Veszélyes vasúti átjárók
A sérült hölgy állapota stabilizálódott és túl van az életveszélyen - tudtuk meg a MÁV kommunikációs igazgatóságának munkatársától. A vasúttársaság a családot azonnal anyagi támogatásban részesítette, és folyamatban van a kártérítés összegének megállapítása. Ezzel azonban a történtek nem intézhetők el.
Magyarországon ma több mint 5500 vasúti átjáró van. Ezekben tavaly 98 balesetben 28-an vesztették életüket. Egy fénysorompó kiépítése 10-15 millió forintba kerül, míg a csapókarral is ellátott átjárók ára meghaladja a 30 milliót is. Az átjárók biztonságossá tétele százmilliárd forintba kerülne a vasúttársaságnak.
Legutóbb 2003 májusában foglalkoztatta a közvéleményt és a baleset-megelőzési szakembereket e téma, amikor Siófokon, a Darnai téri vasúti átjáróban egy német turistabusz vonattal ütközött. A balesetben harminchárman vesztették életüket. A vizsgálat a buszsofőr mulasztását állapította meg.
A szakemberek szerint szinte minden esetben a KRESZ szabályainak megsértése okozza a tragédiát. A sofőrök megfeledkeznek arról, hogy a fénysorompó szabad jelzése ellenére is csak kellő körültekintéssel szabad az átjárókba behajtani. A fehér villogó jelzés nem azt jelenti, hogy szabad az út, mindössze azt, hogy a berendezés működik. A műszaki védelemmel el nem látott átjárókban - csakúgy, mint a stoptábláknál - pedig minden esetben meg kell állni.
A hétfői baleset azonban a biztosító- berendezés rossz működése miatt történt. Több mint tíz év alatt ilyen nem fordult elő. Kirilly Kálmán, a MÁV biztosító -berendezésekkel foglalkozó osztályának vezetője elmondta, hogy nem tudhatják, mikor romlott el a jelző. A fénysorompók hibája két módon juthat ugyanis a tudomásukra. Egyrészt ha egy "civil" észreveszi és jelenti. Csakhogy ez nem egyszerű. Nincs olyan, az ország minden részéről ingyen hívható, zöldszám, ahol a vasúti átjárókkal kapcsolatos bejelentéseket fogadna a MÁV. Az pedig senkitől sem várható el, hogy kiderítse az illetékes forgalmi szolgálattevő telefonszámát.
A legtöbb hiba ezért úgy jut a szakemberek tudomására, hogy a berendezések ellenőrzik magukat. A rendszer hiba esetén jelez a forgalmistának. Ilyenkor azonnal intézkednek a hiba elhárításáról.
Tavaly 98 baleset történt vasúti átjárókban. Tizennégyszer gyalogost gázoltak, közülük tízen vesztették az életüket. Nyolcvanhárom esetben járművel ütközött a szerelvény. (Egy esetben állatot ütött el vonat az átjáróban.) Ezek közül tizenhárom volt halálos baleset, amelyeknél tizennyolcan vesztették életüket. huszonnégy ütközés járt sérüléssel. Ezekben 49 embernek történt - többnyire komolyabb - baja. Valamennyi vizsgálat a gyalogosok és a sofőrök figyelmetlenségét vagy szabályszegését állapította meg a baleset okaként. Mindössze két olyan esemény történt, amelyeknél részben a vasút mulasztása is felmerült.
A szakemberek szerint a balesetek megelőzésére teljes biztonsággal csak a sorompóval ellátott jelzőberendezések alkalmasak. De a valamivel több mint 5500 magyarországi vasúti átjáró közül mintegy háromezerre csak tábla - úgynevezett andráskereszt - hívja fel a figyelmet. Nem éri el az ezret azok száma, amelyeket sorompó véd és mintegy 1500 helyen csak fénysorompó működik.