Pipa lett a Philip Morris

Olcsó pipa- és sodródohányt dobott piacra az e két termékkel korábban nem üzletelő Philip Morris. A multinacionális dohánygyár a jelek szerint a kis pénzű vevők megnyerésével szeretné mérsékelni a legális cigarettaeladások apadása miatt csökkenő bevételeit.

Harmónia sodródohány és Corvina pipadohány. E két név ismeretlenül cseng a szenvedélyes dohányosok fülében is - még. A két termék hozzáértők szerint alapjaiban forgathatja fel a magyar dohánypiacot. A Harmóniát és a Corvinát ugyanis az eddig e két termékkörben jelen nem lévő Philip Morris Magyarország (PMM) Kft. dobja piacra, méghozzá rendkívül alacsony áron. A sodródohányból 275, a pipadohányból pedig 150 forintba kerül 40 gramm. Az előbbi termék piaci átlagára eddig 325-349 forint között volt, míg az utóbbiból 280 forint volt a legolcsóbb.

- A felnőtt dohányosok körében egyre nagyobb kereslet mutatkozik a sodró- és a pipadohány iránt, mi viszont eddig ezen termék- és árkategóriában nem voltunk jelen a piacon. Reagáltunk a piaci folyamatokra - magyarázza a lépést Házi Katalin, a Philip Morris kommunikációs igazgatója. A versenytársak nem kommentálták a legújabb fejleményt. A British American Tobacco szóvivője, Bede Rita annyit fűzött hozzá: bár más országokban árusítanak sodródohányt, Magyarországon nem terveznek ilyen terméket bevezetni. Az Imperial Tobacco ugyan már árusítja egy ideje sodródohányait Magyarországon, ám Komoróczki István, a társaság vállalati kapcsolatok igazgatója csak annyit közölt: a piac mindenki számára nyitott, így tudomásul veszik a változást. A PMM lépése egyébként a Continental Rt.-t és a Róna Kft.-t érintheti a legkellemetlenebbül, hiszen e két társaság forgalmazza az itthon eladott fogyasztási és pipadohány legnagyobb részét.

A riválisokénál jócskán alacsonyabb árak elgondolkodtatták lapunk névtelenséget kérő informátorait is. A piacot ismerők szerint például 150 forintért senkinek nem éri meg pipadohányt forgalmazni. Hogy a PMM miért vállalja mégis a veszteségeket? Sokat szerint a magyarázat egyszerű. A tőkeerős multinacionális cég célja valójában a cigarettáitól fogyasztókat elcsábító két termékkör megszüntetése lehet. A Pénzügyminisztérium ugyanis aligha fogja tétlenül szemlélni, hogy a dohányipar árháborúja miatt korábbi várakozásait amúgy is alulmúló költségvetési bevételek tovább apadjanak. A sodró- és a pipadohány ugyanis könnyen népszerűvé válhat a dohányosok körében: egyrészt, mert alacsonyabb adótartalmuk miatt olcsóbbak a cigarettánál, másrészt, mert alkalmasak annak helyettesítésére.

Költségvetési szempontból népszerűségük növekedése és a cigaretták visszaszorulása kevesebb bevételt eredményez. A sodró- és a pipadohány elterjedését azzal lehet könnyen megakadályozni, ha a pénzügyi tárca megemeli az adójukat. Így a dohányosok nem szoknának rá a cigarettahelyettesítő termékekre, a bevételek pedig megmaradnának - és a piaci pozíciók is. Itt találkoznának hát a Philip Morris és a Pénzügyminisztérium érdekei. Házi Katalin mindenesetre leszögezte: a feltételezés légből kapott, hiszen a PMM nem önmaga ellensége.

Újabb front nyílik a Harmónia és a Corvina piacra dobásával a dohányháborúban. Eddig ugyanis a nagy gyártók, a BAT, a Philip Morris és az Imperial főként áraik csökkentésével, míg a kicsi Continental és a Róna a cigarettahelyettesítő cikkek (szivarka, sodródohány, pipadohány) piacra dobásával próbálták megállítani bevételeik csökkenését. Most - úgy látszik - a Philip Morris már kisebb versenytársaira is feni a fogát.

Veszteségbe sodorják a büdzsét?
Veszteségbe sodorják a büdzsét?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.