Nem játék a vásár - Hongkongban (sem)
A Hong Kong Trade Development Council (HKTDC), a vásár szervezője adatai szerint közel tizenötezren érkeztek Hongkongból, nagyjából ugyanennyi látogató a világ más részeiből. A kiállítók száma is figyelemreméltó: idén 35 országból közel kétezer stand szerepelt a vásáron, ez 5,1 százalékkal haladta meg az előző évet. Az első tíz ország, ahonnan a legtöbb látogatót regisztrálták (Hongkong kivételével): Kína, Japán, az Egyesült Államok, Tajvan, Korea, az Egyesült Királyság, Ausztrália, Thaiföld, Szingapúr és Németország. A HKTDC magyarországi irodájának támogatásával idén tizenöt magyar cég képviselői látogattak el a vásárra, ez a tavalyi évhez képest 52 százalékkal magasabb részvétel. A Bear Impex Kft. ügyvezetője, Kovács Gábor szerint a hongkongi játékvásár rendkívül jól szervezett, mindenki nagyon udvarias, segítőkész volt. Véleménye szerint érdemes kiutazni, hiszen sikerült első kézből tájékozódniuk, illetve üzletet is kötniük. Amíg az Egyesült Államok és Európa továbbra is az iparág kettős növekedési motorja, addig az iparági szereplők optimisták az új, feltörekvő piacokkal - Kína, Oroszország, Közép-és Kelet-Európa, Délkelet-Ázsia - kapcsolatban, hiszen ezek további lendületet adhatnak a játékok kereskedelmének.
A 31. Hongkongi Játékvásár megnyitóján Sophie Leung Lau Yau-fun, a Legco’s Commerce and Industry Panel elnöke hangsúlyozta, hogy a hagyományos játékoknak még élesebb versennyel kell szembenézniük, ez éppúgy összefügg a világszerte tapasztalható csökkenő születésszámmal, mint a számítógépek és internetes játékok növekvő népszerűségével. A hongkongi játékexport nagyban függ az amerikai piactól, ahová a kivitel 40 százaléka irányul. 2004 első 11 hónapjában Hongkong 10,6 milliárd dollár értékben adott el külföldre játékokat, ami az előző év hasonló időszakához képest mindössze egy százalékos növekedést jelent. Ugyanakkor a játékok kivitele új, feltörekvő piacokra jelentősen, 20-40%-kal növekedett. “Mindez kulcsfontosságú a hongkongi iparág számára ahhoz, hogy versenyben maradjon, mint a világ legnagyobb játék-beszállítója” - mondta Mrs. Leung. A HKTDC megbízásából az Oracle független piackutató cég felmérést végzett a Hongkongi Játékvásárra ellátogató 725 kiállító és mintegy ezer látogató körében. Kiderült például, hogy a vásárlók többsége jobban érdeklődik a számítógépes játékok iránt, mint azt a gyártók várták, főleg Japánban, Nyugat-Európában és Észak-Amerikában. A leggyorsabban növekvő játékkategóriák 2005-ben: elemes, elektronikus játékok, oktatójátékok, valamit számítógépes játékok. A látogatók egyharmada babajátékokat keresett. 72 százalékuk tervezi, hogy az idén többet költ majd játékokra, mint az elmúlt 12 hónap során. Észak-Amerikában, Európában és Ázsiában voltak a legelégedettebbek a játékok kiskereskedelmi áraival, ezek rendre húsz dollár körül mozogtak. A megkérdezett vásárlók negyede vásárolt szabadidős és sportcikkeket a vásáron. A legkelendőbb termékek 2005-ben a kerékpárok, rollerek, gördeszkák, korcsolyák, kemping és túrafelszerelések lesznek. Észak-Amerikában és Ázsiában a legnagyobb vásárlói potenciált a 10-14 éves, míg Európában az 5-9 éves korosztály jelenti. Mind a látogatók mind a kiállítók egyöntetűen arra számítanak, hogy az engedélyezéshez kötött karakterekkel ellátott játékok piacán Japán részesedik a legnagyobb arányban. Ahogy 2004-ben is, úgy idén is várhatóan a Disney figurák lesznek a legnépszerűbbek. A moziszereplők, mint például Batman, Harry Potter, Pókember vagy a Hihetetlen család figurái szintén kedveltek. A tavaly év végi cunami károsultjainak megsegítésére a TDC a vásár résztvevőit arra ösztönözte, hogy adakozzanak a helyi jótékonysági szervezeteknek, amelyek részt vesznek a katasztrófát követő mentésben és újjáépítésben. A TDC és a Hongkongi Szociális Szolgálat a vásár ideje alatt a kiállítóktól játékokat gyűjtött a rászoruló gyermekeknek. A kezdeményezést a kiállítók is támogatták.