Megetetik-e az új áfát a vevőkkel?

A tervezett kétkulcsos áfa mindenképp kihat az inflációra: a 25 százalékos adójú termékek és szolgáltatások ára csökkenhet, míg a 15 százalékosoké nőhet. Ennek nagysága azonban nem lesz okvetlenül akkora, mint az adómérték változása.

Amint arról beszámoltunk, a Pénzügyminisztérium elképzelése szerint hamarosan egységesítenék a forgalmi adó 25 és 15 százalékos kulcsát (ezen felül megmaradna az ötszázalékos adómérték is.) A 19-20 százalékos új kulcs a 25 százalékos termékek és szolgáltatások esetében árcsökkenéshez, míg a 15 százalékosoknál árnövekedéshez vezet majd. A kérdés csak az, mekkora lesz a változás? Azoknál az áruknál ugyanis, amelyeket a nagy versenyben értékesítenek a gyártók és a kereskedők, elvileg részben vagy egészben le is nyelhetik az áfaemelkedést. Ennek a fordítottja igaz az erőfölényben lévő cégeknél, amelyek esetleg a csökkenő áfát sem "adják viszsza" majd a fogyasztóknak. A középső adókulcs leendő emelése érinti például az élelmiszereket és a gázt, míg a felső mérték csökkentése az áramot, valamint a ruházati és a műszaki cikkeket.

Az áfakulcsok módosulása, függetlenül a változás irányától és mértékétől, mindenképpen befolyásolja a kiskereskedelmi forgalmat. Forgalomcsökkenést nem okozott ugyan, amikor legutóbb 12-ről 15 százalékra nőtt egy sor élelmiszer áfája, ám a változásnak minden bizonnyal volt szerepe abban, hogy az élelmiszerboltok forgalomnövekedése csak fele volt az egész ágazaténak - magyarázza Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Egy ellenkező irányú változás, például a ruhafélék vagy a műszaki cikkek után fizetendő áfa 25-ről 19-20 százalékra történő csökkentése, minden bizonnyal kedvezően hatna a kereskedelmi vállalkozások teljesítményére. A cégek ugyanis a nagyobb forgalom reményében biztosan nem "nyelnék le" az adócsökkentést, hanem továbbadnák azt vevőiknek. Persze nagy kérdés, mekkora kedvezményhez jutnak a vevők az áfa mérséklése révén. A kormány ugyanis az adócsökkentéssel párhuzamosan a forint gyengítését is célul tűzte. Márpedig ha ez utóbbi sikerül, megdrágulnak az importtermékek, ami ellensúlyozhatja az kétkulcsos áfa bevezetésének hatását.

A kormány adócsökkentési elképzeléseit némi szorongással figyelik az élelmiszer-ipari vállalkozások. Az élelmiszerek áfakulcsának múlt év eleji emelését ugyanis nem tudták ellensúlyozni, így versenyképességük romlott. Egy újabb emelés csak tovább rontana a helyzeten - állítja Piros László, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének főtitkára. Igaz azonban az is, hogy a 25 százalékos kulcs hat százalékpontos mérséklése viszont jól jöhet a gyártók jelentős részének, hiszen termékeik olcsóbbá válnának a boltokban.

Divatüzlet kirakata Budapesten. Ahol éles a verseny, ott a gyártók és kereskedõk hajlandók részben-egészben lenyelni az áfaemelést
Divatüzlet kirakata Budapesten. Ahol éles a verseny, ott a gyártók és kereskedõk hajlandók részben-egészben lenyelni az áfaemelést
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.