Szabadon, elkülönítve
Ha szegény, hátrányos helyzetű családok gyermekei aránytalanul sokan vannak egy iskolában vagy egy osztályban, akkor oktatási szegregációról, elkülönülésről beszélünk. Kertesi Gábor és Kézdi Gábor egyebek mellett azt vizsgálta, hogy mi vezet a szegregáció kialakulásához, és milyen intézkedésekkel szorítható vissza az. Kutatásukról az MTA Közgazdaság-tudományi Intézetének hétfőn tartott tájékoztatóján számoltak be, Budapesten.
Nemzetközi összehasonlításban tekintve Magyarországon szembetűnően erős az általános iskolai tanulók eredményessége és családi háttere közötti összefüggés. Minél képzetlenebbek és szegényebbek a szülők, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy a gyerek sikertelen lesz az iskolában, hogy tehát nem tud kitörni abból a közegből, amelybe született. A hátrányok generációról generációra öröklődnek. Azokban az iskolákban, ahol különösen magas a szegénysorban élő - nem feltétlenül roma - gyerekek aránya, a pedagógusok is túlterheltté válnak. Az ebből a helyzetből adódó pluszfeladatokért azonban anyagi kompenzációt nem kapnak. Sok tanár ezért igyekszik olyan iskolát keresni magának, ahol kevesebb vesződséggel több sikerélményhez jut. A jobb képességű pedagógusok elvándorlása az egyik oka annak, hogy a szegregált intézményekben az oktatás színvonala is alacsonyabb.
Ezzel párhuzamosan szükségszerűen létrejönnek azok az iskolák is, ahová a középosztálybeliek járatják gyerekeiket. Mindez nem utolsósorban azért alakulhatott így, mert a rendszerváltáskor Magyarország a szabad iskolaválasztás bevezetése mellett döntött. Kertesi Gábor ezt olyan grandiózus kísérletnek minősítette, amelynek se a jelentőségével, se a várható hatásaival nem voltunk tisztában. Alig néhány ország akad a világon, ahol a szülők bármely iskolába beírathatják gyermekeiket, és ahol az iskolák - a saját körzetükben lakók ellátási kötelezettségén túl - ilyen szabadon válogathatnak a jelentkezők közül. Nagyrészt ennek a következménye a szegregáció: szigorúbb körzeti iskolarendszerben is létezik a társadalmi státus szerinti elkülönülés, de a mértéke jóval kisebb.
Pontos adatok nincsenek arról, hogy hány diák tanul szegregált körülmények között, de a kutatók úgy tapasztalják, számuk egyre nő. Kertesi Gábor és Kézdi Gábor szerint a szabad iskolaválasztás jelentős korlátozása, esetleg megszüntetése olyan heves tiltakozást váltana ki, ami az összes politikai erőt eleve elriasztja ettől a lépéstől.
Akkor mit lehet tenni? A kutatók szerint pontosítani kellene például az iskolák felvételi rendszerének szabályait. Az általános iskolák elméletileg nem tarthatnak felvételi vizsgát, de - kihasználva a joghézagokat és a szankciók hiányát - jelenleg tömegesen sértik meg a törvényt. Világosan szabályozni kellene azt is, hogy túljelentkezés esetén milyen módon válogathatnak az iskolák azok közül, akik a körzetükön kívülről jelentkeznek. Ha törvény írná elő, hogy a körzeten kívüliek kizárólag sorsolás útján kerülhetnek be az adott intézménybe, akkor - állítják a kutatók - nem sérülne a szabad iskolaválasztás elve, viszont jelentősen csökkenthető lenne a szegregáció.