Tél - veszélyes üzem

Országszerte tragédiákat okozott a havazás és az ónos eső, számoltunk be mi is a hétvége drámai statisztikájáról. Majd százszor hívták a bajba került autósok a tűzoltókat, és a mentőknél is nagyüzem volt. Aki persze segítséget tudott hívni, a szerencsésebbek közé tartozott, sok esetben erre már nem kerülhetett sor. Ha felületesen nézzük a drámát, valóban azt látjuk, hogy a megváltozott időjárási körülmények okozták a baleseteket. Ha viszont mélyebbre ásunk, más okokra is rálelhetünk. Amelyeknek legalább annyi közük lehet a halálesetekhez, mint magának az ónos esőnek.

Az egyik lehetséges ok az autó műszaki állapota. Az autósok többségének nincs arra pénze, hogy téli időszakban fölszerelje masináját méregdrága - és nem gagyi - téli gumikkal. Az útviszonyok veszélyeit taglaló felszólítások - Senki ne induljon el téli gumik nélkül! - egyes fizetési kategóriák alatt teljesen hatástalanok, mert hol van egy nyugdíjasnak vagy egy pedagógusnak nyolcvan-százezer forintja arra, hogy a tél beálltakor fölszerelje nyolc-tíz-tizenöt éves autóját a fontos életvédelmi eszközzel. Sok olyan kocsi is fölbukkan útjainkon, amelyek összértéke alig haladja meg egy-egy belvárosi dzsipre fölszerelt téli kelléktár értékét. A téli gumi luxus tehát minálunk, és nagy a valószínűsége, hogy az Romániában, Ukrajnában és Szerbiában is. A legszomorúbb, hogy luxusnak számít azoknál is, akik pedig személyszállítással vagy fuvarozással keresik a kenyerüket. Hány kisbuszt lehet látni a román-magyar határon, amelynek tengelyei nemhogy téli, de még új gumit sem láttak sohasem!

A másik ok a magyar autósok hallatlan fegyelmezetlenségében keresendő. Rengetegen nem hajlandók bekapcsolni a biztonsági öveket. Miközben száz német autós közül 98 (!) beköti magát és családtagjait a sztrádán, addig ezt száz magyar közül éppen 48 teszi meg. Ennek megfelelően a halálozási lista legelején állunk: minden száz közúti balesetben 4,36 százalékos a "mutatónk", ugyanez Angliában 1,21, Svédországban 1,14 százalék. Kissé morbid, de ezek szerint egy magyar a magyar utakon négyszer nagyobb valószínűséggel meghalhat, mint egy angol vagy egy svéd az angol és a svéd utakon.

A harmadik ok a rendőrség magatartása. A magyar rendőr - hallom a rádióban - ónos esőzés idején is beáll a fal mögé a traffipaxával, s onnan vadássza le a gyorshajtókat. Miközben német kollégája lélekszakadva rohan, hogy a jeges útszakaszokon a 130 kilométer/órás sebességet 80-ra korlátozza, a mienk azt kérdi, van-e izzókészletünk. S hozzáteszi: ugye tudja, László? - s már röpül is a csekk. Egy-egy tragikus baleseti statisztikát produkáló hétvége után pedig a magyar rendőrfőnök kiadja a parancsot: rámenni az autók biztonsági állapotának vizsgálatára. Aminek eredményeképpen és általában kampányszerűen elkezdik piszkálni az IFA-sokat meg a Zsukokat.

Az utak állapotáról most ne tegyünk említést, mert itt az állam vagy az önkormányzatok felelőssége volna tetten érhető. Csak annyit: Buda egyes részein már nyáron sem tanácsos autóval fölbukkanni, annyi a lyuk meg a biztonságos közlekedést akadályozó utcai mellékkörülmény (betonbuba, Demszky-karó, hirdetőtábla, magas padka, öböl nélküli buszmegálló stb.).

Ha ezeket az összevissza furkált szörnyű utakat balszerencsénkre még a lefagyott hó is belepi, az újabb és újabb veszélyforrást jelent számunkra.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.