Világsiker egy pohár vízben
Taroltak a magyar ásványvizek az idei párizsi AquaExpón. Négyből három kategóriában kiérdemelték a legjobbnak járó "ásványvíz-Oscart". Arra, hogy egy országba jusson három Eauscars-díj, még nem volt példa a 23 éves Thermalies AquaExpo szalon történetében - mondta párizsi tudósítónknak Mme Gayou, a kiállítás sajtófőnöke. A szénsavas vizek között a debreceni Bartók Ipari és Kereskedelmi Kft. Ave ásványvize, az ízesített vizek kategóriájában a Szentkirályi Ásványvíz Kft. nyáron piacra kerülő rózsaolajjal és gyógynövényekkel kevert vize, az innovatív kategóriában pedig az ugyancsak debreceni Jodis Kft. jódionokkal dúsított Jodicum névre keresztelt terméke bizonyult a legjobbnak a világon. Az örömbe azonban némi üröm is vegyül, hiszen a megmérettetésen - értesüléseink szerint - csak hét gyártó indult, köztük négy volt magyar. A világ vezető ásványvízmárkáit forgalmazó nagy multinacionális vállalkozások távol tartották magukat a versenytől. Ettől eltekintve azonban a siker az siker, ami jóhírét viszi a magyar ásványvíznek.
A három friss Oscar-díjas cég közül a tavaly ugyanezen a versenyen a szénsavmentes vizek kategóriájában már diadalmaskodó Szentkirályi Ásványvíz Kft. számít ismertnek. A cég ugyanis a sikernek köszönhetően valósággal megtáltosodott, piaci részesedését megharmincszorozva tavaly 40 millió palack ásványvizet adott el. A Bartók Kft. Ave ásványvizét is ismerhetik a vevők, hiszen az bejutott a nagy áruházláncokba is. Bartók Arnold ügyvezető azt reméli: évi 14-15 millió palackos forgalmuk az elismerés révén a többszörösére nő.
A gönci nátriumszegény ásványvízből jódionokkal dúsított Jodicum is kapható több hazai élelmiszer-kereskedelmi lánc boltjában. A termék a világ egyik legjelentősebb élelmiszer-ipari kiállításán, a párizsi SIAL-on tavaly már elismerő oklevelet kapott. A Jodicum Magyarországon, ahol a lakosság 80 százaléka jódhiányos, komoly piaci sikerre számíthat - említette novemberi tájékoztatóján Traxler Károly, a termékből egyelőre csak néhány tízmilliós árbevételt elérő, részben ukrán érdekeltségű Jodis Kft. ügyvezetője.
A sikert pedig igencsak megalapozhatja a nemzetközi elismerés - a kis ásványvízgyártó cégeknek jobbára ez az egyetlen esélyük a multikkal szemben. A Szentkirályi piaci részesedése a 2002-ben mért 0,2 százalékról tavaly 8,6 százalékra ugrott. A kft. így ma már nemcsak a hazai üzletláncok túlnyomó többségében, de 13 másik országban is kínálja vizét. Idén szeretnének piacvezetővé válni Magyarországon. Ennek ellenére a kicsiknek nincs könnyű dolguk. - A kereskedők alaposan leveszik rólunk a sápot, némelyik versenytársunk pedig termékeinek fejlesztése helyett mások lejáratásával van elfoglalva - foglalja össze a problémákat Balogh Levente, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. ügyvezető igazgatója, a cégalapító Balogh Sándor fia. (2003-tól a szintén a család kezében lévő Vitapress Kft. helyett már ez a cég palackozza a vizet.)
A Szentkirályihoz hasonló ásványvizek, no meg a kereskedők saját márkanéven forgalmazott vizeinek sikere a nagy cégek számára is fejtörést okoz. Barta Zsolt, az egyik legismertebb hazai márkát, a Margitszigeti Kristályvizet palackozó Pepsi pr-menedzsere szerint a piaci pozíciók megőrzéséhez erőteljes marketingtámogatás szükséges. Bár a Margitszigeti Kristályvíznek sok és márkahű fogyasztója van, mégis szükség volt a megújítására, hogy új lendületet kapjon.