oroszországban, Olaszországban, Spanyolországban és Magyarországon, míg csökkenő bővülésre Belgiumban, Szlovákiában, Portugáliában, Csehországban, Nagy-Britanniában és Németországban.

A vizsgált 12 ország szintjén a megtakarítás- és fogyasztásnövekedés eredője gyakorlatilag nulla. Az elemzés megemlíti, hogy 2005-ben a várhatóan magas olajár és az amerikai gazdaság növekedésének lassulása az európai gazdaság növekedését is lassíthatja, valamint a vállalatok nyereségük növelésének érdekében a háztartásoknak kifizetett bérek csökkenését okozhatják. Mindez az európai fogyasztás csekély növekedését eredményezi 2005-ben.

Infotechre költenek a legjobban a magyarok - a következő 12 hónapban a konkrét termékvásárlási szándékok területén az európai átlaghoz közelítünk a tervezett számítógép-vásárlások terén. Ezzel Kelet-Európában az első helyen állunk. Ugyanakkor az összes vizsgált országot "magasan alulmúljuk" a szabadidőre, utazásra, bútorra és szórakoztatóelektronikai cikkekre szánt kiadások terén.

Játékgépet és az új programokat próbáló gyerekek az egyik hazai nagyáruházban. Látható fogyasztási szándékok
Játékgépet és az új programokat próbáló gyerekek az egyik hazai nagyáruházban. Látható fogyasztási szándékok
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.