Kamionok hólánc nélkül
A múlt héten az ország nyugati megyéiben órák alatt lehullott nagy mennyiségű hó és a viharos szél nyomán előbb lelassult, majd elsősorban Somogy, Vas és Zala megyében sok helyen megbénult a közlekedés. A hóekéket, hókotrókat üzemeltető közútkezelők szakemberei szerint azonban a legtöbb esetben nem a hókadályok miatt nem lehetett előrejutni.
Gerencsér Tibor, a Zala Megyei Állami Közútkezelő Kht. üzemeltetési és fenntartási osztályának vezetője érdeklődésünkre elmondta: az elmúlt héten a legtöbb út téli gumiabronccsal és hólánccal járható maradt volna, a hólánc hiánya miatt keresztbe fordult, árokba csúszott kamionok voltak a leküzdhetetlen akadályok. Hozzátette: ha egy személyautó fordul keresztbe az úton, akkor azt könynyen el lehet vontatni, egy tíztonnás teherautót azonban csak speciális gépekkel lehet megmozdítani. Gerencsér Tibor szerint azonban ilyen esetekben a feltorlódott kocsisor miatt gondot okoz már az is, hogy egyáltalán eljussanak a helyszínre a gépek. Egy elakadt kamion ráadásul nem csak a közvetlen közelben okoz káoszt: a kotrók, ekék nem tudják megtisztítani az előírt idő alatt útvonalaikat. Az osztályvezető szerint a közútkezelők a hólánc és téli gumi nélküli teherautók leállításáért nem sokat tehetnek, legfeljebb elhelyezhetik a nehezen járható, különösen síkos útszakaszok elején a hólánc használatát kötelezővé tevő táblát. Annak ellenőrzése azonban, hogy ezt betartják-e a kamionsofőrök nem a közútkezelő, hanem a rendőrség feladata.
Jámbor István alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának munkatársa tudósítónk érdeklődésére elmondta: elméletileg megbírságolhatják azt, aki a csak hólánccal használható útszakaszon, lánc nélkül próbál előrejutni. Az alezredes hangsúlyozta azonban, hogy hófúvásban, méteres hóban, jégen aligha a büntetés a járőrök legfontosabb feladata, hanem a mentés megszervezése, segítése. Jámbor István szerint megoldás lehetne, ha a nehezen járható szakaszokra egyszerűen nem engednék be azokat a járműveket, amelyekre nem szerelnek hóláncot, ám Magyarországon nincs lehetőség arra, hogy minden, télen nehezen járható útszakasz előtt biztonságosan félreállítsanak tucatnyi járművet. Megjegyezte: a legtöbb út mentén még arra sincs megfelelő hely, hogy a hóláncot biztonságosan felszereljék a kamion, vagy akár csak az autók vezetői. Jámbor István szerint éppen ezért kizárólag az lehet a megoldás, ha a vezetők - különösen a kamionsofőrök - rossz útviszonyok idején alaposan megfontolják, útra kelnek-e téli gumi, hólánc nélkül.