A "plusz egyedik" légi utas
Aki késett már le reptéri csatlakozást a gép késése miatt, nem fért fel, mert a légitársaság "túlfoglalta" a járatot, vagy csomagja esetleg sérülten érkezett meg, átérezheti, miféle változást hozhat, hogy február 17-től közös jogok illetik meg az uniós légitársaságok utasait.
Eddig is lehetett kártérítést követelni a légitársaságtól vagy a repülőtértől. Sok azonban a vitás eset - meg az apró betű a repülőjegy hátulján. A légi fuvarozó pedig jól számolt: az utas többnyire inkább legyint, mint hogy polgári perbe kezdjen. A helyzet február 17-től annyiban változik, hogy rögzítették a légi utasok általános jogait az Európai Unióban. Érdemes felírni a 00800 67891011-es számot: az Europe Direct ingyenes vonalán mindig megmondják, mit érdemes tenni, ha a fuvarozó nem teljesíti a kötelezettségét.
A legnagyobb eredmény persze nem annyira a poggyászkár vagy a baleset esetén érvényesíthető jog, hanem az ún. túlfoglalásból és az egyszerű járatkésésből, illetve -törlésből eredő kár ellentételezésének egységesítése. A légitársaságok arra játszanak az utazási statisztikák szerint, hogy nem mindenki jelenik meg az adott járaton, aki jegyet vett. Ha mégis, úgy nem jut elég beszállókártya. Igaz, sokszor próbálják a helyzetet időben menteni, és kedvezően hangzó ajánlatokat tesznek annak, aki lemond a helyéről. Így nem lesz feldúlt a "plusz egyedik" utas.
Mostantól az 1500 km-ig terjedő járatokon egységesen 250 euró, a hosszabbakon 400-600 euró kártérítés jár, ha az utas nem fér fel arra a gépre, amelyikre helyet foglalt. A légitársaságnak ezenkívül a jegy visszatérítését és ingyenes hazautaztatást kell felajánlania, vagy alternatív útvonalon, másik géppel kell az utast célba juttatnia. Ezenkívül szállást, ételt-italt és telefonálási lehetőséget is kötelezően biztosítania kell.
Egyetlen járaton százakat érinthet a járattörlés, és a túlzsúfolt európai légtér miatt is megszokottá vált késés. Európában a görög Olympic Airlines majdnem minden negyedik járata késik, az SAS skandináv légitársaságnál pedig a járatok 4,3 százalékát törlik. Az utas lekési a csatlakozását, üzleti tárgyalását, esküvőjét, akármit. Amennyiben az utast nem értesítik előre a járattörlésről, mostantól a túlfoglalásnak megfelelő kompenzáció jár. A bosszús ügyfél legalább ötórás járatkésés esetén szintén jogosan követeli vissza jegyének árát.
A Ferihegyet központként használó légitársaságok közül kettő - pontosság tekintetében - az európai középmezőnyhöz tarozik: a tavalyi több mint 45 ezer Malév-járat 83 százaléka indult a menetrendnek megfelelően az Európai Légitársaságok Szövetségének (AEA) statisztikája szerint. A SkyEurope ugyan nem tagja az AEA-nak, de Borsos György, a cég hazai vezetője lapunknak elmondta: a 3880 járat 78 százaléka indult pontosan, öt órán felüli késés mindössze 3-4 alkalommal fordult elő 2004-ben. Borsos szerint az új szabályok nem számítanak jelentős változásnak, hiszen eddig is igyekeztek gondoskodni az utasokról. Felvetődik a kérdés, a diszkont légitársaság akkor is kifizeti-e a 250 eurós kártérítést, ha az akciós jegy csak 1 euróba került. Borsos György határozott igennel felelt, mint mondta, "ez benne van a pakliban".
A szigorítás már csak azért is a fapadosokat érintheti érzékenyebben, mert a klasszikus légitársaságok kiterjedt hálózatuknak és szövetségeseiknek köszönhetően jóval egyszerűbben orvosolhatják a problémákat, mint a pont-pont között repülő versenytársaik. Egy maléves utast Londonból például akár a KLM is hazahozhat Amszterdamon keresztül, a Wizz Air bajba jutott utasain azonban az easyJet biztosan nem fog segíteni.
A görög kormány több, egyelőre nem kötelező érvényű ajánlatot kapott hazai és külföldi légitársaságoktól az Olympic Airlines megvételére. A görög kormány még tavaly decemberben hirdette meg eladásra a veszteséges nemzeti légitársaságot, amelyet korábban az Európai Bíróság rosszallása ellenére kétszer, összesen majd 200 millió euró állami támogatásban részesített.