Gázerőmű és ingyenparkolás
A dunaújvárosi képviselő-testület március 20-ra írta ki azt a kettős népszavazást, amelyet - két helyi civil szervezet kezdeményezésére - két különböző témában tartanak. A csaknem hét-hétezer aláírással kikényszerített voksolás az egyik témakörben - a fizetőparkolás megszüntetése ügyében - mára már okafogyottá is vált. Ennek az a magyarázata, hogy 2005. március elsején életbe lép az önkormányzat új rendelete, amely eltörli az eddigi rendszert, azaz a parkolásért nem kell majd fizetniük az autósoknak - igaz, a legforgalmasabb helyeken korlátozni fogják a várakozási időt.
A népszavazásra bocsátott másik kérdésnek - amely arra vonatkozik, hogy a dunaújvárosiak akarnak-e új, gázmotoros fűtőerőműveket a település közigazgatási területén - viszont van tétje: az előzetes felmérések szerint nemcsak a helyi politikai erők, hanem a lakosok is megosztottak az ügyben.
Dunaújvárosban jelenleg a lakások kilencven százalékának a távfűtésére a Dunaferr Rt. úgynevezett hulladékhője szolgál, amit a vasműtől a többségi önkormányzati tulajdonban lévő Dunaújvárosi Víz-, Csatorna- és Hőszolgáltató Kft. (DVCSH) vásárol meg és értékesít tovább a lakosoknak. Kismoni László, Dunaújváros MSZP-s alpolgármestere tudósítónknak azt mondta: 2003-ban a DVCSH Kft. vezetői vetették fel, hogy öt darab gázmotoros fűtőerőmű megépítésével meg lehetne törni a Dunaferr monopolhelyzetét, ami hosszú távon olcsóbbá tenné a városi távhőszolgáltatást.
A dunaújvárosi közgyűlés tavaly őszszel elvi engedélyt adott a gázmotoros erőművek felépítéséhez, amelyek közül kettő kivitelezése már megkezdődött. A képviselők döntését megkönnyítette az a tény, hogy a DVCSH Kft. nem kért anyagi hozzájárulást a várostól, a beruházást a saját erejéből is végre tudja hajtani. Időközben az új erőművek építésének hírére a Dunaferr a korábbinál kedvezőbb ajánlatot tett a hulladékhő értékesítésére.
Várkonyi Zsolt, a Dunaferr kommunikációs vezetője kérdésünkre válaszolva elmondta: a cég 2005-ben - más kedvezmények biztosítása mellett - a 15 százalékos hatósági gázáremelés ellenére a távhő árának jelentős részét adó hődíjat az idén is a tavalyi árakon számlázza ki a DVCSH Kft.-nek, ami azt jelenti, hogy a cégcsoporthoz tartozó Dunaferr Energiaszolgáltató Kft. magára vállalta az ez évi áremelkedés mintegy 200 millió forintos többletköltségét.
A gázmotoros fűtőerőművek megépítése ellen azonban még tavaly aláírásgyűjtési akciót indított egy helyi civil szervezet, amely szerint a beruházás súlyos környezeti károkat okozna a dunaújvárosi polgároknak, különösen úgy, hogy az egyik épülő létesítmény alig néhány méterre található a lakott övezettől. A tiltakozók másik érve, hogy a város lakói érdekeltek a Dunaferr - a legnagyobb helyi munkáltató - hosszú távú nyereséges működésében, a gázerőművek megépítése viszont rontaná a vasmű gazdasági helyzetét.
Kismoni László, aki a beruházás támogatására szólítja fel a polgárokat, ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy a már jelenleg is épülő két erőmű jogerős építési engedéllyel, ennek feltételeként pedig a környezetvédelmi hatóság hozzájárulásával is rendelkezik.
Dorkota Lajos fideszes országgyűlési képviselő - aki egyben tagja a dunaújvárosi közgyűlésnek - tudósítónknak azt mondta: pártja a "nem" szavazatra buzdítja a lakosokat. Dorkota szerint ugyan a beruházás a város hosszú távú gazdasági szempontjai alapján indokoltnak tűnik, ám egyelőre nem állnak rendelkezésre olyan hatástanulmányok, amelyek egyértelműen kizárnák a gázerőmű káros környezeti hatásait. Az ellenzéki politikus ugyanakkor attól tart, hogy a népszavazás a várhatóan alacsony részvétel miatt érvénytelen lesz. Dorkota Lajos szerint a dunaújvárosi képviselő-testületnek akkor is figyelembe kellene vennie a választópolgárok többségének akaratát, ha a voksolás eredménytelenül zárul.
Kismoni László viszont úgy véli: a közgyűlés korábbi, a beruházást támogató elvi engedélyét csak abban az esetben kellene felülvizsgálni, ha egy érvényes és eredményes népszavazáson a többség a gázerőmű-építés ellen voksolna. Az alpolgármester hozzátette: az erőművek esetleges elutasítása a már most folyó két létesítmény építését nem érintené, viszont a folytatás meghiúsítása komoly gazdasági és jogi problémákat okozhatna.