Vasúti vízfej három lábon
Látszatproblémának tartják a márciusra akár fizetésképtelenné váló MÁV gazdálkodási nehézségeit a pénzügyi tárcánál. A szakminisztérium ezért olyan receptet keres a vasút gondjainak megoldására, amely nem kerül semmibe, de helyreállítja a mintegy 180 milliárd forint adósságot görgető társaság hitelképességét, és legalább 2006 derekáig garantálja működőképességének megőrzését is. Mindez azonban - a korábbi próbálkozásokhoz hasonlóan - azzal járhat, hogy a vasutasoknak az évtizede halogatott szervezeti, finanszírozási változtatások helyett a látszatproblémának ítélt gondjaik orvoslására látszatintézkedésekkel kell beérniük.
Az évet megújult menedzsmenttel kezdő MÁV számára a legnagyobb kihívás a működéséhez hitelező pénzintézetek bizalmának helyreállítása. A vasútnak az utóbbi években több százmilliárd forint hitelt nyújtó bankok ugyanis a korábban szinte természetesnek számító állami garanciavállalások elmaradása miatt jelenleg nem hajlandók hitelezni a tőkemegfelelési elvárásaik teljesítésére képtelen MÁV-nak. Márpedig hiteleik nélkül a vasút márciustól nem tudja fizetni számláit, májusra pedig a dízelmozdonyok üzemeltetéséhez szükséges gázolaj is elfogy az üzemanyag-tárolókból. Ez egyet jelenthetne a vonatforgalom leállásával.
A társaság számára az utolsó szalmaszálat jelentő újabb hitelekről, vagy a vasút tavaly beharangozott - akár 150 milliárd forintos - kötvénykibocsátásában való esetleges banki szerepvállalásról legfeljebb akkor kezdődhetnének meg a tárgyalások, ha a MÁV a könyveiben szereplő jegyzett, és saját tőke arányát a kétharmad fölé tudná tornászni. Erre azonban külső segítség nélkül kevés az esély. Az elmúlt évet 201 milliárd forint jegyzett, illetve 121 milliárd forint saját tőkével záró vasút - előzetes számítások szerint - az idén 208 milliárd forint jegyzett, és 64 milliárd forint saját tőkét szerepeltethet majd könyveiben.
Az újabb hitelek folyósítását, vagy az egyéb pénzügyi konstrukciók kialakítását célzó tárgyalások napirendre tűzésének feltételéül szabott kétharmados tőkearányhoz hiányzó mintegy 75 milliárd forint előteremtésére a pénzügyi tárcánál és a MÁV-nál egyaránt számos elképzelés született. Az egyik ötlet szerint megoldás lehetne, hogy a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI), a tulajdonában lévő - könyv szerint mintegy 400 milliárd forint értéken nyilvántartott - vasúti eszközök egy részét egy könyvelési manőverrel átadja a MÁV-nak. De a lehetőségek között szerepel az is, hogy a költségvetés a 2005-re várt, hozzávetőleg 300 milliárd forint privatizációs bevételét részben a MÁV tőkehelyzetének javítására fordítsa. (Szakértők szerint ez a költségvetés számára is előnyös lenne, mert a privatizációból származó összegeket a pénzügyi tárca az Európai Unió statisztikai rendszerében nem könyvelheti el bevételként, a vasútra költve viszont kiadásmegtakarítást érhet el.)
Ezenkívül mintegy 20-30 milliárd forint bevételt hozhatna a MÁV számára, ha egy állami reorganizációs szervezet - például a Reorg Rt. vagy az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. - a társaság használaton kívüli üzemi ingatlanjait a könyv szerinti érték feletti áron megvásárolná. Emellett benne van a kalapban az is, hogy ha minden kötél szakad, a kormányzat végül a jegyzett tőke leszállításával segít a szorult helyzetben lévő állami vállalaton.
Egyelőre legfeljebb találgatni lehet, hogy a hirtelen kiötlött lehetőségek egyvelegéből a döntéshozók végül milyen utat választanak a vasút tőkehelyzetének javítására. A MÁV szervezeti átalakítására viszont ettől függetlenül már körvonalazódnak a legújabb tervek. A Népszabadság értesülései szerint a múlt héten elkészült az a munkaanyag, amely meghatározza a MÁV holding jellegű szervezetté alakításának fő irányait. E szerint a MÁV pályavasúti üzletága az év végéig - feltehetőleg a gazdasági tárca felügyelete alatt működő - önálló társasággá alakulna. A megalakuló vasúti holding másik lába a vasúti árufuvarozás önálló társaságba szervezésével alakulna ki. A két új leányvállalat megalapítása mellett a MÁV a személyszállításban is változtatásokat tervez. Önálló személyszállító vasúti cég életre hívásáról hivatalosan egyelőre nincsen szó. Egy ilyen cég megalakításával ugyanis maga a MÁV Rt. maradna érdemi munka nélkül.
A várhatóan csak hónapok múlva kormány elé kerülő javaslatok alapján három lábra álló MÁV gyenge pontja így is éppen a holdingszervezet irányítását végző, egyre kevesebb operatív feladatot ellátó központi szervezeti egység lenne. A vasúti társaság kötelezettségeit tovább vivő, költségesen működő vízfej ugyanis csak lassan zsugorodhatna, és szűnhetne meg.