Lendületben a pr-gépezet

Szórólapok és nyomtatványok millióinak előállítására képes nyomdák pályázhattak a kormányzati kommunikációs tenderen, amelynek eredményét hamarosan kihirdetik. A pr-keret szokatlan nagysága is arra enged következtetni: a gépezet beindult.

Másfél év alatt majdnem kétmilliárd forintot költ a lakosság tájékoztatására a Miniszterelnöki Hivatal (MeH). A tavalyit lényegesen meghaladó keret felhasználóiról a közeljövőben döntenek, és a közbeszerzési tenderek nyerteseivel márciusban szerződnek.

A "Lendületben az ország!" címmel programot hirdető Gyurcsány-kormány szerint jobb most, "egyben letudni" a közbeszerzéseket, mint a választási kampány idején pályáztatni. Ezért a kabinet még a múlt év végén felhatalmazta a kancelláriát, hogy előre kötelezettséget vállalhasson. És mivel a teljes összeg a tavalyról megmaradt pénzt, illetve a 2006 első felére átnyúló költségeket is tartalmazza, könnyen összejön a több mint 1,7 milliárd (az idei éves költségvetés önmagában 1,35 milliárd forint). A keret növekedését másfelől azzal magyarázza a MeH, hogy a kormányzati kommunikáció irányításának átalakításával megszüntették a párhuzamos feladatokat.

A pr-pályázatok nyerteseinek az egyes részfeladatokról, a "kiemelt ügyekről" is kell kampányokat összeállítaniuk. Feladatuk - a kommunikátorok ígérete szerint - nem a kormány felmagasztalása lesz. - Tisztában vagyunk azzal, hogy az "önfényezés" éppúgy visszaüthet, mint a lejárató akciók. A kampányok magáról a termékről szólnak majd - nyilatkozta a MeH egyik vezető tisztviselője. Igyekeznek tehát nem előtérbe tolni a kormányt és a kormányfőt. Inkább a kabinet Fészekrakó-programjához hasonló kampányokat ígérnek, de hogy pontosan milyen területeken, azt nem árulják el (a HVG szerint: lakáspolitika, drogpolitika, fogyasztóvédelem).

Ami a pályáztatásban új: az egy kalapban kezelt feladatok különválasztása. Másfél évre 550 millió forintos keretet hirdettek például a kampányokhoz kapcsolódó nyomdai szolgáltatásokra. Ezzel a nagy nyomdákat célozták meg, a részvétel feltételéül szabva meg a kétmilliós példányszámot elérő termékek előállításában szerzett gyakorlat igazolását.

A kabinet tehát egy, ha úgy tetszik, "bármikor hadra fogható", tetszőleges nyomdai termék előállítására képes céget keres. A nyílt közbeszerzési pályázatra öt vállalkozás jelentkezett. A másik három kategóriában (véleménykutatás, médiavásárlás, kreatív-reklám feladatok) már a kisebbek is labdába rúghatnak.

A választói közeg folyamatos mérése céljából egy 500 millió forintos véleménykutatási keretre is külön (nyílt) pályázatot írtak ki, ezen belül is különbontva az egyes részmunkákat, mint például a nagymintás, illetve a gyors, telefonos méréseket. A nyertes (az eddigi gyakorlattól eltérően több ilyen cég lesz) munkáit a stratégiai döntés-előkészítésben és imázsformálásra egyaránt felhasználják.

Az MSZP-SZDSZ-kabinet rekordösszegben írt ki az idén médiatendereket. Médiatervezésre és -vásárlásra 900 millió, a reklám- és kreatív feladatok tervezésére, reklámfilmgyártásra, valamint rendezvényszervezésre 275 millió forint áll rendelkezésre. Amíg e két pályázati kategóriát egyben hirdették meg, a piac töredezettsége miatt csak meglehetősen nehezen kerülhettek be kisebb, ám ötletgazdag vállalkozások. Igaz, a médiavásárlási felhívás most is csak a legnagyobb cégek számára volt elérhető, viszont a kreatív tenderen kisebbek is indulhattak.

Ezek a pályázatok a kormányzati pr-tevékenységnek persze csak egy (nem is oly nagy) szeletét fedik le. Egyrészt a minisztériumok is százmilliós nagyságrendű tendereket írtak (írnak) ki munkájuk népszerűsítésére, nem beszélve a körülbelül 400 millió forintos keretöszszegű EU-kampányról, a Kossuth tér formatervezéséről és a budapesti Duna-hidak kidekorálásáról, amire az EU-csatlakozás első évfordulóján, vagyis májusban kerül sor.

A Nexus Reklámügynökség Kft. kapott jogot a Miniszterelnöki Hivatal egyszerűsített tárgyalásos eljárásán a március 15-i nemzeti ünnep központi, állami rendezvényeinek megszervezésére és lebonyolítására - jelentette be László Boglár kormányszóvivő pénteken. Közölte: összességében ez a cég adta az öt pályázó közül a legjobb ajánlatot. Az aláírt keretszerződés értéke 289,5 millió forint körüli - tette hozzá. A nemzeti ünnep programjáról szólva László Boglár elmondta: a miniszterelnök a Nemzeti Múzeum lépcsősorán mond majd beszédet. (MTI)

Az EU-csatlakozás napján - az idén is hidat öltöztetnek
Az EU-csatlakozás napján - az idén is hidat öltöztetnek
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.