A turista mint katasztrófa
A szakirodalom (amely ismer kulturális, egészség-, szex-, drog- és szerencsejáték-turizmust) "katasztrófaturizmusnak" nevezi mindazt, ami "az emberi kíváncsiságon, az ismeretlen megtekintésén és a veszéllyel való dacoláson alapul". Van olyan szakvélemény, amely szerint mások tragédiáinak a megtekintése, lefényképezése "az idegenforgalmi szektor talán legfejlődőképesebb ágazata". Olyannyira, hogy szerte a világon egész utazási irodák szakosodtak erre az "ágazatra". Ettől azonban merőben eltér az a turistafajta, amelyik nem a tragédiáért, hanem annak ellenére nyaral a természet vagy diktatúra által leginkább sújtott területeken.
Blikk-címlap: nyugati jóléti turisták fekszenek a napernyő alatt Phuket szigetén, miközben mögöttük önkéntesek kutatnak holttestek után egy romhalmazban. Más fotókon sörhasú férfiak iszogatnak vagy hevernek csoportosan az újra fotogén Patong beachen, mialatt mások eltakarítják és fertőtlenítik a napok romjait.
A szökőár csak részben érintette meg a már jóval korábban lefoglalt charterjegyek birtokosait. A nyomor és a járványveszély ellenére (vagy miatt) sokan úgy döntöttek, maradnak, vagy csak azért is leutaznak a térségbe - érthető módon nem akarván veszni hagyni a pénzüket. A Turisztikai Világszervezet is arra kért mindenkit, odautazással fejezze ki szolidaritását a helyiekkel. Ám közvetlenül a tragédia után a legsúlyosabban érintett zónákba utazni (vagy ott maradni, mintha mi sem történt volna), és digitális kamerával "venni az adást", legalábbis érdekes magatartás.
Sok látogatót
hidegen hagy,
milyen politikai
vagy emberi jogi
állapotú
országban
tölti szabadságát.
Az internetes topicokban is felbukkan a leutazás legtipikusabb ideológiája: az, hogy ezzel segítjük az ottani, turizmusfüggő gazdaságokat, a helyreállítást: "A helyieknek most arra van szukseguk, hogy megeljenek valamibol es ez a turizmus. tehat gyertek es hasznaljatok a csonakjaikat, bereljetek kajakot, jarjatok a kis ettermekbe es fekudjetek be massziroztatni, stb. ennek orulnenek a legjobban, kulonben ehenhalnak" - így az egyik, enyhén kolonialista nyelvezetű hozzászólás. A nyugati közönyös katasztrófaturizmus azonban csak úgy tud érvényesülni, hogy találkozik az érintett délkelet-ázsiai országok valós turisztikai igényeivel.
A turizmustól drámai módon függő Thaiföld és Srí Lanka vezetői nem győzik hangsúlyozni, mennyire remélik, hogy a nyaralni vágyók nem hagyják ott őket. Phuket honlapja pedig bővelkedik az ilyen kitételekben: "A cunami hatása nagyon behatárolt volt. (...) Még van lehetőség élvezni a jól megérdemelt pihenést a napon, a fantasztikus ételeket, a barátságos kiszolgálást. Ha eljön és hozzájárul a helyi gazdasághoz, hasznosan és konstruktívan cselekszik." Mindez igaz. Ám a tömegturista természetesen nyaralási céllal, nem pedig "önzetlen" gazdaságfejlesztési okokból megy a térségbe.
"Holiday in Cambodia" - ezzel a számmal gúnyolódott a Dead Kennedys punkzenekar azokon, akik anno a rémséges Pol Pot országába mentek nyaralni. Bár nyilván túlzás egyenlőségjelet tenni turizmus és terrorizmus közé, az biztos, hogy az előbbi sokszor önkéntelenül is gazdasági támogatást nyújt az utóbbinak. A délkelet-ázsiai események arra is rávilágítottak, hogy sok turistát teljesen hidegen hagy, milyen politikai vagy emberi jogi állapotú országban tölti szabadságát.
Az Amnesty International standardjához képest Thaiföld nem számít a legrosszabb helynek, bár sok a hatósági önkény (például burmai menekültekkel szemben), és a biztonsági erők igen brutálisak. Indonéziában rendszeresek a kivégzések, a kínzások, a szumátrai Aceh tartományban egy le nem zárt polgárháború aknáit sodorta a szökőár, ráadásul a minap újra fellángoltak a harcok. Néhány évvel ezelőtt civil szervezetek Indonézia turisztikai bojkottjára szólítottak fel a folyamatos jogsértések, főként a kínai kisebbséggel szembeni bánásmód miatt. Srí Lankán hivatalosan tűzszünet van érvényben a kormány és a tamil lázadók között, de itt is van rendőrségi kínzás, és sok az "eltűnt".
A Maldív-szigeteken nem engedélyezettek a politikai pártok, a kormányzat kritikusait könnyen börtönbe vetik. A száműzetésben működő ellenzéki Demokrata Párt is az ország turisztikai bojkottjára kérte a külföldieket, hogy ezzel is csapás érje a diktatúra gazdaságát. Mianmarban (a korábbi Burmában) katonai kormányzat uralkodik, és bár eleinte sokan feltételezték, hogy a junta elhallgatja az áldozatok valódi számát, mostanra úgy tűnik, nem állítottak valótlant az 59 halottal. Ezzel együtt Mianmarban nincs demokrácia, sok a politikai fogoly, a katonai hírszerzéstől pedig nem áll távol a kínzás alkalmazása. Az ismert Nobel-békedíjas ellenzéki politikus, Aung San Suu Kyi is bojkottra kéri a turistákat.
Az olyan szervezetek, mint a brit Tourism Concern vagy a német evangélikus TourismWatch honlap folyamatosan figyelik a legnépszerűbb turistahelyek politikai-szociális viszonyait, és távolmaradásra kérik azokat, akiknek nem mindegy, hol töltik szabadságukat. A Respect nevű osztrák szervezet a Freedom House jelentései alapján összeállította, melyek azok az idegenforgalmilag népszerű országok, ahová emberi jogi szempontból, illetve szolidaritásból nem ajánlják az utazást. Eszerint Mianmar, Kuba, Szíria, Szaúd-Arábia, Laosz, Vietnam, Kína, Egyiptom, Tunézia, a Maldív-szigetek és Kambodzsa "nem szabad", Marokkó, Szingapúr, Kenya, Törökország és Indonézia pedig "részben szabad" besorolást kapott.
Délkelet-Ázsiában az élet lassan viszszatér régi medrébe. A szállodák, panziók kinyitnak, a halottak és a romok eltakarítása közben az idegenforgalom (szinte) zavartalanul üzemel. "Az élet megy tovább, ez csak egyszeri esemény volt" - magyarázta egy phuketi strandoló a Frankfurter Allgemeine Zeitung riporterének, név nélkül. A turista ugyanis az FAZ szerint "nem akarta viszontlátni a nevét a lapban".